Start |
Detailed Description |
00:00:00 |
تتر |
00:01:26 |
الاخت ليديا المباشر هناك الكثير من الشخصيات التي تحير البعض في من تكون فلو تاملنا شخصيه المسيح له المجد سنجد انه من اكثر الشخصيات التي دارت حولها الاقاويل واثير حولها الشكوك وتناولتها الكثير من الاسئله فالبعض يرى المسيح قائدا دينيا ومخلص سياسي او قد يراه البعض وجيها في الدنيا والاخره ومنهم من اعتقد انه مجرد نبي او رسول كتب محب محمود العقاد عن عبقريه المسيح ايضا كتب مايكل هارت عن المسيح انه من ضمن 100 شخصيه اثرت في التاريخ وقال اخرون في مده حياته انه مفسد للامه ببعل ذبول رئيس الشياطين او به شيطان ومدل للشعب لكن لكن ماذا يقول الكتاب المقدس عن الانبياء هل نؤمن بعصمه الانبياء بالتاكيد لا فنجد الكتاب المقدس يسجل لنا اخطاء الانبياء بكل امانه ودقه وبلا تجميل بينما يقدم لنا صوره واضحه عن حياه الرب يسوع انه بلا غلطه في تعاملاته واقواله الكثير ممن عصروا وامنوا به وشهدوا عنه ولكن بعضا من الناس ارادوا ان يظهروا ويظهروا غلطه في المسيح يثبتوا انه ليس هو هو الله ولم يروا فيه الا انه كان شتاما كاذبا عنيفا غضوبا عنصريا ورفيق العشرين والخطى فيا ترى ما الحقيقه وراء كل هذا سنكشف بكل وضوح ما كان غامضا من امور واقوال هدفنا هو اظهار الحقيقه والاجابه بكل محبه عن اسئله قد تدور في اذهان الكثيرين حول اعظم اله تجسد في صوره انسان لكي يخلصنا من الخطيه وهذا هو ايمان الاقدس في حلقه بعنوان هل اخطا المسيح كما اخترا سائر الانبياء |
00:05:12 |
الاخت ليديا حضرتك في الحقيقه في البدايه حابين نكون بنتكلم انه الانبياء واخطاء الانبياء في الكتاب المقدس في الحقيقه اما نقرا كتاب المقدس بنلاقي ان الكتاب المقدس ذكر لنا اصحاحات كثيره عن اخطاء الانبياء مثلا عن زنا داوود عن سكر نوح وموسى وقتله للرجل المصري هارون لقنا ان هو كاهن وبيص اصنام ا يعني احيانا بنستأ جدا من احنا بنسمع ونقرا ا خطايا الانبياء لكن بنت سأل ايضا لماذا ذكر الكتاب المقدس اخطاء الانبياء |
00:05:55 |
الاخ ايهاب تجميل يعني مبدئيا الكتاب المقدس من اكبر الادله على وحيه هو انه بيذكر هذه الخطيه في معيار دايما يتم تبنيه في مدى الاصاله بتاعه اي وثيقه قديمه اسمه معيار الاحراج معيار الاحراج ان انا اذكر حاجه لو انا بالف او بكذب لا يمكن ان انا احطها الكتاب المقدس ذكر خطايا الانبياء لانهم بشر عادين مافيش في كل الاعلان الكتابي اللي هو مقياس لنفسه الاول فيش ح مافيش حاجه موحى بها قبله ولا بعده عشان تقول ايه هو المقياس اللي نقيس عليه هل في عصمه للانبياء ولا لا الانبياء بشر عاديين الله استخدمهم عشان يوصلوا رساله هذه الرساله وحدها هي المعصومه اما الانبياء فكبر فهم خطاه زيهم زينا الكتاب المقدس لانه كلمه الله الحقيقيه بيعكس بيعكس هذا الامر انا لما بقراه وبشوف مرايه حقيقيه لشخصيتي ما شوفش تزويق ما بشوفش كل ما بشوف داود وهو مثلا كل ما اقرا القصه بتاعته ازاي حط قريه الحسي في وجه الحرب الشريده عشان يعمل الخطيه الشنيعه بتاعه الزن فبش ان انا ممكن بعمل كده ده حقيقي بشوف موسى اللي اتقال عنه ان هو اكثر الناس حلما على الارض قد ايه كان حليم واستحمل الشعب ده الى اني بشوفه بيكسر لو حي الشريعه بغضب لما شاف هارون وهو بيصنع على العجل وكمان في مره قال لربنا لماذا اسات الى هذا الشعب او انا هشيل شيلتهم تعب فك بشر عاديين المزامير مشاعر حزن مشاعر انحناء مشاعر صعود صلاه ثم فشل ثم قيام كلها امور طبيعيه بتحدث لينا فكتاب المقدس مرايه حقيقيه غير كده في واحد بيقول العباره دي مش ممكن انساها ليس هو الكتاب الذي يكتب ان راض احد ان يكتبه ل انا حبيت اكتب كتاب مقدس افه مستحيل اكتبه بالطريقه دي لانه من بدايته لنهايته البشر كلهم خطاء من اول التكوين ادم اول اول انسان بيفشل بيسقط في الخطيه بعده اللي بعده قين اللي بعده اللي بعده كله نوح كله شغال بيفشل بيسقط من اول الكتاب لاخره كل انسان مخطئ الا واحد فقط لا نتجمل عندما نقول ليس فيه خطيه لان هذه هي شهاده الكتاب المقدس المسيح وحده وحده حصري بلا خطيه واحده |
00:08:49 |
الاخت ليديا لكن يعني كتاب مقدس زي ما ذكر اخطاء وخطايا الانبياء هل ذكر انه الله كان بيتساهل مع الخطيه ام كان بيعاقب او كان في نتائج لخطيه |
00:09:07 |
الاخ ايهاب لخط فكره ان الله يتساهل مع الخطيه دي مستحيله ا ا لو احنا فهمنا الصليب هنعرف ان الله لا يتساهل مع الخطيه الصليب هو اعلان ان الله قدم ابنه عشان يبقى كفاره لخطايانا طبعا ما قدمش ابنه غصبا عنه الابن بارادته عمل كده قال ان ابن الانسان لم ياتي ليخدم بل ليخدم ويبذل نفسه فديه عن كثيرين باختياره وعمل كده ف لاجل قساوه الخطيه وشنت وان الله في طبيعته مستحيل يتنازل عن ذره واحده من قداسته فاحنا بنشوف ان الله لا يتساهل مع الخطيه داوود اخد لما قال يا بس في عيلته كلها كانت الانقسامات ابنه ابشالوم حاربه بصراحه مافيش واحد عمل خطئ في الكتاب لدرجه ان ربنا مش ناسي دي لداوود وحتى مش ناسي انه سفك دماء كثيره وقال مش هيبني الهيكل لانه سفك دماء كثيره الله لا يتساهل مع الخطيه لكن هو بيعمل حاجه ولاده يؤدبهم تاديب ا اما الخطات فينال عقاب و دينونه قد تكون وقتيه على الارض وقد يكون طبعا ينتظرهم ان استمروا في عنادهم دينونه ابديه فالله لا يتساهل على الخطيه |
00:10:23 |
الاخت ليديا يعني فعلا كل اللي كانوا بيخط كانوا بيتوب وشفنا قد ايه كمان ايضا حنان الرب ان هو كان بيغفر وكان بيسامح وده يمكن بيدينا رجاء احنا ما بنغلط ونيجي للرب قد ايه الرب بيسامح وقد ايه فعلا بيغفر لنا نحب نسمع رايك |
00:10:44 |
