Start |
Detailed Description |
00:00:00 |
تتر |
00:01:26 |
الاخت ليديا حلقه جديده من حلقات برنامجكم الاسبوعي برنامج الكرمه المباشر لقد كانت ولا تزال تعليم الكتاب المقدس مثار اعجاب لكل من يقراها من مختلف الثقافات والديانات على مر الاجيال وذلك لسموها ونبلها وعمق معانيها وايضا عمق تاثيرها فالعهد الجديد هو جزء اساسي من الايمان المسيحي ذلك لانه يوثق حياه السيد المسيح وتعليمه وموته وقيامته وصعوده من خلال دراسه العهد الجديد لا نكتسب فقط فهما اعمق لعمل المسيح الفدائي بل نتعلم ايضا كيف نحيا ايماننا في عالم اليوم بقوه وارشاد الروح القدس ولكن قد يتساءل البعض سؤالا كان قد يبدو منطقيا اذا كان العهد الجديد به كل ما نحتاجه للخلاص والحياه مع الله فلماذا نتمسك كمسيحيين بالعهد القديم بعد ان وصلتنا شريعه العهد الجديد في متى وسبعه وما حاجتنا لها وهل بعد ان انار لنا المسيح نحتاج لنور من الانبياء و بعد ما ان كلمنا الله في ابنه نحتاج لحوار مع الانبياء لماذا لازلنا نتمسك ونتوه في بريه العهد القديم ما دام الانجيل في كل الكفايه والهدايه وهل وهل نور العهد الجديد اطفا نور العهد القديم كما يقولون قد يقول قائل مالنا ومال العهد القديم بعد ان اتى العهد الجديد الم يقل الانجيل يحكم عليكم احد اكل او شراب من جهه عيد او هلال او سبت التي هي ظل للامور العتيده وايضا في انه يصير ابطال الوصيه السابقه من اجل ضعفها وعدم نفعها فهل هذه الايه تحاول الغاء ونقد وهدم العهد القديم بل وتزداد الاقاويل بان هناك اله يسمى اله العهد القديم وقد يدعى رب الجنود واله يسمى اله العهد الجديد وقد يسمونه اله السلام ويؤكدون كلامهم بان الله قديما كان يوصي شعب ان يخرجوا للحرب ولكن في العهد الجديد قال لهم احبوا عدكم في ترى ما الحقيقه وراء ذلك سوف نفتح هذا الملك في الشائك الهام لشده ما فيه من قويل في مقارنه مقارنه هامه بين العهد القديم والعهد الجديد هل هناك تناقض بين معاملات الله في العهدين وما مدى التزامي كمسيحي مؤمن بالعهد القديم وخاصه شريعه موسى والانبياء هذه الاسئله وغيرها كثير سوف نجيب عنها بنعمه الرب في موضوع بعنوان هل اله العهد القديم هو اله العهد الجديد |
00:05:37 |
الاخت ليديا بنقول عهد قديم وعهد جديد وكلمه عهد كرر كتير قوي في اذهاننا لكن يا ترى يقصد ايه الكتاب اما يقول عهد قديم وعهد جديد ومعنى كلمه عهد ايه وعهد بين مين ومين |
00:05:50 |
الاخ حليم حسب الله ومين قبل ما اقول ايه معنى كلمه العهد عشان كده جا منها العهد القديم والعهد الجديد انها العهد الجديد كان عهدين عاوز بس الفت الانتباه الى شيء مهم لاخواتنا وحبايبنا المشاهدين والسامعين اننا لا نؤمن اطلاقا بالهين لكن لنا نؤمن بالاله الواحد صحيح وحيث اننا نؤمن بالاله الواحد فلا بد ان نؤمن ان الاله الواحد له كتاب واحد هذا الكتاب الواحد ينقسم الى قسمين القسم الاول ما قبل ميلاد المسيح والقسم الثاني ما بعد ميلاد المسيح ما قبل ميلاد المسيح يطلق عليه العهد القديم وما بعد ميلاد المسيح يطلق عليه العهد الجديد او كان الله تعهد في العهد القديم باشياء وفي العهد الجديد كمل وتعهد باشياء جديده لنا في العهد القديم لما نقرا الكتاب هنلاقي كلمه عهد عهد الله مع شعبه عهد الله مع الارض بعد الطوفان في عهود كتيره كتبت في الكتاب تعهد بها مش الانسان الانسان لو تعهد ايخون العهد اني ما فيش ثاني يوم بعد لحظه صحيح لكن الله لما بيتعه بشيء فهو صادق وامين فتعهد للانسان باشياء كتير دونت في العهد القديم عشان كده بنقول عليه العهد القديم ا في العهد الجديد الله تعهد بس بعهد جديد يعني العهود في العهد القديم كانت مبنيه على وصايا وناموس وشرائع وخلافه في العهد الجديد لا ده عهد النعمه الله بيكلمنا ويتعامل معنا بالنعمه التي اظهرت من الله في المسيح يسوع ولذلك يتقال عن المسيح مملوء نعمه وحق ويتقال عن الله نفسه اله كل نعمه اده القصد من كلمه عهد صح |
00:07:49 |
الاخ ليديا صحيح جدا اذا كلمه عهد زي كانه نقدر نقول ميثاق
او التزام او تعاقد بين طرفين اتفقوا على امر معين والطرفين هما بس كتابنا المقدس اللي احنا بنحبه ونحترمه جدا هو كتاب الكتب بيتقسم ا ناس بتقول ان بيتقسم عهد قديم وعهد جديد طيب اوكي ماشي احنا موافقين لكن هل هو ده التقسيم الوحيد لكتاب المقدس ولا في تقسيمات اخرى للكتاب المقدس الله |
00:09:15 |
الاخ حليم ه انا متاكد في كثيرين ليس عندهم اي يعني معرفه عن الكتاب المقدس يمكن لما بنقول الكتاب المقدس بيسالوا ما هو هذا الكتاب المقدس فعلا يعني يعني انا في بلد دوله من الدول اللي رحت اخدم فيها بيقول لي الشخص اللي بيختم جواز السفر بيقوللي انت بتشتغل ايه فقلت له انا خادم انجيل قال لي يعني ايه قلت له يعني اسيس قال لي يعني ايه قلت له يعني رجل دين مسيحي قال لي يعني ايه معقول تخيل اه تصدقيني تخيلي قلت كل الالفاظ فاضطريت اقول له الشخص اللي يقف على منبر ويعظ بكلام الله قال يعني فهم بعد ما بعد مده طويله من الشرح فاحنا احيانا كوعاء او كخدام انا وزملائي على وجه العموم بنقول كلمات من على المنابر ونفكر ان الناس بتفهم كل ما بنقوله لكن لا انا اسف في ناس كتير ما بتعرفش حتى كلمه الكتاب يا عمي ليه الكتاب ده بتقول عليه المقدس ابسط ابسط الاسئله ان تخليه الكتاب وخلاص لكن لازم الكتاب المقدس طبعا عشان كده ادي فكره موجزه ومختصره عن هذا الكتاب صحيح لان الله قدوس الاله الواحد اللي نؤمن به ادانا كلامه مش كلام بشري ولا افكار انسانيه ولا فكره اوحى بها الله الى الكتاب فكتبها لنا لكن هذه كلمه الله انفاس الله كل الكتاب هو موحى به من الله ولان كتاب الله والله قدوس فاخذ ذات الصفه اللي هي اللي يتصف بها الله فالله قدوس وكلامه فعلا قدوس قدسهم في حق في حقك كلامك هو حق فالله القدوس يبقى الكلام اللي نبع منه لابد ان يكون مقدس ولذلك الكتاب المقدس اي الكتاب الذي منبعه هو الله وليس انسان |
00:13:16 |
الاخ حليم
