Episode guests: : Brother Awny Beshay ,and Dr.Halim Hassballa
Description
البث المباشر لبرنامج أكثر من رأي على شبكة قنوات الكرمة
مع القس الدكتور جون نمُّور. وحلقة جديدة بعنوان: “يوم الرب – السبت أم الأحد؟”
الضيوف: الأخ عوني بشاي (ستديو) ؛ د. حليم حسب الله (zoom)
الثلاثاء 3 أكتوبر 2023 : سيدني 8:00 مساء؛ القاهرة 12:00 ظهراً؛ كاليفورنيا 2:00 فجراً؛ لندن 10:00 صباحاً؛ أبو ظبي 1:00 ظهراً؛ بغداد 12:00 ظهراً؛ بيروت 12:00 ظهراً؛ ريو ديجنيرو 6:00 صباحاً
Topics
Summary الملخص
يوم الرب السبت ام الاحد ؟
السبت معناه راحة الله وكان الله يريد ان يشرك الانسان في فرحته وراحته بالعلاقة معه
السبت الله اعطاه وصية احفظ يوم السبت لبني اسرائيل في البرية بعد ما اكلوا المن
لم يرد في الكتاب المقدس عن السبت انه يوم الرب وانما ورد يوم الرب علي يوم الاحد اول الاسبوع الذي هو مرتبط بقيامة الرب يسوع من الاموات وفيه تجمع الكنيسة لكي تقدم العطايا وكذلك لكسر الخبز
Detailed Report
Start | Detailed Description |
---|---|
00:00:00 | تتر |
00:00:37 | القس جون – احبائي المشاهدين برحب بحضراتكم من سيدني استراليا في برنامج اكتر من راي علي قناة الكرمة 14 قمر اصتناعي بصلي نتواصل بحضراتكم ويبعد عنك الرب اي شر وشبة شر احبائي حلقة هذا اليوم حول يوم الرب هل هو السبت ام الاحد ؟ فيه لغط كبير مع البعض ان فيه ناس عايزين يلتزموا بالسبت زي السبتيون لكن شعب الرب بيفرح بيوم الرب يوم الاحد هو يوم قيامة الرب هنشوف ان هذه الامور لازالت قائمة او احنا كمسحيين بنتذكر المسيح يوم الاحد الانسان بطبيعته لا يحب انه يكون غلطان وبصلي ان الرب يكشف الحق انا واجهت اسئلة كتير عن يوم الرب السبت او الاحد فتقبل اعلانات الكتاب انا سعيد جدا ان يكون معي ضيف بالاستوديو خادم الرب المبارك الاخ عوني بشاي الرب يباركه ويستخدمه اهلا وسهلا بحضرتك الاخ عوني – اهلا بيك القس جون – ومعانا خادم الرب المبارك الاخ الكتور حليم حسب الله اهلا وسهلا بحضرتك الاخ حليم – اهلا بيك يا قسيس واهلا بالحبيب الاخ عوني وبكل المشاهدين القس جون – الرب يباركك وانت الحبيب كمان انت غالي علينا كلنا نشكر الرب لاجلك حضرتك غني عن التعريف خادم متجول وصار ليك زمن وعندك خبرة كتابية ونشكر الرب لاجل الاخ عوني بشاي كمان عنده خبرة كتابية انا بشكر الرب اني معايا اليوم جبارين باس بنعمة المسيح ناخد المقدمة الفكرة الاولي يوم الرب السبت ام الاحد ؟ |