الاخ ايهاب لكن الموضوع مهم طبعا الله في لما يعني لما بيدين مكتوب في الغضب يذكر الرحمه الله صفاته كلها منسجمه مافيش حاجه ضد حاجه ماينفعش ان انا اقول ان الله بيعاقب اللي بيعاقبه او بيكرهه بمعنى البوزتيف اتيود يعني الشعور الايجابي للكراهيه ولكن الكراهيه قد تعني عدم وجود معاملات عدم وجود شركه عدم وجود اجتماع بين زي ابراهيم مثلا خليل الله انه قريب منه لكن لوط مثلا مؤمن لكن ما نقراش عنه ان هو خليل الله ف الخاطي بقى لما يدان ب دينونه الله حتى على الامم انا لا انسى ابدا انه بكاء يبكي على مؤاب مؤاب الله مزمع ان هو ينزل الدينونه عليها ورغم هذا يبكي لدرجه ان حد من الناس اللي هم بينتقدوا المسيحيه قاللك الاله بتاعكم بيبكي وفي واحد تاني ينتقد نقد عكسه يقول لك اله بتاعكم قاسي طبعا مش هنقدر نرضي حد ولكن صفات الله صفات الله متداخله دون نشاذ ودون تعارض يعني وهو بيعمل الدينونه هو بيحب طبعا دي مش موجوده فينا |
00:12:36 |
الاخت ليديا يعني كمان عايزين نقول انه الكتاب مقدس اما ابرز اخطاء الانبياء ما كانش مشكله في الكتاب المقدس المشكله كانت في الاشخاص اللي هم كانوا خطاء لكن ايضا كمان يعني كتاب المقدس ما كانش مسؤول عن اخطاء الناس وما كانش بيحرض على الخطيه لكن كان ا بيقول انه الجميع ذاغوا وفسدوا واعوزهم مجد الله ليس من يعمل صلاحا ليه ولا اذا المسيحيه بتؤمن بعصمه الانبياء ام لا تؤمن بذلك |
00:13:11 |
الاخ ايهاب بذلك المسيحيه او حتى اليهوديه لا تؤمن بعصمه الانبياء في حياتهم ولكن عصمه الانبياء في الكلام اللي هيقولو لما يقولوا هكذا قال الرب فولا غلطه واحده مستحيل ان ننسب الى الوحي خطا واحد طيب لازم كمان نعيد م فاهمنا في موضوع الوحي الوحي مش بس ان هو ا يعني كلمتين قالهم نبي لا الوحي اعلان ان هو ينقلها زي ما هي دي مهمه النبي لكن مش هيع اسم حياته مش هيع اسم حياته الشخصيه لانه انسان هو مش ملاك جاي من السماء صحيح فمش عصم حياته ولكن هيع اسم الرساله بتاعته بعد ما بعلنها بيتم تدوينها وما تم تدوينه ده اسكرتش او مكتوب او وحي هو ده الوحي ما تم تدوينه ام ما تم تدوينه ايضا يحافظ الله بالروح القدس على انه يظل معصوما من الخطر ا ولكن بعد كده لما اجي انا اكتبه او غيري يكتبه او حضرت تكتبيه يا دكتوره ليديا انت لست معصومه حتى لو ترجمتي ولكن الوحي والعصمه في الرساله التي كتبها الكتاب الاصليين والنطق اللي نطقه الانبياء الاصليين حياتهم لا معصمش حياتهم |
00:14:39 |
الاخت ليديا اخطاوا انا عايزه اقول ما نستهين بالخطيه الواحده زي ما شفنا ادم اما اخطا اطرد هو وحواء لكن ايضا كل الجنس البشري اطرد وده ما كانش خطا صغير ابراهيم ايضا عندما كذب ايضا موسى ايضا المقاتل المصري امور كثيره جدا الرب بيعلمنا هنا في كتاب مقدس من خلال قصص حقيقيه حصلت لاشخاص فعلا حصلوا وعاشوا في حياتنا انه الخطيه خطئه جدا وانه الخطيه ايضا ليها عواقب لكن ايضا كمان بيعلمنا انه الله ما بيتهون مع الخطيه لكن في نفس الوقت في كفاره وده اللي ممكن نتكلم عليه بعد كده كان المسيح هو الكفاره ا بدال خطيتنا ودفع ثمن خطيتنا على عود الصليب طيب ا اذا الانبياء بشر مش الهه معصومين من الخطا طيب خلينا نتكلم يعني والحقيقه في كتير قوي من الادعاءات والتهم اللي وجهت لشخص المسيح في مده حياته على الارض في اقواله واحيانا في افعاله و في ناس قالوا انه المسيح في مواقف دي كان احيانا ده كده ما كانش بيقول الحقيقه ده كده هو كان بيشتم ناس معينين او بيتهم بامور خلينا نخش في الادعاءات دي وناخدها واحد واحد على قد ما يسمح وقت الحلقه مثلا في ناس بتقول المسيح ما كانش بيقول الحقيقه في النقطه دي او كذب ف الدعاء الاول بيقول انه المسيح هل كذب المسيح اما قال لتلاميذه الكتاب بيقول لنا كده هوت انه ان طلبوا اي شيء منهم منه بايمان ستجيب ليهم حتى حتى نقل الجبل
خلينا نتكلم من متى 17 والعدد 20 20فَقَالَ لَهُمْ يَسُوعُ: «لِعَدَمِ إِيمَانِكُمْ. فَٱلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: لَوْ كَانَ لَكُمْ إِيمَانٌ مِثْلُ حَبَّةِ خَرْدَلٍ لَكُنْتُمْ تَقُولُونَ لِهَذَا ٱلْجَبَلِ: ٱنْتَقِلْ مِنْ هُنَا إِلَى هُنَاكَ فَيَنْتَقِلُ، وَلَا يَكُونُ شَيْءٌ غَيْرَ مُمْكِنٍ لَدَيْكُمْ
ودي حاجه الحاجه الثانيه عايزين كمان نعرف في حادثه تاريخيه معروفه جدا جدا في تاريخ الكنيسه وايضا في التاريخ انه و في فعلا يعني الكنيسه كانت في وقت من الاوقات في مازق ونقلت جبل المقطم من مكان لمكان في ترى يعني ايه المعايير اللي ممكن تكون بتحكم هذه الايات وهذا الجبل نتنقل من مكان لمكان فصل لنا من فضلك هل المسيح ما قالش الحقيقه في هذا الموضوع |
00:17:26 |
الاخ ايهاب وانا بقرا الكتاب المقدس انا مش بقرا جرنان انا بقرا رساله لها كاتب دايما الوحي بيتكلم عن العنصر البشري بنسبه 100%
والعنصر الالهي بنسبه 100% يعني الله استخدم موسى فاقدروا ان موسى كتب واقدر اقول الله كتب ف الكاتب اللي بيصور المسيح على انه بيقول كلام غير قابل للتحقق هو غرضه ايه يعني لازم انا افكر في كده هل معقوله بيرسم ربنا بيرسم ان المسيح ده كذاب الكاتب الكاتب اللي كتب لنا الكلام ده زي مثلا يوحنا قال لن يصعد الى العيد ثم صعد الى العيد يعني يوحنا بيستخبي ام هو غبي عشان يقول لنا ان هو قال مش هصعد العيد وسجل يوحنا ان هو صعد يعني هتكلم على النقطه دي كمان يعني باستفاضه حاضر انا بس عاييز اوصل لنقطه ان الكاتب ليس غبي ولا يخاطب ناس اغبياء لازم النقطه دي تبقى في دماغنا في ذهننا ففي حاجه تانيه انا احاول اشوفها في النص عشان افهم انا في حاجه مش فاهمها انما الكاتب غبي انا مش غبي ده اكيد 100% ايه اللي في النص بقى اللي في النص ان المسيح بيتكلم كيهودي المسيح في خلفيه جيوش سيتين يعني في خلفيه يهوديه ا المسيح رباي اكتر من مره حضرتك ممكن تشوفي تقال له يا معلم معلم صحيح خلينا ما نقولش عربي ونتكلم ارامي في الوقت ده فاحنا بنقول رباي يعني يا معلم الربي اليهودي عنده وسائل تعليميه وعنده فيجر اوف