66سفر هوده الكتاب المقدس ده التقسيم البسيط اللي ممكن اقوله لاي حد عاوز يفهم ما هو الكتاب المقدس لكن اللي عاوز يتعمق اكتر في تقسيم اخر للي يحب درس الكتاب اللي يحب يقرا الكتاب العهد القديم بينقسم الى اسفار تاريخيه كلمه اشفار تاريخيه يعني بيسرد لنا تاريخ من بدء الخليقه صحيح في سفر التكوين اصحاح واحد لغايه ما نوصل لسفر استير اللي يسبق الاسفار الاختباريه او الاسفار الشعريه يبقى عندي دلوقتي اسفار تاريخيه تبدا من سفر التكوين وتنتهي بسفر استير صحيح البعض قسم الاسفار التاريخيه دي الى الاقسام التاليه عندنا خمس اسفار يتقال عنها التوراه ودي اسفار موسى الخامسه صحيح لكن بعد كده سفر يشوع لغايه سفر استير ده الجزء الثاني من الاسفار التاريخيه يبقى ينقسم الى قسمين قسمين بعد كده تيجي القسم اللي هو الاختباري يا او الاشعار ا ودي كتب كتبت بصيغه شعريه ودول عددهم خمسه افضل تبدا بسفر ايوب وتنتهي بسفر نشيد الانشاد خمس اسفار ايوب والمزامير والامثال وجامعه ونشيد الانشاء اه اي بالضبط كده بال بعد كده يجي القسم الثالث اللي هو بقى الانبياء ودول برضو 17 سفر يعني الاسفار التاريخيه 17 والاسفار اللي بعدها 17 اللي هي النبوات وبين الاثنين في الخمسه اللي هي الاسفار الشعريه 17 و17 34 وخمسه يبقى 39 فعشان كده العهد القديم في اسفار نبويه او الانبياء نسميهم زي ما قال الرب سماهم مكتوب عني موسى والانبياء طبعا في انبياء كبار وانبياء صغار مش في السن طبعا االانبياء الكبار البعض لما بنقول الكبار والصغار بيقولوا ده كبير قوياو مقام و سن كبير والتاني مقام صغير مش الاصحاح لكن المقصود السفر نفسه صحيح نبوه اشعيه 66 اصحاح نبوه ملاخي اربع اصحاحات تمام فمين اللي سفره اكبر فلما بنقول الانبياء الكبار معناها السفر بتاعه كبير عدد اصحاحاته كبيره صحيح ود اشعيه وارميه وحزقيال لكن بعد كده نبدا من سفر دانيال اللي هم نسميهم الانبياء الصغار او عدد الاصحاحات قليل اللي هو يبدا من دانيال لغايه اخر تمام حلو قوي الانبياء ده العهد القديم او تقسيم العهد القديم حلو قوي العهد الجديد برضو 27 سفر بينقسم او بنقسمه للي يحب يدرس الكتاب الى تقسيمه بسيطه وحلووه قوي زي ما قلنا الاسفار التاريخيه في العهد القديم في الاسفار التاريخيه في العهد الجديد دي تتكلم عن ايه بقى مش تتكلم عن تاريخ الخليقه زي العهد القديم طبعا لكن بتتكلم عن المسيح ام ومجيئه من السماء وتجسده ومعجزاته وقداسته واعماله وصفاته وخصائصه لغايه صلبه موته قيامته صعوده مجيئه رائع ودول اربع اناجيل ام متى مرقس لوقا يوحنا ده القسم الاولاني القسم الثاني اللي هو الاختباري نفس الكلام اللي قولنه هناك اللي هو سفر الاعمال ودي اعمال الروح القدس ايه اللي عمل الروح القدس في الارساليه المسيحيه وتاسيس الكنيسه رائع يجي بعد منها الرسائل ودي بقى بتتكلم عن الحياه العمليه او العيشه الاختباريه اللي لازم نعيشها ازاي نعيش ازاي نعبد ازاي ننتظر مجيء الرب الامور الحلوه دي ودي رسائل بدات برساله روميا لغايه رساله يوحنا الرسول لغايه رساله يهوز ا رساله يهوذا يعني بولس الرسول كتب الجزء الاكبر 14 رساله صحيح و يوحنا كتب ثلاث رسائل بطرس كتب اثنين يعقوب كتب واحده يهوذا كتب واحده بال بعد كده يجي الجزء الثالث والاخير او الرابع والاخير اللي هو النبوه اللي هو سفر الرؤيه سفر النهايات والجميل بقى ان الكتاب المقدس لما بدا في سفر التكوين بدا بالبدايات هي كلمه التكوين اساسا من العبري البدايات صحيح ختم الكتاب بسفرالرؤيه النهايات |
00:18:28 |
لاخت ليديا خلينا نتكلم على الكتاب المقدس اكتر بطريقه اعمق ونقول في كم سنه الكتاب المقدس اتكتب ويا ترى ايه اول سفر اتكتب فيه وكم كاتب اشترك في كتابته |
00:18:47 |
الاخ حليم الكتاب المقدس متى بدا ابتدات الكتابه او بدا الرب بالكتابه من خلال انه الوحي وامتى وقف الوحي الكتابه ا حسبوها طلعت 1600 سنه يعني الكتاب المقدس سنه اول سفر اللي هو سفر التكوين سفر البدايات في بيقولوا ايوب ايه راي حضرتك ما دا رجعنا الى شيء هي القصه قصه ايوب تسبق اسفر موسى القصه اه لكن يقال ان موسى هو نفسه اللي كتب سفره ال ام تمام ايوب كقصه تسبق ايوه بالضبط لكن كتاب سفر التكوين سفر البدايات برضو دي مهم ان احنا ننوه عنها سفر التكوين لان بدايه كل شيء وبرده ما ننساش شيءء مهم افضل ان استخدم الروح القدس في الكتابه 40 واحد ا او حوالي 40 كاتب |
00:20:09 |
الاخت ليديا لاهوتي واحد وفكر كتابي واحد مع انهم مختلفين احيانا في الزمن في وقت اوقات اللي هم ظهرهم في الفكر في في ايضا الخلفيه بتاعتهم في منهم متعلمين في منهم مش متعلمين تعليم عالي وهكذا ثقافتهم مختلفه ازاي كلهم مشيوا في خط واحد وزي ما احنا بنشوف الكتاب مقدس |
00:20:51 |
الاخ حليم اناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس وتعرف سفر الاعمال
قال الروح القدس لداوود امم يبقى اذا المتكلم والكاتب والممل للكلام اساسا هو الروح القدس لم تاتي نبوه قط بمشيئه انسان يبقى انا لما بقول السفر ده مين كتبه بصراحه الكاتب هو الروح القدس لكن السؤال التاني بقى ايه من هو المستخدم في الكتابه او القلم الذي استخدمه الروح القدس في الكتابه موسى بولس يوحنا ارميا اتمنى الفكره تكون واضحه ولذلك ده يوضح السؤال اللي حضرتك سالتيه في اماكن مختلفه في ازمنه مختلفه في بيئات مختلفه في وظائف اجتماعيه مختلفه في راعي الغنم في الملك في الفيلسوف في يعني اشكال من هؤلاء لكن وحده الكتاب ما تخرش الميه ليه لان مش اشعياء اللي كتب ارميه اللي كتب لكن كتب اناس الله القديسون مسوقين من الروح القدس وده اللي خلى الكتاب وحده واحده وموضوع واحد لو ترك المجال لكل واحد يكتب بطريقته ما يجيش الكتاب في واحده واحده جميله وظريفه |
00:22:34 |
الاخت ليديا فعلا هو الروح القدس هو اللي سجل كل دوت فعلا واستخدم اقلام كثيره جدا من انبياء ورسل والروح القدس هو كان هو الم سيطر على الموضوع ده طيب عايزين نعرف طب ايه المحور اللي بيدور عليه او بيقوم عليه العهد القديم ايه المحور |
00:22:44 |
الاخ حليم اولا هفصل محور ده في نقاط النقطه الاولى اعلان الله عن ذاته للانسان لان الانسان اساسا ما كانش يعرف الله يعني من ضمن المقولات الغلط اللي بتتقال توارثها الش شعوب وتوارثتها الاجيال يا اخي ربنا عرفوه بالعقل الكلام ده مش مظبوط العقل يقول للانسان ما فيش اله قال الجاهل في قلبه او في داخله ليس اله العقل يقود الانسان الى عمل صنم ممكن يطولوا ل 60 ذراع زي نبوخزنصر العقل ممكن يقول اعظم شيء شايفه قدامك منير الشمس عشان كده عبدوا الشمس والقمر ونجوم السماء لذلك الله ما عرفناش بالعقل احنا عرفنا الله بالاعلان الالهي وصدقناه بالايمان المحور ده في العهد القديم والعهد الجديد وهو الله يعلن عن ذاته للانسان ده رقم واحد يبقى رقم واحد في المحور اعلان الله عن ذاته للمخلوق اللي ربنا وجد فيه لذه وسرور لذاتي مع بني ادم فالله ما اعلن عن ذاته خلائق الاخرى لكن اعلانها للانسان ده رقم واحد وده في المحور ده في العهد القديم والعهد الجديد حلو قوي المحور الثاني بقى الاعلان عن الانسان وحالته وده شيء مهم وده برض تلاقيه في العهد القديم والعهد الجديد لان الكتاب واحد صحيح ففي العهد القديم مثلا على سبيل المثال ما اقدرش اذكر كل شيء يقول في مزمور مثلا 14 ومزمور 53 ليس بار ولا واحد روميه اصحاح وقال ليس من يعمل صلاحا ليس ولا واحد ا وجميع اخطاءه واعوزهم مجد الله جت في العهد القديم والعهد الجديد فالله في العهد القديم والجديد المحور عاوز يقول لي هو مين وصفاته ايه وطبيعته ايه وخصائصه ايه وانت يا انسان انت مين وصفتك ايه وتحتاج الى ايه ودي تلاقيها في العهد القديم والجديد بس علشان يكشف لحاله الانسان العهد القديم استند على شيء ام والعهد الجديد استند على شيء اخر العهد القديم استند على الناموس القانون الالهي لا تسرق لا تقتل لا تفعل لا تفعل لا تفعل الانسان ما نفذش ولا وصيه فالكتاب كشف حالتنا وختم علينا كلنا لم ينجح احد كله فأشر ضايع صحيح صحيح جدا الكلام ده في العهد عهد الجديد بقى بيقوللي تعال هقول لك على شيء جميل وهو ان العهد القديم ادلك قانون وانت كسرت القانون فتستحق العقاب طبقا للقانون العهد الجديد بيقولي تعال وريك الله واعلانه الحلو بقى ان الله محبه وبنعمه هيتعامل معاك ويخلصك من خلال التجسد وصليب المسيح رو فهنا الناموس وهنا النعمه هنا حاله الانسان تحتاج الى ايه الحل والجواب في العهد الجديد |