00:04:36 | الاخ حليم – الرب اعطي في العهد القديم تعليمات خاصة بخصوص يوم السبت واستمر هذا الامر من بداية خلق الانسان الي العهد الجديد الي ان تغيرت الاوضاع الله ادخلنا من دائرة الناموس الي بركات العهد الجديد بداية جديدة ودخول عهد جديد والذي بدأ بيوم الاحد اللي يطلق عليه يوم الرب لم يطلق علي يوم السبت انه يوم الرب لكن هذا اليوم يوم الرب اطلق علي اول الاسبوع يوم الاحد بداية الخليقة الجديدة العهد الجديد والكنيسة لم يكن امتداد لعلاقة الرب بالشعب الارضي لان ده تدبير وده تدبير يوم السبت كان قبل الناموس وده من ايام الخليقة واطلق عليه سبت الراحة ومرتبط بالناموس اما يوم الرب ارتبط بقيامة المسيح عندما بدأ عهد جديد مبني علي النعمة |
00:07:03 | القس جون – اخ عوني تحب تحط مقدمة الاخ عوني – طبعا السبت في العهد القديم لم يحل محله الاحد يوم السبت له معني الراحة ده اول لما يذكر عنه في سفر التكوين واستراح الله ٢وفَرَغَ اللهُ في اليومِ السّابِعِ مِنْ عَمَلِهِ الّذي عَمِلَ. فاستَراحَ في اليومِ السّابِعِ مِنْ جميعِ عَمَلِهِ الّذي عَمِلَ( تك 2: 2) كلمة سبت تعني راحة وممكن نبص للسبت انها من ضمن الامور اللي الديانة اليهودية كانوا متمسكين بيها وهي بتعلن عن الراحة الابدية ومحتاج الانسان الي الراحة والرب لما خلق الانسان واستراح في اليوم السابع ده راحة الخليقة الله بعد ما خلق كل الخليقة والانسان الله تنفس ده راحة حلوة القس جون – مش معناه ان الله كان تعبان وارتاح الاخ عوني – يسكت في محبته يعني فرغ من عمله وانبسط والله كان بيعدي علي ادم ويفوت عليه والراحة ان الانسان يكون في علاقة مع الله ولكن هذه الراحة لم تستمر ده الراحة اتغيرت لما الرب خلق ادم قاله تعمل الله لم يامر ادم ان لا يشتغل الراحة هي الوجود مع الله لكنها بدات من بداية يوم السبت اول لما ندخل في الاعياد هو السبت ده كان اسبوعي الله كان ينظر الي النهاية التي كان يراها من البداية وفي خلال الفترة ده الخليقة سقطت ومع كده الله في نعمته اعطاه يوم السبت الذي يعلن عن نعمة الله ايه السبت ان فيه راحة للانسان |
00:12:40 | القس جون – الرب يباركك ادم قبل ما يسقط كان يعمل في الجنة وأخَذَ الرَّبُّ الإلهُ آدَمَ ووضَعَهُ في جَنَّةِ عَدنٍ ليَعمَلها ويَحفَظَها. ١٦وأوصَى الرَّبُّ الإلهُ آدَمَ قائلًا: «مِنْ جميعِ شَجَرِ الجَنَّةِ تأكُلُ أكلًا، ١٧وأمّا شَجَرَةُ مَعرِفَةِ الخَيرِ والشَّرِّ فلا تأكُلْ مِنها، لأنَّكَ يومَ تأكُلُ مِنها موتًا تموتُ». (التَّكوينُ ٢: ١٥، ١٦، ١٧ ) ما قاله تعملها بس ترتاح يوم السبت ولكن لما سقط قاله بعرق وجهك تاكل خبزا بمعناها صار فيه تعب زيادة بعد السقوط ايه راي حضرتك في التفسير السريع لانه ده مهم مكانش فيه يوم يحفظوه بني البشر قبل السقوط الاخ حليم – لم يقل الرب اي تعليمات بحفظ يوم من الايام الا بعد ان اعطي الشريعة والناموس لموسي وكان السبت مرتبط بالرب الرب استراح في اليوم السبت وقدس هذا اليوم ولم يعطي وصية للانسان بخصوص السبت علي مدي 2500 سنة من قرب او بعد ولكن كان الانسان بيشتغل علطول بعرق وجهك تاكل خبزا وبعدها الله اعطي تشريع لليهود ان يقدس