سبيتش عنده صور للحديث عنده مصطلحات بيستخدمها من الطبيعه زي حبه الخردل اصغر جميع الحبوب هو مش بيدي ريبورت ساينتيفيك ريبورت مش بيعمل تقرير علمي عن اصغر الحبوب ولكن اصغر الحبوب اللي هم شايفينها ا اللي عندهم في خلفيتهم اليهوديه فمن التعبيرات المستخدمه للراب موجوده لغايه النهارده في التلمود اليهودي كتاب التقليد اليهودي موجوده لغايه النهارده انه الايمان ان كان قويا يستطيع نقل الجبال هذا التعبير ليس تعبير حرفي ولكن تعبير يشير الى ازاله جميع المعوقات الجبل معوقات واحد من ضمن المقات شجره الجميزه اللي تتكلم عنها المسيح استبدل مره ان كان لكم ايمان تقولوا للجميزه دي تنخلع وتنطر في البحر فتن اي حاجه معوقات واقفه قدامكم الايمان يشيلها يصيف في المرخ اليهودي في القرن الاول اتكلم عن حادثه العبور فقال ان لو جه بال قدامكم الله يشيلها بالايمان وتصير سهلا فالمفهوم مفهوم ربيني مفه مفهوم يهودي قديم معروف انا نقل الجبال لو في
ايمان ينقل الجبال ليس الامر حربي ولكن الامر بمعنى ان الايمان لو موجود اصيل جينيا حقيقي فكل ما تطلبونه في الصلاه مؤمنين تنالونه هل ده حصل اه حصل الكنيسه صلت في سفر اعمال الرسل من اجل بولس وسيله وهم في سجن وحصل ان تم انقاذه بطريقه معجزه والله استجاب الله بيستجيب طوال التاريخ ل نهضات كتيره جدا بتحصل في كل العالم ا وبتتحرك قلوب لا يمكن وصف مدى حجرتها قبل الايمان كل ده بالصلاه اذا في شروط للصلاه كل ما تطلبونه مؤمنين تنالونه الناحيه الثانيه لا تجرب الرب الهك في شاهد ثاني ما باخدش ما باخدش عقيدتي من نص واحد رغم ان النص سليم ا لكن في نص تاني بيقول لي لا تجرب الرب الهك انا ما اروحش امسك واحد اقول له تعال انا عندي ايمان هنقل لك الجبل ده فين ده ده تجرب الرب الهك ولكن لو الامر من قبل الله فالله بارادته باختياره هو بيسمع وبيست جيب طالما سمع هو استجاب بس استجاب حسب مائته في الوقت المناسب بتاعه ام قد يتدخل في امر ما وقد لا يتدخل في امر ما وفي الاثنين تتم مشيئته مع يوسف لم يتدخل ولكن ساب اخواته يرموه في البيت بس في النهايه ما قصده تمت انتم قصدتم ب شرا ولكن الله قصد به بين قصين هذا الشر خيرا تم راه لكن ممكن يتدخل في حادثه ابراهيم وابي مالك ساره اوعى تمد ايدك ناحيه ساره تدخل الله لان ارادته هنا هتعك العمليه اللي هيعملها ابي مالك اذا الله بيتم بيسمع الصلاه بس في وقته و حسب مشيئته كل حاجه بتتم بيسمع اه بيسمع كل ما تطلبونه في الصلاه مؤمنين تنالونه حصل اه حصل ولكن برضو تحط جنبها لا تجرب الرب الهك احنا مش داخلين مناظره او بنعمل المسيح قال له هيرودوس ا اعمل لي معجزه مش بتاع معجزات بتاع استعراض انا مش بتاع استعراض انا مش بعمل معجزات للاستعراض انا بعمل معجزه لتثبيت الايمان والتاكيد اني ابن الله |
00:22:56 |
الاخت ليديا سفر زكريا6 4 فَأَجَابَ وَكَلَّمَنِي قَائِلًا: «هَذِهِ كَلِمَةُ ٱلرَّبِّ إِلَى زَرُبَّابِلَ قَائِلًا: لَا بِٱلْقُدْرَةِ وَلَا بِٱلْقُوَّةِ، بَلْ بِرُوحِي قَالَ رَبُّ ٱلْجُنُودِ.
اشعياء 40 4كُلُّ وَطَاءٍ يَرْتَفِعُ، وَكُلُّ جَبَلٍ وَأَكَمَةٍ يَنْخَفِضُ، وَيَصِيرُ ٱلْمُعْوَجُّ مُسْتَقِيمًا، وَٱلْعَرَاقِيبُ سَهْلًا5فَيُعْلَنُ مَجْدُ ٱلرَّبِّ وَيَرَاهُ كُلُّ بَشَرٍ جَمِيعًا، لِأَنَّ فَمَ ٱلرَّبِّ تَكَلَّمَ».
نعرف انه كلمه ربنا صدقه والله ما قال كده هوت الرب يسوع قال كده قال انه الجبل ممكن يتنقل من مكان لمكان ممكن جبل مشاكل جبل معوقات جبل عدم الايمان بالرب يسوع امور كثيره جدا جدا جبل امام مجيء المسيه الارض تعد امور كثيره جدا ممكن تتشال من قدامنا لو امنا وصدقنا وبنطلب حسى مشي الرب ولا
تجرب الرب اله نشكر جدا حضرتك لاجل فعلا الشرح الرائع قوي قوي ده طيب ا كمان عايزين نخش في موضوع كل ما تطلبونه احنا بنقول نقول في في متى او الرب يسوع قال في متى 21 22 وكل ما تطلبون في الصلاه مؤمنين
تنالونه وكمان في متى 18 19وَأَقُولُ لَكُمْ أَيْضًا: إِنِ ٱتَّفَقَ ٱثْنَانِ مِنْكُمْ عَلَى ٱلْأَرْضِ فِي أَيِّ شَيْءٍ يَطْلُبَانِهِ فَإِنَّهُ يَكُونُ لَهُمَا مِنْ قِبَلِ أَبِي ٱلَّذِي فِي ٱلسَّمَاوَاتِ، ايه صدف المسيح في الامور و المقولات |
00:24:39 |
الاخ ايهاب النصوص بتاعته لازم نربط النصوص ببعضها في جزء تاني ممكن نحطه جنبها وحسب ما شئت يصنع لنا احنا طلبنا انا هتم انا ومراتي واقول لها عايزين ربنا يبعت لنا عربيه هو سمع ربنا نا بس هل ده حسب مشيئته ده مش حسب مشيئته المشكله في انا ان انا بصلي وانا مش عارف مشيئه الله لكن تخيلي ان احنا خدام ورايحين بلد عشان خاطر نكرس برساله الانجيل فاتفقنا وصلينا ربنا يا رب افتح لينا باب عشان خاطر نتكلم برساله الانجيل يقينا ان الرب هيسمع لان دي ارادته هو عايز كده البلد دي بص يا فلبس ل ناس في الحته دي بص يا اندراوس ل ناس في الحته دي ف اجتمعوا مع بعض فهموا فهموا صوت الله فبيس فالرب بيفتح باب الرب بيفتح باب وماحدش يقدر يقفله ابدا ف بنحط دايما وحسب ما شئت يصنع لنا وفي وقته يسرع به في الوقت بتاعه المعين من قبل الله لانه في ايه جميله جدا او عدد شهير بيقول صنع الكل حسنا في وقته الوقت بتاعه هو زي ما هو عايز بالظبط بيعمل كل حاجه في مناسبتها اعتقد ان دي العبارات اللي لازم نحطها جنب الجزء اللي حضرتك قرتيه |
00:27:17 |
الاخت ليديا الادعاء الثالث بانه الرب قال ان هو مش هيصعد للعيد وبعد كده لقناه صعد للعيد يعني خلينا نقرا من يوحنا 7 8اِصْعَدُوا أَنْتُمْ إِلَى هَذَا ٱلْعِيدِ. أَنَا لَسْتُ أَصْعَدُ بَعْدُ إِلَى هَذَا ٱلْعِيدِ، لِأَنَّ وَقْتِي لَمْ يُكْمَلْ بَعْدُ». 9قَالَ لَهُمْ هَذَا وَمَكَثَ فِي ٱلْجَلِيلِ10وَلَمَّا كَانَ إِخْوَتُهُ قَدْ صَعِدُوا، حِينَئِذٍ صَعِدَ هُوَ أَيْضًا إِلَى ٱلْعِيدِ، لَا ظَاهِرًا بَلْ كَأَنَّهُ فِي ٱلْخَفَاءِ.