00:25:52 |
الاخت ليديا اذا هو وحده واحده الكتاب المقدس هو وحده واحده بتتكلم على حاله الله وصفات الله وايه اللي ربنا بيعمله مع البشر وايضا بيتكلم على حالتنا احنا كبشر واتجاه هنا ناحيه الله وازاي احنا كلنا كغنم ضل لكن هو الرب وضع عليه اثمه جميعا طيب الكتاب مقدس بيقول لنا في مزمور 19 والعدد سبعه بيقول كده بيقول ناموس الرب كامل يرد النفس لكن بنلاقي في عبرانيين 7عه والعدد 18 ب ايه بقى بيقول ناموس الرب اللي هو بيقول عليه انه كامل بيقول عليه كده هوت انه يصير ابطال الوصيه السابقه من اجل ضعفها وعدم نفعها الوصيه السابقه بيقصد على ايه عايزين نعرف اذ الناموس لم يكمل شيء هي الايه دي بتقول لنا انه كده عبرانيين 71 و19 بيقول فانه يصير ابطال الوصيه السابقه من اجل ضعفها وعدم نفعها ان هو يعني اذا الناموس لم يكمل شيء ان هو يعني كده الناس تقول بتشاور بتقول الايه بتقول ان وصايا العهد القديم بطلاته مش نافعه بيقول لك اه بيقول لك ان هو ابطالها وضعفها وعدم نفحتها ثلاث حاجات قويه جدا نرد نقول ايه في الاتهام الصريح |
00:27:15 |
الاخ حليم شوف في حاجه مهمه بلفته الانتباه دي ليها دايما سواء في خدمتي على المنبريه او القاعده في العمل الفردي او في البرامج سيق فى اللي تقدم من خلال القنوات الفضائيه افضل ان انا لا يمكن ابدا افسر ايه بالانفصال عن ما قبلها وما بعدها ده شيء مهم ليه لان انا لو خدت المقطع ده بس ناموس الرب كامل يرد النفس وسكتت على كده انا دخلت في شارع هيخليه متناقض مع الايات اللي قريتيها حضرتك في الرساله للعبرانيين وبرضوه يسبقها |
00:27:58 |
الاخت ليديا هو في ايات في عبرانين 8 والعدد السابع بيقول كده لو كان ذلك الاول بلا عيب لما طلب موضع لثاني فاذا قال جديدا عطق الاول واما ما عطق وشاخ فهو قريب الى الاضمحلال ده كده بينهي طيب خلينا ناخد كمان شاهد تاني في عبرانين 10 والعدد تسعه بيقول ينزع الاول لكي يثبت الثاني بالظبط كده عايزين تفسير هو كده العهد القديم خلاص احنا مش مسؤولين عنه مالناش دعوه بيه ؟ |
00:28:39 |
الاخ حليم لا ما عشان كده انا قلت لحضرتك التفسير الصحيح للايه لابد ان تكون لها علاقه وارتباط بما قبلها انا ما اقدرش اطلاقا اخد الايه بمجرد واحد يسالن عن ايه واقول له لكن لا لازم اعود الى ما كان قبلها وما بعدها فانا امسك الاول معاك في الايه اللي جات في مزمور 19 ا وبعدين عاوز الفه الانتباه الى خمس حاجات مهمه عشان تفهم ايه لازم تقرا الايه تقرا الفقره اللي جات فيها الايه تقرا الاصحاح اللي جات فيه الايه تشوف السفر كله بيتكلم عنه ايه اللي جات فيه الايه تجيب القرائن من الكتاب المقدس من تكوين للرؤيه اللي تشير الى هذه الايه لو انا عملت الخمس حاجات دول اطلع بالتفسير السليم الصحيح اللي ما حدش يقدر يناقض في |
00:29:53 |
الاخ حليم اول المزمور عشان اعرف المزمور بيتكلم عن ايه تمام بيقول ان السماوات تحدث بمجد الله مزمور 19ل يخبر بعمل ليديه لو ركزت حضرتك او حضرات المشاهدين ركزوا معانا ان بيتكلم في المزمور عن اعلان الله عن وجوده في الخليقه فبيقول انا موجود يا جماعه ي الليي بتنكر وجودي ي بتقولوا ما فيش اله ارفعوا عيونكم الى العلاء الى العلاء بصوا فوق وشوفوا السماوات تحدث بمجد الله والفلك يخبر بعمل ياده الكواكب والاشياء دي كلها بتقول انا موجود حلو فوق ذلك ان الطبيعه اللي بتكلمك عن وجودي ان في حاجه اسمها ناموس الرب او ناموس الرب او القانون الالهي او وصايا الله او كلمه الله بمعنى ادق كلمه الله تعلن عن الوجود الالهي وكلمه الله كامله لا تحتاج الى اضافات والى زياده ادي القصد من كلمه ناموس الرب ك انا بشكرك جدا ف ناموس الرب كامل يعني ان كلمه الله فيها كل الكفايه للاعلان عن الوجود الالهي ولا تحتاج الى اعلان اخر اذا كان اعلن لنا عن السماوات تحدث بمجد الله ادي الاصل من الايه دي بالذات فهي لا تتكلم عن القانون لكن بتتكلم عن الكلمه الالهيه التي تعلن عن الوجود الالهي من خلال الايات كلها اللي قريتيها واجابتها تتلخص في حاجات بسيطه اتفضل ايه هي انت قصدك الناموس اللي ج في العهد القديم كوصيه ادي رقم واحد ورقم اثنين الايات في العهد الجديد وبصفه خاصه الرساله الى العبرانيين التي تقول ابطلت الوصيه وانتهى القديم وما هو شاخ ده يخلينا نفكر بمصداقيه بسيطه مع الكتاب المقدس الله حط الانسان تحت المسؤوليه ايه المسؤوليه دي الناموس ام افعل لا تفعل وان ان فعلت الخطا او الضد انت تحاكم طبقا للناموس يبقى اذا الناموس كوصيه لم ياتي الي للخلاص ولم ياتي الي لتغيير حياتي المليانه خطايا لكن الناموس اتى الي بقوانين صارمه وانا ميت لا استطيع تنفيذها ام تمام كده رائع جدا و النتيجه ايه انا بقول باختصار شديد طلعت النتيجه ايه طلعت ان النتيجه ان الكتاب اي الناموس اغلق على الكل تحت العص يستد كل فم ويصير كل انسان تحت قصاص من الله يبقى ادي الناموس وال اللي عمله معانا ده المبدا الاولاني اللي قلنا عنه رائع المبدا الثاني في العهد الجديد بقى الله ابتد يتعامل معانا بطريقه جديده وهي النعمه ايه النعمه دي بقى النعمه التي تعطي من لا يستحق تعطي كل ما هو عند الله للانسان مجانا وبدون مقابل الاحسان الالهي بلا حدود لانسان لا يستحق الشي يبقى اذا دي النعمه ا فالرب اعامل معانا بالنعمه ما يمشو الاثنين مع بعض ام الناموس والنعمه الناموس يطالب النعمه تخلص ما تخلطهم ازاي على بعض استحاله يبقى اذا لازم يتوقف الاول علشان يبدا التاني بس في حاجه مهمه بقى ايه هي ان الاولاني ليه حقوقه ولا يتنازل عننا لان ناموس الله ده ربنا وناموس الله لا قانون الهي لو الله ضحى بهيه يبقى الله غير نظامه عدله ولا يمكن ان يكون هذا طب ايه الحل بقى المسيح قال ايه بقى انا جئت لا لانقض بل لاكمل يعني ايه يعني لا انقد يعني انا مش جاي الغي الناموس ام ولا اقول له انت ما تنفعش لكن ليه حقوقه اللي انا اديه له طب ايه حقوق الناموس ملعون كل من لا يثبت في اقوال الناموس طب ايه الحل بقى ان المسيح صار لعنه لاجلنا غلاطيه 3 13 المصير نحن ب لعنه اجلنا لتصير بركات الله لنا وبالتالي افتدانا من لعنه الناموس فالرب يسوع لما يقول اكمل بمعنى مش ناموس ناقص ويضيف عليه وصيه لكن يعطيه كل ملتزمات حقوقه ايه حقك حق الناس دول ملعونين انا هرفع اللعنه اصير لعنه حقك الناس دول يموتوا انا هموت بدلهم فاذا المسيح اعطى الناموس حقه ما دام الناموس اخذ حقه يعمل ايه الناموس اقولها باللغه العاميه مع معلش يحل عننا بقى مالوش ق مش خد حقوقه خلاص يبقى ده يتنحى وتبتدي النعمه بعملها العظيم في خلاص الانسان المسكين من خلال ما فعله المسيح |