يوم السبت ويستريح فيه وقبل الناموس لم تعطي اي وصايا اطلاقا من جهة يوم السبت القس جون – الوصية كانت بعهد الناموس ١ثُمَّ تكلَّمَ اللهُ بجميعِ هذِهِ الكلِماتِ قائلًا: ٢«أنا الرَّبُّ إلهُكَ الّذي أخرَجَكَ مِنْ أرضِ مِصرَ مِنْ بَيتِ العُبوديَّةِ. ٣لا يَكُنْ لكَ آلِهَةٌ أُخرَى أمامي. ٤لا تصنَعْ لكَ تِمثالًا مَنحوتًا، ولا صورَةً ما مِمّا في السماءِ مِنْ فوقُ، وما في الأرضِ مِنْ تحتُ، وما في الماءِ مِنْ تحتِ الأرضِ. ٥لا تسجُدْ لهُنَّ ولا تعبُدهُنَّ، لأنّي أنا الرَّبَّ إلهَكَ إلهٌ غَيورٌ، أفتَقِدُ ذُنوبَ الآباءِ في الأبناءِ في الجيلِ الثّالِثِ والرّابِعِ مِنْ مُبغِضيَّ، ٦وأصنَعُ إحسانًا إلَى أُلوفٍ مِنْ مُحِبّيَّ وحافِظي وصايايَ. ٧لا تنطِقْ باسمِ الرَّبِّ إلهِكَ باطِلًا، لأنَّ الرَّبَّ لا يُبرِئُ مَنْ نَطَقَ باسمِهِ باطِلًا. ٨اُذكُرْ يومَ السَّبتِ لتُقَدِّسَهُ. ٩سِتَّةَ أيّامٍ تعمَلُ وتَصنَعُ جميعَ عَمَلِكَ، ١٠وأمّا اليومُ السّابِعُ ففيهِ سبتٌ للرَّبِّ إلهِكَ. لا تصنَعْ عَمَلًا مّا أنتَ وابنُكَ وابنَتُكَ وعَبدُكَ وأمَتُكَ وبَهيمَتُكَ ونَزيلُكَ الّذي داخِلَ أبوابِكَ. ١١لأنْ في سِتَّةِ أيّامٍ صَنَعَ الرَّبُّ السماءَ والأرضَ والبحرَ وكُلَّ ما فيها، واستَراحَ في اليومِ السّابِعِ. لذلكَ بارَكَ الرَّبُّ يومَ السَّبتِ وقَدَّسَهُ( خر 20: 1- 11) فيه ناس بيربطوا هذه الفكرة ان بما ان ربنا ربطها بالخلق فصار هذا واجب علينا في العهد الجديد بعد ما المسيح مات وقام وحقق الخلاص اتفضل يا محبوب الاخ حليم – احنا لو قرئنا الايات بطريقه صحيحة هنلاقيها مش فرض ولكن يوم السبت استراح فيه الله داخليا لان الرب راي انه حسن ومبهر ومبهج ومريح للنفس السبت ارتبط بالله بعد ان خلق كل شي بعد 2500 سنة زي ما قولت لما ادي التوصيات في سفر الخروج لاحظ مقالش احفظ يوم السبت بل قال اذكر يوم السبت فيه فرق بين اذكر واحفظ يعني لا تنسي ان يوم السبت ملاتبط بالهك وراي ان الي عمله حسن جدا وانت تشاركني هذا الامتياز اذكر يوم السبت يعني تخصصه يوم السبت كان مخصص للعبادة لقراءة العهد القديم ٨اُذكُرْ يومَ السَّبتِ لتُقَدِّسَهُ. ٩سِتَّةَ أيّامٍ تعمَلُ وتَصنَعُ جميعَ عَمَلِكَ، ١٠وأمّا اليومُ السّابِعُ ففيهِ سبتٌ للرَّبِّ إلهِكَ. لا تصنَعْ عَمَلًا مّا أنتَ وابنُكَ وابنَتُكَ تقدسه تخصصه ترتاح من اي اعمال زمنية لراحة نفسك في علاقتك بالرب قدسوا يوم السبت قداسه جوفاء لذلك السبت لم يريحهم لانهم فهموه بطريقه خطا زي ما ناس ملخبطة فيه |