اسم العيد دوت وليه يعني كان مهم قوي انه يعني كل يهودي او كل شخص في المكان يهودي فعلا لازم يكون بيروح العيد ده ولازم يحتفل في البيه في الهيكل فالمسيح ازاي قال مش هروح وبعدين ليه غير كلامه زي ما بيقولوا يعني وبعدين صعد يعني يعني عايزين نفهم يعني ليه طب ما قال لهمش ليه من الاول انا هصعد ليه في الاول قال لهم مش هصعد وبعد كده صعد |
00:28:24 |
الاخ ايهاب الكاتب مش غبي يعني هو مش هيصور ان يسوع كذاب لانه ببساطه هو يوحنا نفسه قال عنه ليس فيه خطيه وبعدين في ي حنا تاني بيقول من منكم يبكتني على خطيه ازاي يرسموا ان هو كذاب هو قال كده ومكس في الجليل يبقى ماذ بيبين ان هو ما كذبش هو قال مش هصعد بعد بين قوصين وماكس ف الجليل فيوحنا بيقول هو قال مش هروح وقعد فعلا في الجليل في حاجه مهمه في العيد ده العيد ده ثمان ايام اسمه عيد المظار او سخوت في العبري وهو اللي حدث في الهجوم بتاع 7 اكتوبر بتاع حماس على اسرائيل الهجوم الاخير ده في عيد المظال ده بيسكن العيد ثمانه ايام اول يوم محفل مقدس واخر يوم محفل مقدس اول يوم عيد واخر يوم عيد في اخر يوم ده اسمه يوم س سمحتين يعني يوم فرحنا يوم ابتهاج انا فده عيد والمسيح وقف في اليوم الاخير العظيم من بن قوصين هذا العيد ا وقف وقال ان عطش احد فليقبل اليه انهم كانوا بيعملوا طقس بيسقوا ميه من بركه سلوام فهو استقل فهو بيقول من عطش يقبل اليا مش يروح مش الطقس انا انا الحقيقه انا بتاع الميه وبعد ما ظلمه الانوار بتاعه العيد وقف في اليوم بعد كده قال انا نور العالم فالعيد كله بيشاور عليه فالمسيح رايح رايح لان هم ثلاث اعياد لازم يحضرهم كل ذكر يهودي |
00:30:09 |
سيلا من مصر حته المعجزات ونقل الجبال نقل جبل المقطم دي حقيقه واقعه في تاريخ الكنيسه القبطيه المصريه صحيح نقل جبل المقطم على يد سمعان الخراز طب بس في حاجه ان لازم يكون في ضروره للمعجزه دي هو الهنا مش بهلوان يعمل اي حاجه في اي حاجه لا لازم تكون ايه الغرض من اللي هو هيعم ده بس كان تعليق كنت عايزه اسال اخي ايهاب ليه الناس بالرغم ان المسيح ظاهر كالشمس في التواء للعباده ورب يبارك |
00:32:09 |
الاخ ايهاب شكرا يا مدام سيله انا بعتذر لحضرتك انا ماقصدش ابدا ان انا اقلل من المعجزه الله يقدر يعمل معجزه نقل الجبال واكتر وانا متفاهم ان حضرتك فاهمه ان هو مش اله بيعمل اعمال بهلوانيه اطلاقا ولكن كل حاجه في مناسبتها امين لو ده كان اختبار للكنيسه في وقت ما عشان اظهار الايمان وتقويته امين لكن بحسب رساله العبرانيين الايمان كان مصاحبه المعجزات تثبت لنا اكثر من الذين سمعوا شاهدنا الله معهم بايات وعجائب متنوعه كان في بدايه الكنيسه لتثبيت الايمان لكن انا مش هدخل في الموضوع ده خالص عشان الجدال ليس مسيحي مسيحي ولكن نرد على الشق الثاني من سؤال حضرتك المهم جدا هم ليه بيعملوا كده وليه الحول اللي هو بيتهم المسيح اللي ظهر كالشمس ان هو بلا خطيه خلينا نقول قول نمره واحد اله هذا الظهر اعمى ذهان غير المؤمنين لالا تضيء لهم اناره انجيل مجد المسيح لو نورت هيخلصوا ده عمل ابليس ان هو بيبعده عن اناره انجيل مجد المسيح فهم بيبعدوا عن ده فبي خوا المسيح قدامهم يسوع ده بتاع اخطاء وكده يعني وكلام قد يصل الى درجه السفه والقباحه لكن الكتاب في نص ثاني بيقول عباره مهمه جدا في سفر الامثال 26 عدد خس لا تجاوب الجاهل حسب حماقته
لالا تعدله انت حط نقطه هنا يعني الجاهل ما تجاوبو با اكوردينج تو وفقا ل مقاييسه وتمشي معاه وتسيره انتوا الثنين هتبقوا بهلوانات هو جاهل هولا قال تعدله وحتى واضح ان تعدله يعني هو اعوج ف لكن الطريقه الثانيه المثاليه اللي مجاوبته هي النص العدد الثاني جاوب الجاهل حسب حماقته يكون حكيما في ع
وريله غلطه حط المرايه قدامه هيشوف نفسه جاهد فاحنا ب عملناه في الكتاب ده شق سلبي الشق الايجابي الحديث عن عظمه المسيح وروعته وانه بلا خطيه الشق السلبي ان انا ارد على الادعاءات هذا الكتاب تحت هذا العنوان ليس افضل ما يمكن ان يقدم ولا كل امالي ان انا اقدم تحت هذا العنوان ولا غلطه في المسيح انا ولو كتبت عن ولا غلطه في المسيح فهاك تب كلام تاني خالص من وجهه النظر اللي هي مش بترد على الدعات فاحنا بنرد عليهم اله هذا الظهر اعمل الاذان من الناحيه الثانيه لازم نجاوب الناحيه الثالثه المهمه جدا احنا لابد ان نكون مستعدين نجاوب كل واحد ولكن بوداعه وخوف تتخانق مع حد صحيح احنا بالروح المسيحيه بنقدم المسيح |
00:36:19 |
الاخ ايهاب بنتفق على ان العيد ده ثمان ايام واليوم الاخير هو عيد فالمسيح بيقول انا لن اصعد بعد مش دلوقتي ومش بالطريقه بتاعتكم اخواته دول اللي بيكلمو لو شفت حضرتك الصل السابق مباشره مشكله الفصول عندنا ان الاصحاحات او الفصول بتنقسم بحسب اختيار واحد عمله في القرن ال 17 لكن مافيش تاسيم فصول في الوقت ده فممكن الفصل السابق يبقى له ارتباط جذري بالفصل الحالي لان اخوته لم يكونوا يؤمنون به بعد مش مؤمنين به ف بيقولوا المسيح يلا تعالى اطلع معانا اللي هو الصعود الجماعي اول يوم بيبقى كله لهم ماشيين فاكره الحادثه بتاعه المتوابه القديسه مريم وهي بتدور على المسيح نحن كنا معذبين نطلبك ا لانهم بين الجموع فالمسيح قال انا مش هصعد هذا العيد بهذه الطريقه وبناء على طلبكم لي لو عملت كده وقتي لم يحضر بعد ايه وقتي ده وقت اه ايه وقته تقديم نفسه على الصليب اعلان نفسه للعالم وتقديم نفسه على الصليب القبض عليه كان اليهود بين قوسين يري يدون ان يقتلونه يطلبون ان يقتلوه فوقته لسه ما حضرش فانا مش هطلع معاكم هكذا ولكن هطلع بطريقه سريه واظهر هناك بدون الجموع دي عشان اقول الرساله اللي انا عايز اقولها قال هذا ومكس في الجليل ثم بعد كده راح العيد راح العيد بطريقته هو لوحده مش بطريقه اخواته اللي كانوا عايزين اظهر نفسك للناس هو مش هيظهر نفسه للناس