00:35:20 |
الاخت ليديا اللي بياكد كلام حضرتك الكتاب بيقول لنا في غلاطيه 21 بيقول كده هو لانه ان كان بالناموس بر فالمسيح اذا مات بلا سبب بيقولوا ان العهد القديم ده ظل للعهد الجديد طيب عايزين نعرف ازاي العهد القديم شاور على السيد المسيح وعلى عمله الفدائي هل في نبوات صريحه في العهد القديم بتاكد انه في مسيه جاي انه في مسيح جاي انه في حد مخلص جاي ولا العهد القديم بيتكلم في حاجه والعهد الجديد بيتكلم في حاجه تانيه |
00:35:56 |
الاخ حليم ميلاده وصلبه او موته وطريقه موته ودفنه وقيامته وصعوده وقوته لخلاص الانسان شفعته في المؤمنين ومجيء الثاني 330 نبوه طول الوقت لو انا سر |
00:36:59 |
الاخت ليديا هناك كمان شخصيات بترمز للسيد المسيح زي اسحاق وزي يوسف و وفي احداث ايضا كمان زي خروج شعب بني اسرائيل من ارض مصر ودخولهم كنعان وايضا كمان اسمحلي اضيف انه خيمه الاجتماع ايضا كمان كانت بترمز للرب يسوع انه هيجي وايضا يعني ده كمان نقطه مهمه فاذا كل ده ظل ظل للعهد الجديد اللي الرب فعلا جظ الخيرات العتيده |
00:37:21 |
الاخ حليم اقدر اشبها بتشب بسيط لما واحد يشتري قطعه ارض عاوز يبنيها بنايه فيروح لمين الاول للمهندس المعماري ققول له ادي المساحه اهي والطول والعرض وعاوز ترسمها لي فبسال العماره اللي هتتبني على الورق ام يجي بعد كده ياخد الرسم الهندسي الحلو
ويسلمه لمين للمنفذ اللي بينفذ المنفذ ما يقدرش ينفذ اي حاجه مخالفه للرسم العهد القديم عباره عن الرسم الالهي لحقائق العهد الجديد والعهد الجديد لابد تنفيذ ما كتبه العهد القديم ولذلك لا ينفصل العهد الجديد عن القديم |
00:38:09 |
الاخت ليديا وبنفس المنطق برضو بنفس البساطه عايزين ادله احنا اتكلمنا عن انه العهد القديم على العهد الجديد وعن المسيح اللي في عهد جديد لكن عايزين نقول هل المسيح لكل المجد السيد المسيح لكل شهد للعهد القديم وثبته يعني الرب يسوع قال حاجات ليها علاقه بالعهد القديم ولا انكر خالص العهد القديم |
00:38:36 |
الاخ حليم نرجع للعظه اللي على الجبل العظه المشهوره الرائعه قيل لكم وانا اقول ام مش لغى الوصيه لكن لكن عظم الوصيه يعني ماقدرش اقول على كل شيء لكن اقول حاجه صغيره بس الناموس بيقول ايه لا تجني طب واللي يجني يترجم بالحجاره ادي الناموس صحيح ج الرب يسوع بالنعمه مش قال اعمل اللي انت عايزه بقى دي نعمه لا دي كذبه دي من الشيطان لكن قال ايه بقى قيل لا تذني اما انا فاقول فاقول لكم اها ولما يقول اما انا فاقول لكم ده اكبر برهان ودليل على ان المسيح هو الله المتجسد لان الانبياء كل نبي يقول هكذا قال الرب يقول رب لكم لكن ما فيش نبي يقدر يقول انا اقول لكم صحيح ده يبقى كفر على طول من النبي لكن لما المسيح يقول واما انا فاقول لكم ده حق الشرعي لان الله المتجسد الحق الحق اقول لكم يبقى اذا هو حق عشان كده يقول اما انا فاقول لكم مش من نظر الايه دي محفوظه غلط عند الكثيرين لا مش من نظر من ينظر من ينظر الى امراه يعني هو قاعد في مكان كان وفي ذهنه نظره هادفه فقد زن بها في قلبه بس امتى من ينظر الى امراه مش واشتهاها ليشتهيها من ينظر ليشته فقد زنب في قلبه يبقى اذا م لغش الوصيه ده عظمها صحيح وهنا ياتي السؤال اذا كانت في الناموس ماحدش قدر ينفذها لما صعبها نقدر ننفذها اه جميل قوي اتار المسيح جه بالنعمه علشان ددفع الثمن كامل للناموس واجره خطايانا وبالايمان بشخصه القائم الحي نتولد من الله وناخذ طبيعه الله الروح القدس يسكن فينا ونتحد بالمسيح والله يبقى ابونا امكانيات النصره موجوده اقدر انتصر على الخطيه وادوس عليها مش انا لكن استطيع كل شيء بالمسيح الذي يقويني وده الاختلاف |
00:40:55 |
الاخت ليديا صحيح جدا الكتاب بيقول كده صحيح بيقول كده هو بيقول بالنعمه انتم مخلصون بالايمان ذلك ليس منكم هو عطيه الله ليس من اعمال كيلا يفتخر احمد وفعلا زي ما حضرتك كنت بتقول فعلا كمان ايضا في التجربه على الجبل الرب يسوع ليه كل المجد واجه ابليس بكلمات في المكتوب في العهد القديم ايضا اتكلم عن وقت اما كان جاي شاب كان بيقول له ماذا اعمل لارث الحياه الابديه قال له انت تعرف الوصايا لا تذني ما انكرها لكن بالعكس قالوا لا تزني لا تسرق لا تشهد بالزور وابتدى يتكلم عن ايضا وصايا العهد القديم ايضا ق اي وصيه هي العظمى في الناموس اتكلم ايضا عن تحب رب الهك من كل قلبك ومن كل فكرك ومن نفسك وهذه هي الوصيه الاولى وتحب قريبك كنفسك يتكلم امور كثيره جدا الرب يسوع في التجلي ايضا كان معاه موسى وايليا وده حاجه كمان مهمه قوي انه بيعترف بانبياء العهد القديم يعني كتير كان بيقول الناموس والانبياء ما جئت وانقد بل اكمل ذكر الناموس والانبياء كان بحترمهم جدا وذكرهم ايضا وقال اما قراتم كان بيتكلم كتير قوي فتشوا الكتب كتب يقصد بها كتب العهد القديم ايضا اذا امور كثيره جدا نقدر نكون بنقول عليها لكن الوقت فعلا ماينفعش نكون بنقولها كلها لكن الرب يسوع قال امور كثيره جدا اكد بها شخصيات العهد القديم كمان لانه في نقطه كمان معلش انا عايزه اسال فيها في ناس بتقول انه العهد القديم في امور رمزيه بمعنى انه احداث يعني ممكن تكون خياليه شويه بالنسبه لهم فدي امور رمزيه نرد نقول |
00:42:36 |
الاخ حليم ايه الرموز لا يمكن نلغيها من الكتاب المقدس
للاخت ليديا لا عفوا انا مش قصدي قصدي بيقولوا على اشخاص زي نوح مثلا زي يونان دول اشخاص خياليين مش حقيقين
الاخ حليم دي مساله تشكيك في مصداقيه الاصحاحات الاولى في سفر التكوين صحيح جدا وده فكر شيطاني على اعلى مستوى وهو التشكيك في كلمه الله نقول ايه في اختصار نقول ايه اختصار يعني هل الرب يسوع قال على الانبياء دول ولا ما قالش عنهم يعني لو الرب يسوع قال عنهم يبقوا دول اكيد اشخاص حقيقين يعني لا خليني بس ابدا معاك من سفر التكوين الاصحاح الاول لما يقول وقال الله ليكن وتتكرر عده مرات وكلمه قال الله لما تبقى امور خياليه يبقى اذا الله نفسه خيالي لان الكتاب قال الله قال من اول اصحاح لان انا عارف في فكر ان الاصحاحات العشره الاولى دي كلها اشياء رمزيه يعني لكن لا واقع لهام شخصيه خياليه تمام انا ماشي افترض ان اد الراي ده بس هل اصحاب الراي ده يؤيدون لما اقول ان الرب يسوع شخصيه خياليه انا بامانه كده عايزهم يردوا على نفسهم ايه اللي ربط المسيح بالموضوع ده اقول لك في انجيل لو اصحاح تالته في سلسله نسب الرب يسوع اخر حاجه الابن ادم فمادام ادم شخصيه خياليه يبقى اذا المسيح شخصيه خياليه ومن هو عاقل يقبل هذا رقم اتنين بيقولوا ان قصه نوح خياليه انا بعدي بعض الاشياء نوع خياليه يبقى اذا الرب كذب علينا ويبقى الرب مش صادق وحاشا لله ان يكون هكذا لان قال في انجيل متى اصحاح 24 وكما كان في ايام نوح هكذا يكون ايضا في ايام ابن الانسان يبقى اذا بينكر حقائق تكلم عنها المسيح وبالتالي يبقى دول اساسا لا يؤمنون بالمسيح خلينا واقعيين صحيح الحاجه الثالثه يبقى اذا الرسول بولس كذب علينا لما قال كل الكتاب هو موحى به الله من الله يعني دي كلمه الله والكتاب يقول الله صادق وليس كاذب يبقى الله كده ضحك علينا ولفق له كم قصه الهنا عن طريق موسى وحاشا ان يكون هكذا يبقى اذا اللي بيقول العاشر اصحاحات الاولى دول ما فيش مصداقيه ليهم انا اسف يراجع نفسه بالارتباط بالعهد الجديد ويشوف البلوع اللي وقع فيها |