انا مش بتحرك بواسطه اوامرك المسيح وضع نفسه تحت قياده الروح القدس اللي حل عليه في المعموديه واضح جدا فكان يقد بالروح مش بقد باراء الناس انا بحسب الدعوه الاب يقول لي اتحرك انا بتحرك في كلمه في كلمه حاولوا البعض يقول ان كلمه بعد مش موجوده في المخطوطات بتاع الثنائيه ولكن اقدم مخطوطتين يونانيتين اقدم مخطوطتين يونانيتين لانجيل يوحنا سبعه فيهم كلمه بعد فلان وقتي انا بقول ليه كده عشان ممكن حد يدر ترجمه ما فيهاش كلمه بعد لا اقدم مخطوطتين يونانيتين للجزء ده فيهم كلمه بعد لن اصعد بعد مش دلوقتي يبقى لو بيقول مش دلوقتي يبقى هو مش كذاب في حاجه ثالثه اسمها اللبس ده جزء من صور الحديث ان انا لما اكون مش عايز احكي مع حد بقول العباره مقتدى ومش بطول في الحديث ا لما اقلب فيها افهم انا مش هطلع دلوقتي بمعنى مش هطلع بالطريقه بتاعتكم دي انا مش نفسي للناس عانيه بناء على طلبكم انا هطلع بطريقتي انا فروح انتم انا مش رايح معاكم |
00:40:01 |
الاخت نهال عايزه كلامي بحته صادمه شويه وهي ردا على تهمه بعض الناس انه كثير من الناس بيقولوا لنا على الكتاب المقدس انه مش مقدس وانه لا يمكن ان يكون كلام الله لانه بيقدم لنا انبياء خطائين لكن انا عايزه اقول ان الكتاب المقدس مقدس بل اتجرا واقول ان هو كلمه الرب الوحيده لانه لا يكذب ولا يتجمل ولكنه يظهر لنا بكل امانه وصدق ان الانبياء كلهم بشر وبما انهم بشر يبقوا هم اولا مولودين بالخطيه وثانيا خطائين لان الكتاب واضح زي ما حضرتك قلتي الجميع زاغوا وفسدوا واعوزهم مجد الله لكن وبقول لكن الوحيد الذي لم يفعل خطيه ولم يوجد في فمه غش هو الرب يسوع المسيح ل كل المجد فقط وده في حد ذاته يثبت لنا ان هو اله لاننا اتفقنا مسبقا ان كل البشر غير معصومين من الخطا حتى لو كانوا انبياء نفسي استغل وجود الاخ المبارك الاخ ايهاب واسال سؤالين لو سمحتي لي يا اخت ليديا طبعا بكل سرور يا حبيبتي اتفضلي السؤال ميرسي خالص يا حبيبتي السؤال الاول بيتكرر علينا انه لو اتفقنا ان الوحي الذي كتب به الكتاب المقدس ليس وحيا منزلا او وحيا يملى وكمان احنا بنقدر نميز كل كتاب او كل سفر مين اللي كاتبه عن طريق معرفتنا لاسلوب الكاتب طيب السؤال اللي بيجيلنا من الاخوه الملحدين او حتى الاخوه المسلمين ايش ضمانكم انه شخصيه الكاتب لم تتدخل في الكتابه وبالتالي يكون في كتاب اخطاء ده السؤال الاولاني السؤال الثاني وهو حته تطبيقيه شويه كلنا بنعرف انه من محبه الرب يسوع للجميع انه كان بيجلس مع الخطاه والعشرين وده ما كانش عيبه ابدا لكن لانه هو شهوه قلبه ان الجميع يخلصون والى معرفه الحق يقبلون يعني كان بيقعد معاهم طب في مؤمنين بقى بنلاقيه يخلطوا الخطاه ويقعدوا اعادتهم قابلوهم في افراحهم ويشاركونهم في احاديثهم ووالى اخره حضراتكم اكيد عارفين انا اقصد ايه ولما بنقول لا خلطه للمؤمن مع غير المؤمن ولا ينبغي ان نجلس في مجلس المستهزئين حسب كلمات مزمور واحد بيترد علينا ويتقال طب ما الرب يسوع قدوتنا كان بيقعد معاهم فانا عايزه حضراتكم توضحوا لنا |
0043:54 |
الاخ ايهاب مقدس يعني هو طبعا السؤال السؤال كبير وهياخد وقت لكن على قدر الامكان ان انا هجاوب عرفته واحاول ان انا اكون مبسط هو التنزيل لم يحدث الا مره واحده في الكتاب المقدس ومره واحده في التاريخ مره واحده كان وقت موسى لما ربنا بنفسه كتب الوصايا العشره واداها لموسى على جبل التجلي طبعا ما نفعتش مع الشعب وتم كسر لوحي الشريعه الشعب كان اخطا موسى عارف ان لو قعد بلوحي الشريعه وسط هذا الشعب واول وصيه فيه بتقول للرب الهك تسجد او في وصيه بتقول لرب الهك تسجد ويا وحده تعب سيتم دينونه الشعب وتم بعد كده كتابه الناموس على 38 او 39 سنه في البريه بوسطه موسى فيبقى ما فيش تنزيل حدث التنزيل لابد ان يكون له شهود كل الناس موجوده عند الجبل بيدخن ويرتعد وجميع الشعب وربنا يقول لهم انتم رايتم ا كل الجبل كان بيدخن وكل الشعب كان حاضر فده لازم يكون للتنزيل شهاده جماعيه وده حصل مره واحده بعد كده ربنا استخدم بشر لكتابه الوحد احنا بنقول الامر المنطقي ازاي ربنا هم خطاه وازاي هيع اسم الرساله بتاعتهم ده عمل الروح القدس ايش ضمنا الكتاب في شهادات بتقول ان الروح القدس تكلم اناس الله قديسون مسوقين من الروح القدس ولم تاتي قط نبوه من مشيئه انسان الكتاب الله يعني تنفس بها الله فلازم في شهاده جوه الكتاب اسمها الشهاده الداخليه حتى والبعض اعتبرها دليل دائري انه بيشهد لنفسه الى ان لابد منها لان لو مش موجوده انا هطلبها لو مش موجوده هو فين الكتاب قال عن نفسه ان هو وحد اه لازم يكون هو يقول عن نفسه ان هو وحد الحاجه الثانيه يثبت اللي قاله عن نفسه عشان ما يبقاش دليل دائري يثبته ازاي كل الحاجات اللي جت في الكتاب ليس بها اخطاء حتى الناس اللي مفكره ان في اخطاء علميه للاسف الحقيقه مافيش الجزء ده خالص ولا مجال ان انا اتكلم على هذا الامر دلوقتي دوقت اسفني اخطاء جغرافيه ثبت فشلها ثلاثه بيحطوه دايما لمرقس في انجيل مرقس وطلعوا غلطانين بنسبه 100% واخطاء ساذجه جدا كور جدرين مش عارف جداره مش على البحر ازاي بيقولوا كل ده تم لاحظه تماما وفي كتب معايا اهي جنبيا لو كان في وقت عرضها الصعوبات الكتابيه بايبل على سبيل لاالمثال حاجه بسيطه اسمها انين كد يعني الموائمات غير المصممه لو مسكنا انجيل زي انجيل متى وانجيل زي انجيل لقا وانجيل زي انجيل يوحنا نلقاهم مربطين ببعض بطريقه يصعب اختراعها ولكن من عمل الروح القدس في معجزه ال 5000 كاتب يقول ان المعجزه كانت قرب بيت صيدا وكاتب تاني يقول سال من اندراوس وفيلبس المسيح ليه كل المجد من اين نبتعد لهؤلاء خبزا فش معنى اندراوس وفيلبس الانجيل ده ما بيجاوب لكن الانجيل الثاني بيقول لانهم المعجزه كانت قرب بيت صيدا انجيل ثالث يقول ان بيت صيدا دي بلده اندراوس وفيلبس عم هذا التداخل والتصميم غير مصمم ده من عمل الروح القدس جوه لا اخطاء تاريخيه لا جغرافيا كله مضبوط بدقه 100% بدون تشدق ام فلا الكتاب
بيثبت واحيه |
00:48:39 |
الاخت ليديا المؤمنين بيخلط غير المؤمنين يعني يعني ازاي احنا نكرز للمؤمنين وفي نفس الوقت احنا يعني ما نخلطهم او نشترك معاهم في عمال الظلمه الغير |
00:49:12 |
الاخ ايهاب صادق المسيح قدوس باي نيتشر قدوس بطبيعته صحيح يعني بالطبيعه هو من وهو مولود لذلك القدوس ام المولود منك يدع هو قدوس بالطبيعه مش بالسلوك ده من هو لسه ما عملش اي حاجه فطبيعته قدوسه هولي فيمس النجس لا يتنجس ولكن يطهره ف جلوس المسيح مع العشرين ومع القطاء كابن الله الظاهر في الجسد وكالم السيح الانسان لانه شخص واحد مستحيل ننسب ليه انه ممكن يتنجس لكن هل احنا زي كده مطلوب مننا نوصل رساله الخلاص لجميع الخطا وان ننظر اليهم على انهم جزء واحد منا احنا مش افضل منهم ولكن هي نعمه الله بنوصل الرساله مع وضع محاذير واسوار معينه انا بعرفها لوحدي مش بالضروره لها 1 ولكن كل ظرف له محاذيره انا باخد بالي لو انا في الوضع الروحي السليم لكن مش معنى كده ان احنا ماتكلمش الخطاه ونعمل نفسنا فرسين ون نفرز عنهم لا المسيح مدينا رساله ان احنا نكلم جميع الناس اذهبوا الى العالم اجمع مش الى نص العالم وربعه وثلثه ولكن نراعي اننا ما نقولش ان احنا زي المسيح هنعاشر عشارين والقطه ا احنا مش قدسين ولكن هنحط محاذير واسوار ل نقرب اكثر من اللازم ولا نبعد عنه |
00:51:49 |
الاخت ليديا متى 16 28اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ مِنَ ٱلْقِيَامِ هَهُنَا قَوْمًا لَا يَذُوقُونَ ٱلْمَوْتَ حَتَّى يَرَوْا ٱبْنَ ٱلْإِنْسَانِ آتِيًا فِي مَلَكُوتِهِ
بعد صعود المسيح للسما على طول طيب احنا عايزين نعرف هو المسيح ليه قال كده ازاي في قوم من كانوا موجودين وقت المسيح قالوا كده قال كده مش زوقوا الموت مش هيموتوا ير لما ابن الانسان يجي في ملكوته واحنا عرفنا انه في ناس ماتوا طب نشرح ازاي قول المسيح دوت ونفسر بايه |
00:52:38 |
الاخ ايهاب ان كتبت الاناجيل لم يرتبطوا اللي هو الترتيب الزمني للاحداث ا في بعض الكتبه حتى في التجربه الثلاث تجارب اللي اتجرب بيهم الرب على المسيح على في الجب في البريه من ابليس ترتيبهم مختلف في بعض الاناجيل لان الترتيب بتاع كتبه الاناجيل يعني ترتيب موضوعاتي وليس ترتيب اخباري بالضروره الى ان الاناجيل في القصه دي بالذات وده اللي انا قلته من شويه تقسيم الفصول او الاصحاحات في الكتاب المقدس ليس بالوحي ده عمله شخص في القرن ال17 ف في المسيح قال لهم من القيامه هنا قوم لا يزقون الموت حتى يروا ابن الانسان اتين في ملكوته بعدها على طول في الفصل الثاني في انجيل متى وفي نفس الانجيل الاخر في نفس القصه برض الحادثتين دول مترتبين ورا بعض فبعد سته ايام اخذهم الى جبل عالي وراهم اللي هو احنا بنقول عليه التجلي ا مشهد مجد المسيح مشهد ملكوته فالقيام هنا الثلاثه بطرس ويعقوب ويوحنا من القيامه هنا قوم لا يزقون الموت حتى يروا ابن الانسان اتيا في ملكوته شافوه لما صعدوا الى الجبل معاه وشافوا مشهد تجليه وعظمته لما حضر موسى واليا شافوا المسيح وهو وجهه ابيض اكثر من السلب وشهد بطرس لهذا الامر وقال ان احنا كنا معينين عظمته لما كنا في الجبل المقدس شفنا لمحه من ملكوته فده المقصود من هذه العبار |
00:54:52 |
الاخت ليديا طبعا في ايه مشهوره جدا جدا بيقام عليها الكثير والكثير من الاستنتاجات والاتهامات معروفه جدا في متى 24 36 بيقول كده هوت واما ذلك اليوم وتلك الساعه فلا يعلم بهما احد ولا ملائكه السماوات الا ابي وحده وفي مرقس 13 32 بيقول اما ذلك اليوم وتلك الساعه فلا يعلم بهما احد ولا الملائكه الذين في السماء ولا الابن الا الاب فلو كان المسيح هو الله ازاي ما يعرفش اليوم والساعه اللي هيجي فيها يوم القيامه ولو كان عارف ليه ما قالش لتلاميذه واحنا عارفين ان هو مكتوب انه هو في في اماكن اخرى كتب اخرى مكتوب ان هو تاتي الساعه ياتي فيها عيسى بن مريم حكما مقسطا اذا هو والكتاب المقدس بيقول لنا انه الاب لا يدين احد ولكن اعطى كل الدينونه الابن لما هو المسيح هو اللي هيدين اللي هو الابن طب ازاي مش عارف وازاي يعني او عارف ويمكن احيانا مش بينكر او مش عايز يقول تلاميذه اشرح لنا من فضلك |
00:56:25 |
الاخ وديع من مصرمشاركه |
00:58:54 |
الاخ ايهاب مهمه جدا لكي نفهم اجابه هذا سؤال نحن لا نجمل ام ا الكتاب المقدس احنا بنقول الحقائق اللي يقبل يقبل اللي ما يقبلش براحته دي مسؤوليته هو ان استهزات فانت ودك تتحمل وان ماقبلتش الكلام انت براحتك فاحنا مش هنجل ونقول ان المسيح ما قالش الكلام ده ولكن خلونا نفهم بعض الاشياء المسيح قال من نفسي لا اقدر ان افعل شيء ام هل المسيح الله الظاهر في الجسد لازم نفهم كريستولوجيا طبيعه المسيح ولازم نفهم حاجه اسمها الاخلاء الاخلاء مش ان المسيح اللي هو في فيليب اين الذي اذ كان في صوره الله يبقى الله لم يحسب خلص ان يكون معادلا لله ما بينكر ان هو له نفس الجوهر الابن جوهر واحد مع الروح القدس اله واحد يبقى لم يحسد ولكنه اخلى نفسه هنا بقى اخذ صوره عبد خلي بالك اخذ صوره لمين هو الله الابن تجسد واخذ صوره عبد خادم خادم لمين خادم الاول لمين لله بقى في علاقه جديده اسمها علاقه انسان بالهه عشان كده يقول الهي يقدر يقول الهي رغم ان هو والله الناس بتسال ازاي يقول الهي هو الله طب ما انت مش راضي تاخد الجانب الثاني ا ان احنا ما بنقولش ان هو انسان سار الله ولكن الله سار انسانا هذا الانسان حط نفسه في روول دور تحت الاب يقول الاب اعظم مني مش معناه ان ده له جوهر وده له جوهر ثاني حاشه ولكن في الرول في السلطه في السلطان الاب اعظم من الابن صحيح اعظم من الابن هل في الجوهر ده جوهر وده جوهر لا طبعا نفس الجوهر قانون الايمان جوهر واحد اريوس يقول حت حرف اي من جوهر مخالف لا الكنيسه بتعترف ان الابن مع الاب منذ الازل الله واحد ولكنه ارتضى يعمل حاجه اسمها الان التجسد فخلى نفسه اخذ صوره عبد وهو عبد هو تحت طاعه اله لا يستخدم لا يستخدم خصائص له هو اتحاد اقومي الله الابن مع طبيعه بش فبقى في شخص واحد اسمه الله الانسان يسوع المسيح له نفس الصفات البشريه بلا خطيه عشان ما ننساش وله كل م ل الله في الجوهر كل صفات الله دفع الي كل سلطان هو لا ينقص شيء ولكنه لا يستخدم اي منها الا فيما يتفق مع وضعه كالعبد وضعه كالخادم لتدبير اسمه تدبير الفدا ايكونومي في تدبير اسمه تدبير الفداء انا جاي عشان اتمم المهمه دي انا مش ممكن ابقى كليه العلم لا هو كليه العلم |