00:45:22 |
الاخت ليديا ام يعني وكمان الرب يسوع قال كمان كما كان في ايام موسى وايضا ذكر ايضا كمان يونان النبي كمان ان هو جلس في بطن الحوت ثلاث ايام هكذا برض ابن
الانسان نفس الحكايه فاذا ذكر انبياء العهد القديم وطبعا في التجلي موسى واليه كانوا انبياء مشهورين جدا وظهروا مع الرب يسوع في حدثه التجلي ما هو ده اللي انا كنت عايزه اجابه عنه انا بشكر حضرتك جدا لاجله الاجابه الرائعه ديت لكن لكن حابين نتكلم ايه الادله على ان اله العهد الجديد هو الرب يسوع هو يهوى المتجسد هو هو نفسه الرب يسوع يعني يعني في ناس بتقول انه لا ده حاجه وده حاجه الاله يهوى ده كان شخص مختلف تماما كان شخص شخصيه اسيا كان رب الجنود لكن العهد الجديد لا العهد جديد واحد مختلف تماما هو الرب يسوع والرب يسوع كان مملوء نعمه واحده حقا فعايزين نقول هل العهد اله العهد القديم كان قاسي طول الوقت ولا كان مكتوب في العهد القديم كلام عن ان هو رحيم ان هو رؤوف عايزين نفهم اكتر |
00:46:48 |
الاخ حليم يعني السؤال الحقيقه اللي انا فهمت منه ان كان في الهين اله العهد القديم وهو قاشي واله العهد الجديد وهو محب ولذيذ او لطيف صحيح اله نعمه وكتاب بيقول يعني احنا بنؤمن بالاله الواحد ولا نؤمن بتعدد الالهه صحيح واله العهد القديم هو ذاته اله العهد الجديد بس خليني اسال صاحب السؤال سؤال اخر من هو الله بالنسبه له الله ده يعرف ايه عن الله من هو الله الله كده حاجه كده نمد ايدينا نسلم عليه ونقول له هاي يقوللي هاي اقول له باي يقول لي باي هو ده الاله اللي يعرفه ا هو ده هل الله ده اللي بيعرفه هو عباره عن حجر محطوط قدام العابد يتكلم معاه لا يحس ولا يشوف ولا يرى ما ينفعش الكلام ده مش مظبوط السؤال ده اهم سؤال بالنسبه لي السؤال ده بالذات اله العهد القديم واله العهد الجديد ليه مهم بال لازم لان في لخبطه حصله الايام دي نتيجه تسييس الكتاب المقدس خلط سياسه بالدين وبالتالي طلع الاله بتاع العهد القديم بتاع حرب وضرب وقتل صحيح بيقولوا كده وخرا بيوتنا ا لكن اله العهد الجديد |
00:48:12 |
الاخت ليديا ادينا ايه واحده بس تثبت انه اله العهد القديم ده اله محب او اله رحيم ايهه واحده بس |
00:48:22 |
الاخ حليم انا ماقدرش ادي ايه انا ادي من هو الله بالنسبه له الاول تمام حتى وان كان الوقت قصير ده لب الموضوع اتفضل ليه لان اذا عرف الله معرفه صحيحه هيطلع من الدوامه دي ويجاب على كل الاسئله بتاعته بعد كده تمام يعني هو دلوقتي بيقول اله العهد القديم مين هو انت ذكرتي اسم يهو طب هو يعرف يهوى مين صدقني ما يعرف يهوى طب انا اقول اهيا بقى الكتاب قال اه اه مين بقى لا عارف اهيا ولا يهوى هو كل اللي يعرفه اسم الجلاله الله وعلى عينه وعلى راسي بس الله ده بيتكلم بيسمع بيشوف بيتحرك بيقول ايوه طبعا يبقى اذا الله جامع في العهد القديم وفي العهد الجديد الله في العهد القديم اعلن اللي انا ذاته هو الاب والابن والروح القدس ادي اعلان الله طب والعهد الجديد الاب والابن والروح القدس في العهد القديم لما تقري هتلاقي ما اسمه وما اسم ابنه ان عرفت في سفر امثال ما اسمه وما اسم ابنه ان عرفت الاب والابن بالضبط انت ابني وانا اليوم ولدتك و ايه ثانيه في كمان في نبوه اشعيا 48 لما بيقول انا الاول وانا الاخر ويدي اسست الارض والسماوات لغايه ما يقول والسيد الرب ارسلني وروحه السيد الرب ادي واحد ارسلني ادي اثنين روحه ايه ده الله او مرسل ومرسل وروحه جامع في اقانيم ثلاثه هو ده لغه العهد القديم عشرات الايات في العهد القديم بتقول كده فعشرات الايات في العهد الجديد بتعلن الله بنفس الطريقه طيب لما ادم اخطا الله قال له روح من وشي ارميك في بحيره النار روح واخلق 100 ادم زي عمل كده وصنع الرب الاله له اقمصه من جلد والبسهم في حب اكتر من كده تاني المدينه العظيمه الاها 120 ال كانت من
الامم ما كانتش من بني ادم لامم ماذا فعل يونان يونان قال له كلمتين راح نام عاوزهم يتحرقوا لان عارف كنبي ايه اللي هيحصل في المستقبل |
00:50:46 |
الاخت ليديا اه بس على فكره هو قال كده هو يونان نفسه قال كده ق لاني علمت انك اله رؤوف في يونان 4 ا بيقول كده لاني علمت انك اله رؤوف ورحيم بطيء الغضب وكثير الرحمه ونادم على الشر يعني هو حار طبيعه الله وقال كده لربنا |
00:51:06 |
الاخ حليم عفى الرب ولا ما عفاش ايوه امم ولا يهود امم يبقى اذا الرب يعفى عن الامم ويعفو عن اليهود الكتاب كله بيكلمنا عن طبيعه الله قدوس نور يكره الخطيه ومحبه يصفح ويعفو ويغفر الكلام ده اعلن اعلان في العهد القديم لكن التوضيح للرسم المعماري اللي اكلمت عنه تم في العهد الجديد في التجسد الالهي لانه هكذا حب الله العالم حتى بذل ابنه الوحيد لكي لا يهلك كل من يؤمن به ا الله لم يرسل ابنه ليدين العالم بل ليخلص به العالم في ملء الزمان ارسل الله ابنه الله بتاع العهد القديم ارسل ابنه مملوءا من مولودا من امراه ول يفتدي الذين هم تحت الناموس لننال التبني اذا العهد القديم بيكمل العهد العهد الجديد بيكمل العهد القديم من خلال تجسد المسيح موت قيامته ولذلك مش الهين لكن اله واحد وكتاب واحدين اما من جهه القسوه بقى لو حبيتي تسالي الله القدوس العادل لا يتسهل مع الخطيه اسمحيلي معلش ادم اخطا يطرد من الجنه اسمده قين قتل هبيل يهيم على وجهه ال عموره لا خليك قبلها قبلها الناس طوفان فجروا ايام نوح ايام نوح يبقى لازم يتبادله بالطوفان ما حدش دا يتكلم على القصص دي ليه طيب الزواج المثلي في سدوم وعموره حرقوا بالنار طب عدل الله ايوه عدل الله ده انا هوصلك لقسوه اكتر مادام تقولي قسوه معلش عا اسمحيلي بقى طبعا هقول لك على حاجه اكتر حاجه كانت صعبه جدا ان الله كان عاوز يبيد المسكونه كلها ا لكن وقف البديل ابن الله الحي وقاله احسب ذلك علي انا اوفي الذي لم يشفق على ابنه صحيح دي بتدوب قلبي على قسوه انسان او قسوه الله في عقاب لانسان فاجر غضب الله معلن على جميع الناس وفجورهم لكن شوفي بقى ابن الله على الصليب ست ساعات انجاز التعبير الله ي توفي كل حقوقه منه على الصليب ا طب واذا ما حدش امن ادين 2000 سنه الموضوع ده طب واللي مش هيؤمن يهلك كل من لا يؤمن ا جاي يوم مرير واصعب ما يكون على البشريه هياخد المؤمنين وشوفوا الغضب على اصله بقى اللي بيتفلس فوا على ربنا ا صحي من اجل قساوتك وقلبك غير التائب تسخر لنفسك غضبا في يوم الغضب واستعلان دينونه الله العادله لازم يعرف اخونا المشاهد صفات الله المتناسقه بعضها مع بعض لا تساهل عند الله مع الخطيه لذلك بذل ابنه الوحيد لا تساهل عند الله مع الذين لا يؤمنون بالمسيح ولا يقبلونه |
00:54:14 |
الاخت ليديا انا عايزه اقول حاجه لو انا دلوقتي يعني انا بسمع حضرتك انا مشاهد وبسمع حضرتك وعايزه اهرب من الغضب الاتي اعمل ايه عشان اهرب من الغضب الاتي زي ما حضرتك قولت |
00:54:29 |
الاخ حليم يعرفنا في سفر التكوين اصحاح 19 قال اهرب لحياتك للوط اهرب يعني الرب شجعنا على الهروب لازم نهرب من الغضب اللي جاي على العالم صحيح طيب لما جه الطوفان ببساطه كده اللي هرب من الطوفان دخل فين فلك طب واللي ما دخلش الفلك هلك طبعا هلك مظبوط كده طيب لوط هرب من الغضب النار راح فين قال له روح للجبل قالله صعب علي اطلع للجبل في مدينه اسمها صغر قالله ادخل على صغر مين الجبل الله طب وصغر الله المتجسد يعني انت مش هتقدر تطلع فوق انا جيتك لغايه عندك وضحيت بنفسي على الصليب لاجلك اتفضل ادخل في في الصغر دخل في الصغر نج طب في العهد الجديد في مين لايه لك كل من يؤمن به بل تكونه الحياه الابديه واحد اقتنع ان انا خاطئ واستحق العقاب اثنين صحيح ثق ان الله بيحبني ثلاثه اصدق ان المسيح جاه من السماء ودفع الحساب كامل عوضا عني على الصليب اربعه اجيله بتوبه حقيقيه اغير الاتجاه واقول له انت رب الهي يالي مت بدالي تعال ادخل واملك على حياتي خمسه وعد الرب من يقبل الي لا اخرجه خارجه اسهل من كده مش هتلاقي |
00:55:58 |
الاخت ليديا عايز بالضبط مهم اوي ان انا انتهز الفرصه وكده الكتاب بيقول لنا الان وقت مقبول اليوم يوم خلاص اليوم ان سمعتم صوته لا تقصوا قلوبه طيب ا خلينا نتكلم ا يعني احنا ايه اهميه ان انا ادرس العهد القديم لانه في مؤمنين كتير قوي يقولوا انا كفايه عل العهد الجديد هدرس وهتعلم منه لكن انا ليه ادرس العهد القديم ايه فايده ان انا ادرس العهدالقديم |
00:56:22 |
الاخ حليم اللي لسه بادي في الايمان طفل زي ما قال الرسول بطرس كاطفال مولدين من الايمان ابدا منين اقول له ابدا من انجيل يوحنا ام ليها انجيل يوحنا يعرفه مين هو المسيح بركات الايمان خطه الله لخلاص الانسان الضمان الابدي والالهي هيفهم حاجات كتير من انجيل يوحنا لما يخلص العهد الجديد كله من متى لغايه رؤيه نقول له اقرا الاتنين مع بعض ما تهمش العهد الجديد لكن تقراه مع العهد القديم طيب ايه الفايده بقى ان انا اقرا العهد القديم هو انا بعد ماديت الراجل المنفذ الرسم الهندسي هقول له انا مش لازي اني خلاص امم لا طبعا ده لازم ارجع له لو حصل اي عيب او خطا في المبنى في التنفيذ انا لازم ارجع للرسم ولذلك لازم احتفظ بالرسم لان الرسم ده يوصلني للحقيقه ا فانا بدرس العهد القديم عشان اعرف خطه الله من الازل شكلها ايه لخير وبركه الانسان واعرف ايه الامور اللي دبرها ربنا خلال هذه السنين كلها ا واعرف الله بطريقه صحيحه حسب ما يعلنه الروح القدس في العهد القديم فانا لا يمكن استغنى عن العهد القديم نهائيا باي صوره من الصور ولا يمكن ان افسر العهد القديم الا في ضوء العهد الجديد ولا يمكن ان افهم العهد الجديد بطريقه صحيحه الا من خلال فهمي للعهد القديم ده |
00:58:28 |
الاخت ليديا رائع جدا اذا مهم قوي احنا كمؤمنين وقبلنا المسيح وبقالنا مده مع رب ربنا مهم قوي قوي ان انا ادرس العهد القديم ادرس معاملات الله للناس في العهد القديم عشان خاطر زي ما كان بيقول انه انا بفهم بعد كده ده الخطه الالهيه بفهم بعد كده ايه الله عمل ايه عشان فداء الانسان ودي كانت خطه كامله ف يعني كله العهد القديم والعهد الجديد بيشاوروا على حاجه واحده فمهم قوي ادرس الخطه عشان خاطر اشوف التنفيذ يبقى واضح
قدامي |
00:58:55 |
الاخت ليديا شيء جميل كمان ان انا اخد بالي من الموضوع ده ا لا تسيس الكتاب المقدس اه يعني تقصد انه يخلط الديش ربنا تبع شعب وضد شعوب ابدا صحيح الله ضد الخطيه وليس ضد الشعوب ام وبني اسرائيل اللي قال لهم شعبي قال لهم اذا ابتعدتم عن وصاياي وارتديت عني تقذفهم الارض كما قذفت الذين قبلكم عشان كده عمل الرب فيهم في سفر القضاه سلمهم ليد الاعداء طلعوا عينيهم وانتهى تاريخهم قبل مجيء المسيح بالسبي البابلي والاشوري والفارسي اذا الله مش ضد الشعب او يخلي الشعب ضد الشعب لكن الله ضد الخطيه طيب يم وو شعبه يمكن ده بقى بيودينا لسؤال وسؤال مهم قوي هل اله العهد القديم بنشوفه بيدين الخطيه وبيعا قب عليها لكن العهد الجديد بنشوفه بيتسا امح ولا كان برده بيعاقب على الخطيه في العهد القديم يعاقب على الخطيه والجديد وفي العهد الجديد يعاقب على الخطيه ما فيش فرق ادينا مثل |
01:00:09 |
الاخ حليم في عقاب فردي وفي عقاب جماعي حلو عايزين نسمع عقاب الفردي عخان بن كرمي سرق سريقه لما دخلوا ارض اريحه اترجم هو وبيته بالحجاره حلو لاني خان الرب مش خان يشوع ابن نون خيان ده عقاب فردي في عقاب جماعي ان الله بيبيد شعوب بحالها اسمه العقاب الجماعي لان لا يخطئ في تقديره لابعاد الامور انا كل اللي اقدر ابص عليه ابص في حدود 50 60 سم عشان اشوف الكتاب لكن الله يرى النهايه من البدايه ويرى البدايه من النهايه انا |
01:00:48 |
الاخت ليديا عايزه اعلق بس على نقطه صغيره قوي حضرتك بتقول انه بيبيد شعوب هل بيديها فرصه الاول التوبه ولا على طول بيدي |
01:00:56 |
الاخ حليم لا طويل الروح وكثير الرحمه يعني مثلا الكنعانيين ا اللي
ابيدوا من الارض ايام يشوع ابن نون اداهم الرب وقت طويل من ايام ابراهيم ووعد الرب لابراهيم لغايه المركه مع في الارض الكنعان 430 سنه لا اتعظوا من الكلام ولا شافوا سدوم وعموره وهي بتتحرق بالنار ورجعوا عن شرهم بل زادوا عن شرهم لغايه ما وصل النهايه صحيح الله طويل الروح صحيح ولغايه النهارده بيصبر على الاشخاص شايف الال وصابر عليه شايف الحرامي وصابر عليه حرامي يقول لك ايه رحت اسرق قلت ربنا استر عل ستر عل يا اخي ربنا يستر عليك ايه يوفق على السرقه فدي طبيعه الانسان يستر يتانى لكن يعاقب صحيح والعقاب الاخير ا اصعب من العقاب اللي راح زمان را رايت نفوس الاموات امام امام العرش الابيض العظيم ا وطرح كل من لم يوجد اسم مكتوبا في سفر الحياه الى بحيره النار والكبريت دي في العهد القديم دي عم ده في سفر الرؤيه يبقى اذا الله لا يتساهل مع الخطيه كما عاقب في العهد القديم يعاقب في العهد الجديد |
01:02:19 |
الاخت ليديا طب عايزين معلش عايزين حادثه واحده عاقب فيها الرب في التو لحظه في العهد الجديد |
01:02:31 |
الاخ حليم في العهد الجديد الله ايه رايك في اثنين اختلسوا لما باعوا الحقل واختلس ههم الاثنين حنانيه وامراته سفيره وراحوا قدام الرسل والرسول بطرس بيقول لهم ايه بهذا المقدار بعتم الحقل قال له نعم قال جوزك مات بسبب كذبه واللي حمل جوزك يحملوك وماتت في الحال صحيح يهوذا شنق نفسه راح لحاله واحد تاني قال له سيمون الساحر اراك في مراره المر و وقيود الظلام فموجود في الكتاب اشياء كتير مش قليله لا يتساهل الرب مع الخطيه لانها ضد قداسه الله |