01:02:07 |
الاخت ليديا طب يعني نتكلم عن نقطه كليه العلم المسيح كان كليه العلم لو هو كليه العلم ادينا اثباتات |
01:02:52 |
الاخ ايهاب قد رايتك الفريسيين والكتبه بيفكروا في نفسهم افكار فعلم يسوع افكارهم يسو طبعا عرف افكارهم لماذا تفكرون بالشر في قلوبكم حته ثاني يهوذا هيسلموا انجيل يوحنا يقول لانه علم منذ البدء ام بمن سيسلم هو عارف هو عارف من البدايه صحيح نفس اللي اتقال عنه في انجيل لو يتقدم في الحكمه والقامه والنعمه عند الله هو نفسه اللي اتقال عنه ممتلئ حكمه ممتلئ وف ويزدوم مليان حكمه وهو لسه صبي صغير فالكتاب المقدس بيحافظ على حاجتين حقيقيتين لاهوت المسيح 100% نسوت المسيح 100% في مشكله بقى بنعملها في مشكله بنعملها احنا ايه هي ان احنا بنفصل اللاهوت ونقول اللاهوت حاجه والناسوت حاجه هو لا يعلم بنسوته ولكنه يعلم بلاهوته اعتقد واعتذر ان كان ده يسيء لحد ان هذه نسريه حقيقيه المسيح شخص واحد فقط هو في لاهوت وفي ناسوت وفي حاجه اسمها تبادل الصفات في تبادل الصفات انا اقدر اقول كنيسه الله التي اقتناها بدمه رغم ان الدم لكن قلت كنييسه الله التي اقتناها بدمه لو عرفوا لما صلبوا الرب المجد رغم ان هم صلبوا المسيح اتصلب مات بانسانيته لكن ما بيقسم هذا الموضوع هو اتحاد اقنومي سري اللي واقف دلوقتي اللي بيتكلم هو المسيح الله الابن ولكن في وضع العبد في وضع العبد ليس من سلطانه ليس من سلطانه اطلاقا ان يتحدث عن ما جعله الاب وحده في سلطانه افتكري في سفر اعمال الرسل حضرتك يا دكتوره طبعا لما سالوه ا امتى هترد الملك لاسرائيل لاسرائيل قال لهم عباره ترتبط باللي احنا قرناه في مرقس سبعه اوي الابن لعلم الساعه الا الاب لما سالوه في عمل الرسل امتى ترد قال لهم ليس لكم انت عرف انت عرفت الازمنه والاوقات بص اللي بعدها التي جعل الاب في سلطانه الازمنه والاوقات والمجيء الثاني وكل ده في سلطان الابن الابن لا يتجرا ان يفعل م نفسه شيء لانه حاطط نفسه يفعل كل في كل حين افعل مشيئه الذي ارسلني هو في كل حين معي لاني ولا مره خليت انا ابقى طاعه تحت طاعه الاب فالمسيح مش هيتكلم ابدا عشان كده بعض الناس القديسين زمان بصوا للجزء ده على انه من ضمن معانيه الا اخبر ان اقول وجابوا مثال حديث المسيح مع الفريسيين معموديه يوحنا كانتت من السماء ام من الناس هم قالوا ما نعرفش اللي يعرف الفريسيين وكبريائهم يعرف ان هم ما يقولوش ما نعرفش ولكن الترجمه بتقول ما نقولش فكلمه يعرف ممكن تعني تل يخبر فعشان كده المس قالهم ولا انا اقول ايضا انتم مش هتقولوا وانا مش هقول فهنا ممكن كلمه يعلم تعني الاخبار او الحديث عن او اعطاء كشف اسرار فده من ضمن المعاني وضع المسيح كالعبد هو هو الابن عشان ماحد يقوللك بس هو بيقول الابن المسيح مش مقسوم نصين المسيح شخص واحد صحيح الله الابن والانسان الله الابن الانسان ومرتبط بالسلو كمان لو هيغلط يبقى الثالوث يغلط عاشى ان هو غلط ولكن في وضعه و دوره ده
جعل كل حاجه عن المجيء ا |
01:07:17 |
الاخت ليديا ليه ربنا مش بيقولنا على الساعه |
01:08:10 |
الاخ ايهاب ان عشان كلنا نبقى مستعدين كلنا طالبين سرعه مجيء الرب هو ربنا نفسه في اخر سفر الرؤيا بيقول ها انا اتي سريعا هو هيجي سريعا بس بين قصين في وقته في الوقت بتاعه هو مش هتاخر ولا دقيقه لما يجي الوقت |
01:10:40 |
الاخت ليديا في ناس بتقول انه المسيح ماقالش الحقيقه اما قال لبطرس انه يوحنا مش هيموت قبل ما جيء المسيح ثانيه خلينا نقرا الشاهد في يوحنا 21 22 قال له يسوع ان كنت اشاء انه يبقى
حتى اجيء فماذا لك اتبعني انت فدعى هذا القول بين الاخوه ان ذلك التلميذ لا يموت فايه اللي حصل من فضلك يعني عايزين نفهم |
01:11:22 |
الاخ ايهاب ان احنا ربنا ما قالش ليوحنا فهو بيقول له انت ايه اللي ليك يا بطرس ان كنت اشاء ان انا اخليه ان كنت اشاء ان انا ما قالش ان انا اخليه لغايه ما ايه ما اجي ورغم كده بعض الناس بتفسر بتقول انه سفر الرؤيه شاف المجيء وعاش لغايه اطول حياه عاشها يوحنا فالنقد نفسه نقض مش نقد يعني يعني يعتبر مش نقد ولكن سوء فهم تماما للايه بتقول ايه ربنا بيقول ل لبطرس انت مالك ما لك انت انا ممكن اخليه حي لغايه ما اجي ما قالش ان هذا التلميذ سيظل حيا الى ان اجي |
01:13:07 |
الاخ ليديا ا يعني كتاب مقدس قال لنا والرب يسوع اوصى اللي بيتبع ان هو لازم يبغض اباه وامه ودي فعلا تجاهل او نقدر نقول نقد للوصيه او الوصيه بوعد اللي هي اكرم اباك وامك ا لكي تطول ايامك على الارض التي يعطيك رب الهك الايه بتقول في لوقا 14 26 ان كان احد ياتي الي ويبغض اباه وامه وامراته واولاده واخوته واخواته حتى نفسه ايضا فلا يقدر ان يكون لي تلميذا وهنا كده بينقد يكرم اباك وامك ف ايه راي حضرتك |
01:13:59 |