01:03:11 |
الاخت ليديا يمكن حابين نقول برضو يعني تاكيدا لكلام حضرتك في لوقا 13 العدد الاول بيقول وكان حاضرا في ذلك الوقت قوم يخبرونه بيقولوا للرب يسوع عن الجليليين الذين خلط بيلاطس دمهم بذبائحهم فقال يسوع لهم اتظنون ان هؤلاء الاليين كانوا قطاه اكثر من كل جليلين لانهم كابدوا مثل هذا كلا اقول لكم بل ان لم تتوبوا فجميعكم كذلك تهلكون وبرضو اولئك 12 الذي سقط عليهم البرج في سلوام وقتلهم اتظنون ان هؤلاء كانوا مذنبين اكثر من جميع الساكنين في اورشليم كلا اقول لكم بل ان لم تتوبوا فجميعكم كذلك تهلكون اها مرتين |
01:03:55 |
الاخ حليم روميا اصحاح اتنين ام تستهين بغنى لطفه وامهاله وطول اناه غير عالم ان لطف الله انما يقتادك الى التوبه لكن من اجل قساوتك وقلبك غير التائب تذكر لنفسك غضبا في يوم الغضب واستعان دينونه الله العادله الي يجازي كل واحد كما يكون |
01:04:55 |
الاخت ليديا احيانا في ناس بتتهم الله ان هو بيمر شعبه بالحروب فهل الله اله حروب مريم النبيه قالت كده هوت وتغنت وقالت في خروج15 3 قالت كده الرب رجل الحرب اسمه هنا هو معناها ان هو في العهد القديم كان بيمر محاربه شعوب هو كده اله حروب |
01:05:20 |
الاخ حليم هو قالها موسى والشعب الحقيقه في الترنيمه في خروج 15 صحيح مش مريم قالت بعد كده في نهايه الاصحاح نفس الكلام اللي قاله موسى الرب رجل الحرب ما معنى كلمه الرجل رجل الحرب يعني الله ماسك سلاح بحارب او بيقولوا رب جنود كمان عجز عجز ربنا لدرجه اني يمسك سلاح وارب انا اخدها بالمفهوم الانساني البسيط يعني هل عجز ربنا طب ده واحد في العهد القديم في نبوه اشعياء طول لسانه على الرب وقال الرب ما يقدرش يخلصكم من ايدي ام ده ده ده رئيس جيش سن حريب حيب اه عمل ايه الرب خد حزقيا الملك المنشور اللي بعته وقال له بص يا رب وشوف واسمع بقى التعيير وصل لك انت بالليل الرب ارسل ملاك واحد قتل185 الف عسكري اشوري عجز ربنا ربنا رجل الحرب يحارب طب يبعت ملاك لما الرب يسوع قال له بطرس اضرب بالسيف ام قال له رد السيف الى الغم الذين انا في سلطاني اطلب 12 جيش من الملائكه يبقى اذا كل الملائكه جنود للرب مسلحين انجاز التعبير لو هو عاوز يحارب موسى يقصد بكلمه الرب رجل الحرب يقصد ان الرب قد دافع وحارب عنا كما وعد لان لما تقرا حضرتك في اصحاح 14 من سفر الخروج قبل الترنيمه الحلوه اللي رنمو العدو وراهم والبحر قدامهم ام والموت محقق صرخوا الى موسى ما صرخو الى الرب موسى صرخ للرب الرب قال له ايه ا قال له قفوا وانظروا خلاص الرب خص يدافع عنكم وانتم تصمتون يعني المسكت وش مش هدافع عنكم انجاز التعبير كل واحد يقفل بقه خليني اخد دوري فعشان كده سكتوا فالرب عمل ايه مش لهم طريق في وسط البحر ادي الحرب عدوا الناحيه الثانيه صحيح طب والنتيجه ايه غاص الاعداء كالرصاص في مياه غامره فلغت الانسان بيتكلم بلغه الانسان الرب رجل الحرب يعني ايه حارب ودافع عنا نحن المساكين واعطانا الانتصار مش يقصد بها ماسك سلاح ويطحن في الناس |
01:08:03 |
الاخت ليديا طيب ويمكن ناس بتقول وبتسال بتقول هو المسيحيه انتشرت ازاي هل بحد السيف |
01:08:08 |
الاخ حليم المسيحيه انتشرت باعظم سيف وهو كلمه الله انضم كل سيف زي حدين كلمه الله وليه كتاب قال عليه سريز بالانجيل للخليقه كلها السيف معناها ايه لما يقول سيف حدين يعني لو ضربت شمال هيقطع وان ضربت يمين هيقطع بمعنى ايه ان كلمه الله يسمعها الانسان رائحه حياه لحياه في الذين يخلصون صحيح ورائحه موت لموت في الذين يهلكون يعني كلمه الله مش هترجع فاضيه مش شجاره خاسره اللي هقبلها كلمه الله تقضى على الخطيه تحرره من الشيطان تفك القيود يبقى انسان جديد في المسيح هيرفض هيدان ويعاقب بحسب كلمه الله |
01:08:57 |
الاخ ليديا لكن خلينا نتكلم ايضا شرائع العهد القديم كانت بتتميز باحكام قصيه زي الرجم او القتل او القطع مثلا قطع جزء من جسم الانس عين بعين وسن بسن والعهد القديم بيقول كدهه لكن العهد الجديد بنلاقي انه الرب يسوع ل كل المجد بيقف قدام السمريه وبيسامح بيقف قدام المراه اللي مسكت في ذات الفعل وبيسامح طيب انت بتسامح مع الخطاه ازاي يعني هنا بتعمل ايه بترجم بتامر بالرجم اقدر اقول وهنا هوت انت بتتسامح مع نفس يعني حتى قالوا له كده قالوا له الرب يسوع موسى قال مثل هذه ترجم وانت بتقول عليها ايه في الاخر هو دافع عنها فنقدر نقول ايه |
01:10:01 |
الاخ حليم نعيد ما قلناه في بدايه البرنامج ان عهد دين العهد الاول عهد الناموس الناموس يطالب لكن لا يخلص الناموس بيقول قانون الهي لا تزني لكن الشهوه موجوده في الكيان البشري فما يقدرش يغير نفسه والناموس يطالب عشان كده لما يقول الزاني يترجم بالحجاره ده قانون الناموس والعاقبه او عقوبه ما تكلم به الناموس د جديد النعمه لما جاء الرب يسوع لم يتساهل مع الخطيه من قرب او بعد لكن هو دفع حساب الخطيه بموته على الصليب اه بس ماكنتش لسه مات على الصليب المسيح لان هي فاعليه عمل المسيح في الرساله الى العبرانيين قدم نفسه لله بروح ازلي الموضوع حتى وان كان في الزمان لما تجسد لكن دي خطه الله ومشروعه من الازل قبل ما يخلق عشان كده لما يقول الشرعي باعتباره الله وباعتباره الانسان اللي هيدفع حساب الخطايا بتاعه الانسان فمن حقه من الناحيتين انا ادفع عنك الحساب ومن تلقاء ومن هذا الشيء اقدر اقول لك مغفوره لك خطاياك عشان كده لما تقرا في روميا تلاته يقول للصفح عن خطايا السالفين بامال الله يعني الناس اللي في العهد القديم كمان استفادوا من عمل المسيح على الصليب مش السامريه والمراه الخاطئه اللي امسكت في ذات الفعل |
01:11:40 |
الاخت ليديا اذا هو العهد الجديد هو فعلا بيتكلم على ان هو بيعف عشان خاطر هو هيصل وهدفع التمن دي النعمه ده النعمه بالضبط كده طيب في ناس بتقول انه صفات الله شويه متناقضه مع بعض يعني نلاقيه رحيم مره ومره تانيه نلاقيه ان هو قاسي نلاقيه محب ومره تانيه نلاقيه ان هو لا شديد يعني في امور كثيره نلاقيه مثلا وقت وديع قوي ومتواضع وقت تاني نلاقيه قاسي جدا وشديد مش بهاون مع الخطيه |
01:12:17 |
الاخ حليم هو ليه احنا بناخد صفه من صفات الله احنا لسه بنقول صفات الله متناسقه المحبه لا يلغيها العدل الرحمه لا يلغيها العدل او الرحمه لا تلغي العدل فالله غفور رحيم يا والله شديد العقاب يعني من ناحيتين رحيم وعادل رحيم يصفح ويغفر لمن ياتي اليه عادل لا يصفح ولا يغفر كل من يتقصى قلبه ويرفض ا يبقى فين التناقض ده ده في قمه التماسك مش التناقض ا فات متناسقه يا |
01:12:57 |
الاخت ليديا يعني هو الكتاب بيقول حتى كمان العمل بلا رحمه لمن لم يصنع رحمه دي نقطه كمان انا عايزه اقول انه يعني احنا ليه بنحب في ربنا المحبه والرحمه والرافه واحيانا بنضايق جدا اما ربنا يعاملنا بعدل |
01:13:15 |
الا خ حليم انا هسالك سؤال بالمناسبه يعني افضل ما رايك لو واحد عمل جريمه والله تساهل فيها ام سبه يبقى فقد ايه عدله عدله تمام طب ايه |
01:13:41 |
الاخ حليم رايك لو مسك المجرم ده وطرحه في العذاب حد يلومه لا طبعا لكن فقد شيء م فقد الرحمه واحنا بنقول الله رحيم وعادل لازم يكون في تناسق في الصفات عشان كده في المسيح يسوع على الصليب الرحمه والعدل تقابل سوا ودفع الحساب كامل في الصليب واصبح المخلص الوحيد الذي ليس بحد غير الخلاص هو الرب يسوع ان جيت للرب يسوع اللي دفع الحساب انا للرحمه رفضت الرب يسوع يبقى العدل مستنيني ام انا بحب الرب لانه احبني بس انا قضي لو شحبه لان هو احبنا اولا طب محبته عملت ايه بهذا اظهرت محبه الله ان الله بذل ابنه الوحيد كفاره لخطايانا ادي المحبه اهي ا اني ضحى بابنه بذله على الصليب لاجلي عشان كده انا بقول له بحبك من كل قلبي يلالي دفعت الثمن والحساب عني يا مش مجرد كلمه بقولها لكن انا عارف حيثياتها اهي ودي لغه المخلصين جميعهم نحب الرب لانه ضحى بحياته ودافع كل الحشم بدلا عنا |
01:14:58 |
الاخت ليديا ويعني كمان ايضا
رحمه الله ظهرت ايضا في نينوا يعني اما
اما اللي حصل انه يونان راح وبشر المدينه
العظيمه نينوا والناس تابت ورجعت للرب زعل
جدا يونان يعني انا بستغرب جدا عن ازاي
النبي الله يزعل اه لا كان في قضاء طبعا
كان في قضاء كان في قضاء طبعا يب اذا في
رحمه وفي عدل في رحمه بس هو قال كلمه
جميله قوي في يونان 4 11قال
انا على نينوى المدينه العظيمه التي يوجد
فيها اكثر من اثنتي ربوه من الناس الذين
لا يعرفون يمينهم من شمالهم وبهائم كثيره
اذا الله مهتمه قوي قوي من الايه الجميله
دي انا عايزه اوصل لحاجه انه الله بيهمه
قوي ان احنا نكون بنتكلم عنه ونبشر بيه
لان هو عنده اشفاق للناس اللي ما تعرفش
يمينهم من شمالهم مين |
01:15:59 |
الاخ حليم الناس اللي ما تعرفش
البشاره تبقى واضحه ان يعرفوا ان الله محب
وعادل المحبه والرحمه والعدل تقابله في
الصليب لازم يعرف ده دي البشاره انا ما
بقدم انجيل رخيص بحبك وطبطب عليك وعيش في
شرك لا تعيش في شرك تروح جهنم لكن تعرف ان
المسيح دافع الحساب في الصليب اه عفى عننا
اه عفا لانهم تابوا وصاموا وبكوا وانعزل
الشر منهم ما فيش فوضه الموضوع كامل مع
بعض |
01:16:30 |
الاخت ليديا يعني انا عايزه اقول
الكتاب بيقول لنا كمان ايضا في حزقيال 18
بيقول لاني لا اسر بموت من يموت يقول
السيد الرب ارجعوا فارجعوا
ناس كتيره في الوقت دوت يعني
حضرتك عارف في حروب وفي اخبار حروب والناس
شويه متالمه طبعا زي ما حضرتك عارف من
القتل والذبح والامور الصعبه وقنابل هنا
وهنا والبلاد بتقوم على بعض فالناس بتقول
هو ربنا فين من اللي بيحصل دوت نرد نقول
ايه هو مش يعني اللي بيقول لي فين ربنا من |
01:17:08 |
الاخ حليم هذا الشيء انا اساله السؤال فين الناس دي
من ربنا اعكس السؤال يا جماعه ارجوكم في اسم الرب يسوع خلينا نعدل الامور بدل ما نقول فين ربنا من الناس فين الناس من ربنا ده الناس غزت ربنا لابعد الحدود انا بتكلم مش على دوله ودوله بتكلم عن الناس على وجه العموم يعني ايه غزه ربنا فين الناس م ربنا الرب يقول تعالوا الي بس الانسان بيقول له ايه ابعد عنا بمعرفه طرقك لا نسر من هو القدير حتى نعبده وماذا ننتفع التمسنا افضلت ادي لغه الانسان النهارده احب الناس الظلمه الشيطان والخطيه اكثر من النور فين التوبه فين الرجوع ما احنا عايشين في العالم ما طلعناش منه احنا لسه على قيد الحياه هنا شايفين بعنا الشر يعني وصل الى الذروه فوق يعني زي ما بيقولوا اخواتي اللبنانيين كتر خير الله اللي حامل البشر |
01:18:28 |
الاخت ليديا يعني نقدر نعمل ايه يعني
احنا كاولاد الرب في الاوقات الصعبه دي
ايه اللي ممكن نعمله يعني شور علينا كده
هوت نعمل ايه في وسط ما بنسمع الحروب
وبنسمع الخطيه زادت والشر زاد كل يوم وحتى
الكتاب مقدس بيقول كده والرب قال وقت
الطوفان قال ورا الله ان شر الانسان طول
الوقت بيزيد وبيزيد و بيتص امامه نقدر
نعمل ايه احنا كمؤمنين في وسط العالم دوت
وفي وسط الاخبار اللي احنا بنسمعها دي ايه |
01:18:57 |
الاخ حليم اللي ممكن نعمله حنا نقدر نعمل بالوصيه اللي اوصى بها الرسول بولس تيموثاوس قالله ايه عشان كده انا بقلب في الكتاب عشان اقرا الايه دي لاني بحبها كتير ودي مسؤوليه علينا ما نقدرش نلغي المسؤوليه اللي علينا شوف
بقولي كده في اصحاح اتنين في تيموثاوس الاولى افضل يقول ان كلم الناس او قول للناس الناس طبعا المؤمنين صحيح بيقولوا اطلب منهم الطلبه الاتيه فاطلب اول كل شيء ان تقام طلبات ام وصلوات وابتهالات وتشكرات لاجل جميع الناس لاجل الملوك وجميع الذين هم في منصب ليه لكي نقضي حياه مطمئنه هادئه في كل
تقوى ووقار لان هذا حسن ومقبول لدى مخلصنا
الله صحيح ده كل المطلوب مننا احنا بنتضار انا واحد من ضمن مش بصلي بتضع الى الرب يوقف الحروب بتضع الى الرب يخلي الناس تفوق وترجع ليه احنا يهمنا في سلام في سلام البلاد احنا بنعيش في سلام صحيح الحرب ما بيفرقش بين مؤمن وخاطي ولا بين طفل ورجل وامراه الحرب هي حرب عشان كده مسؤوليتنا ان احنا نصلي ونصوم ونصرخ للرب ان الرب يغير الاحوال ويرجع الناس الى السلام الالهي امين ام ووب عن الحروب
واخبار الحروب ط |
01:20:50 |
الاخت ليديا الحقيقه اخواتنا الصعايده الحلوين بيقول
ايه اتجدد واتمدد انا اتجددت وقبلت المسيح
واخدت الحياه الجديده يا ترى انا واجبي
ايه ناحيه اخويا لانه الكتاب بيقول لنا في
امثال في امثال
24 بيقول كده هوت انقذ المنقادين الى
الموت نعم نعم تمتعت هوذا لم نعرف هذاافهم واز القلوب وحافظ نفسك الا يعلم فيرد
على الانسان مثل عمله نرد نقول ايه عايزين
كده يعني روشته كده انا انا قبلت المسيح
وانا عارف ان لي حياه فعلا مختلفه وان لي
حياه ابديه لكن انا المفروض اعمل ايه ايه |
01:21:18 |
الاخ حليم المجنون اللي كان عليه
شياطين والرب حرره قال له اذهب خبر كم صنع
الرب بكر يرحمك والمراه السمريه لما الرب
اتعامل معاها نزلت بلدها وخبرت عن المسيه
عشان كده مطلوب مننا نوصل رساله الانجيل
والاخبار الحلوه للاخرين نصلي لاجل الناس
نوصل الانجيل للكل والرب في غنى نعمته
قادر يتعامل مع النفوس لان يسر بخلاص
الانسان ولا يسر بهلاكه |
01:21:48 |
الاخت ليديا الرب يسوع دايما كان بيوصي قال وهم
كان على الارض كان بيقول لهم اذهبوا
واكرزوا يعني يعني وهو كان موجود في مده
قبل حتى ما يصعد كمان كان بيوصي بانه نقول
للناس على على ملكوت الله وعلى المحبه
الكبيره بشاره الخلاص هو الانجيل عندنا
انا بشكرك جدا جدا لاجل وجودك معانا حقيقي
حلقه رائعه جدا فعلا عرفنا اهميه العهد
القديم قد ايه وايضا العهد الجديد وان هم
فعلا معا بيكونوا الكتاب المقدس كتابنا
اللي بنؤمن بيه وبنفتخر بيه فعلا قد ايه
مهم قوي نعرف عنه ونفتش الكتب مشكره جدا
لاجل وجودك معانا رب دايما يباركك ويبارك
اسرتك وخدمتك وفعلا تكون دايما مفصلا كلمه
الحق باستقامه شكرا |
01:23:27 |
تتر |