الاخ ايهاب احنا نربط النصوص ببعضها المسيح اشار قبل كده ده الى ان اكرم اباك وامك ا المسيح اشار ان دي وصيه مهمه جدا الكتاب المقدس بيقول اكرم اباك وامك المسيح هنا بيقول يبغض وفي انجيل تاني في توضيح لهذا الامر في انجيل تاني بيشيل كلمه يبغض وبيقول اكثر مني ان احب احدا ابا او اما اكثر مصطلحات عبريه مصطلحات عبريه لما بتترجم للاسف بتبقى ترجمتها غلط لما بتترجم للاسف بتبقى شويه لها مدلول مش كويس مثلا ابغض في انجيل تاني مش بيقولها ابغض بيقول احب ابا او اما اكثر مني طب هل عندنا دليل ان هذا هو مصطلح موجود في العهد القديم حتى اه الكتاب المقدس يقول عن ليئه انها لما راى الرب ان ليئه مكروهه صحيح في نفس الفصل بنفس الفصل يقول ان يعقوب كان يحب رحيل خلي بالك اكثر من ليئه صحيح يبقى رغم ان هي يتقال عنها مكروهه الى ان نفس النص يقول يحبها اكثر مني صحيح فهنا في صيغه مقارنه وليس صيغه ايجابيه الكراهيه |
01:15:59 |
الاخت ليديا ناس كتير بيقولوا في مواقف كتيره جدا كانت بين المسيح وبين العذراء مريم ان هو ما احترم امه بل بيقولوا بيقولوا ان هو احتقرها وعذبها في مواقف كثيره يعني مثلا بيقولوا في عرس قنا الجليل بيقولوا المسيح كلم امه بطريقه مهينه جدا وقال لها مالي ولك يا امراه لم تاتي ساعتي بعد وكلمه امراه دي فعلا احيانا في بلاد بتقول ان هي فعلا فيها لفظ مهين ما قالش ليه امي او ق كلمه فيها حميميه اكثر دي حاجه الحاجه الثانيه كمان في متى 12 46 وفيما هو يكلم الجموع اذ امه واخوته وقفوا خارجا طالبين ان يكلموه وطبعا قال واحد هوذا امك واخواتك واقفين طالبين يكلموك قال لهم من هو امي من هم اخواتي ومد ايده على التلاميذ وشاور عليهم وقال كده هوت ها امي واخوتي انا من يصنع مشيئه ابي في السماويات هو اخي واختي وامي ان هو كانه بيتجاهل ايضا في لوقا 2 46 يعني العذراء مريم قالت كدهوت يا ابني لماذا فعلت بنا هكذا اما لقيته في الهيكل بعد مده طويله من البحث هوذا ابوك وانا كنا نطلبك معذبين فاذا كانوا في عذاب ان كان بيعذب والدته وايضا في لوقا 11 اخيرا 27 وفيما هو يتكلم بهذا رفعت امراه صوته صوتها من الجمع وقالت له طوبه للبطن الذي حملتك والثديين الذين رضعتهما راح رد عليها المسيح وقال لها اما هو فقال بل طبى ين يسمعون كلام الله ويحفظونه هل هذه اهانات متكرره وعذابات متكرره من المسيح الابن للعذراء مريم |
01:17:38 |
الاخ ايهاب ن للعذراء مريم الحقيقه تعبير يا ام ا يعني يا امي ده ما تقش كل الكتاب المقدس مش معنى كده ان المسيح ما قلاني ارجع للنقطه بتاعت الكاتب يكتب بغرض الروح القدس له قصد من الكتاب هذا ليس تاريخ بيور بمعنى ان هو مش تاريخ نقي بمعنى ان هو في تزوير لا ولكن ليس كل التفاصيل ولكن تاريخ لاهوتي له غرض انا بتكلم عن يسوع وجميع ما ابتدا يفعل ويعلم به انا كل قصتي هي يسوع هل الروح القدس ليشهد ان المطوبه القديسه مريم هي ام المسيح يشهد حتى ان الاصابات قالت من اين تاتي ام ربي الي فدي شهاده الكتاب المقدس ولكن لم يرد روح القدس ان يكتب ان المسيح دعى ام و ماما ولكن يا امراه ا اللي بره في حاجه تبع يوسف النجار يعني بعد ثلاث قرون ولا اربعه تاني قالت ماما لكن الروح القدس بيسطر على انه ما يبين اكتر من علاقه المسيح في التجسد علاقه الابن اللي جاي الكلمه الازلي فبيبقي ان صوته اه لكن ما قالش دي كلمه كلمه يا امراه قالها اغسطس قيصر لكليوباتراومن في اليوناني هل بيشتمها المسيح قال المسيح قال ق السمريه كمان قاللها يا امرا االسامريه يا امراه صدقيني في حديث السياق الحديث ما فيهوش اهانه خالص سياق الحديث مره ثاني يا امراه عظيم هو ايمانك ومن كلمه واحده لان كلمه يا في الوضع اليوناني ده مش لازم تتحط مافيش كلمه يا ولكن هي كلمه واحده ومن اسلوب نداء واح اذا ما كانش يقصد اهانه ابدا ولا تحقير ولا اي حاجه لكن بالظبط طيب ايه الفايده ان من جهتها مع يوحنا |
01:20:18 |
الاخ ايهاب الله الشياطين الشياطين قالت له ايه الشياطين قالت له اننا نعرفك من انت قدوس الله
مره تانيه يقولوا له اجئت يا قدوس الله اجئت قبل الوقت لتعذب قدوس الله قدوس الله كله شهد لي ان هو قي الكتاب المقدس بيحافظ على هذا الامر في النيتشر في طبيعته لانه ابن الله الظهر في الجسد مش لان سلوكياته مقدسه فقط ولكن لانه قدوس بالطبيعه خلي بالك في نقطه مهمه جدا المسيح قال عبارتين عبارتين رائعتين لما نتامل فيهم ويثبتوا ان هو بلا خطيه وكمان لا يمكن ان ي المسيح قال ايه من منكم يبكتني على خطيه مش على اني اخطئ ولكن يبكتني على سن واحد ايه الفرق المسيح هو بيقول يبكتني بيقول مين يستحضر لضميري اي اشاره الى سن خطيه لضميري من جوه مش خطاي عملتها بره فبيتك عليه من الداخل حته تاني بيقول راس هذا العالم ياتي وليس له في شيء مفيش حد يقول كده خالص الا لو حقيقي رئيس هذا هو ابليس مالهوش فيه من جوه ولا ظ ما يقدرش يقول لله حتى جواك انت عملت الخطيه عشان تتعمل حضرتك ليها ست خطوات اول حاجه العرض تتعرض على الشخص اتنين يتم ادراكها والتعرف عليها دي الشيطان جايبها ولا تالته في دي في مجادله لازم تحصل جوه اعملها ولا لا عه في سريندر في خضوع ليها اعملها خه في لاست في اشتهاء يا بعد كده بقى الاالفعل المسيح لا يمر بكل ده طبيعته من جوه قدوسه لكن يمر على اول خطوه وتاني خطوه وممكن يختلف ترتيبهم تتعرض عليه زي من الشيطان عرضهم عرضها عليه اثنين يتم ادراكها لانه يا اما كليه المعرفه او عرف ان الشيطان هو اللي جاي تالته ما فيش البيت بقى ده على طول بارادته لانه انسان كامل باراده انسانيه كامله اخضعها لاراده الله الاراده الالهيه عشان مافيش اختلال في الثالوث لانه الابن مرتبط في الثالوث فمافيش اختلال فاخضع على طول للاراده الالهيه لا ما عملش كده مع ان من حقه ان هو ياكل لما يجو بس عمل حاجه اسمها انكار الذات عشان احنا نتعلم كده هو مثال لينا لما صلى في البستان ان شئت ان تجيز عني هذه الكاس ولكن لتكن لا ارادتي انا كشخص بل ارادتك الاراده الالهيه |
01:23:27 |
الاخت ليديا شكرا جدا لوقت حضرتك و شكرا مشاهدين قناة الكرامه |
01:24:18 |
تتر |