00:20:40 | القس جون – اي تعليق سريع في اشياء تاني ٣لا تُشعِلوا نارًا في جميعِ مَساكِنِكُمْ يومَ السَّبتِ ( خر 35: 3) يجيب الغرباء يولع له النار الاخ عوني – يقال عن المكابيين في الحرب كانوا لا يمسكوا سلاح ولا يحاربوا يوم السبت ده الفكر العقيم القس جون – ١٤فتحفَظونَ السَّبتَ لأنَّهُ مُقَدَّسٌ لكُمْ. مَنْ دَنَّسَهُ يُقتَلُ قَتلًا. إنَّ كُلَّ مَنْ صَنَعَ فيهِ عَمَلًا تُقطَعُ تِلكَ النَّفسُ مِنْ بَينِ شَعبِها( خر 31: 14) بنشوف انه صاروا مرعوبين ان المسيح كان بيشفي يوم السبت الاخ عوني – لان الفهم خطا بتاعهم غلط علشان كده الرب قال لهم السبت جعل للانسان القس جون – هو قال لهم عملا ما لا تعمل الاخ عوني – الرب عايز الانسان في علاقة معاه واي شغل يبعدني عن العلاقة ده هو ده غلط الكهنة كانوا بيقدموا ذبائح يوم السبت وكان خبز الوجوه يوم السبت القس جون – الرب يسوع قالهم الكهنة يدنسون الهيكل وهم ابرياء يعني هم عليهم يقدموا ذبائح بيكسروا السبت مع انهم ابرياء الاخ عوني – هو عايز يفهمهم ان الفكر ده غلط الله عايز الانسان مشغول بيه الراحة بتاعته بعلاقته مع الانسان لو وجدوا شخص يحتطب يوم السبت قالوا يرجم لكن الرب كان بيشفي يوم السبت وقال ابي يعمل وانا اعمل موضوع السبت هو فهم غير مضبوط القس جون – بني اسرائيل التزموا بيوم السبت ٢طوبَى للإنسانِ الّذي يَعمَلُ هذا، ولِابنِ الإنسانِ الّذي يتَمَسَّكُ بهِ، الحافِظِ السَّبتَ لئَلّا يُنَجِّسَهُ، والحافِظِ يَدَهُ مِنْ كُلِّ عَمَلِ شَرٍّ( اش 56: 2) هم كانوا يشوفوا تطويب او مثل ١٣«إنْ رَدَدتَ عن السَّبتِ رِجلكَ، عن عَمَلِ مَسَرَّتِكَ يومَ قُدسيي، ودَعَوْتَ السَّبتَ لَذَّةً، ومُقَدَّسَ الرَّبِّ مُكَرَّمًا، وأكرَمتَهُ عن عَمَلِ طُرُقِكَ وعَنْ إيجادِ مَسَرَّتِكَ والتَّكلُّمِ بكلامِكَ، ( اش 58: 13) كأن كان الرب اعطاهم اعلانات ياخدوا الامور حرفية بجنون ولما الرب جاء علي الارض افتكروا انه بيكسر السبت الاخ حليم – هم اخدوا بحرفية الكلام لو قرأت الايات من خروج 31، 20: 35 هتلاقي فيه بعض الحاجات محددة ولما ارتبطها بسفر التكوين ان الرب استراح ويريد ان يشرك البشر وقال عنهم امة مقدسة وكهنوت ملوكي عايز يشركهم معاه في الراحة والاب عايز يشركنا في العهد الجديد معاه في فرحته بما عمله الابن في مشروع الفداء واما شركتنا معه مع الاب ومع ابنه وبنمارس الشركة مع بعضنا للاستمتاع معه هم لم يفهموا هذا الكلام بارك يوم السبت قال ده عهدي معاكم قال لهم خصصوا لي عايز يكون له شركة مع شعبه اخدوا الوصية خالية من المبدا الروحي والرب لم يقصد ان يدناخدها بطريقة جوفاء هو بيقول تشاركني الفرحة ولم ينفذوا ولذلك امر اللي هيكسر الوصية هتدفع التمن وهنا ان السبت ارتبط بالناموس ومن اراد ان يقدس يوم السبت يحفظ الناموس والرب اغلق علي الكل تحت العصيان ومن اخطا في واحدة اخطا في الكل |
00:29:15 | القس جون – الوحي يقول ان كل الاشياء اللي كانت مطلوبة من بني اسرائيل يقال عنها فريضة دهرية فريضة ابدية الناس اختلط عليهم بين دهر الداهرين وبين فريضة دهرية فترة او مدة معينة ١٤ويكونُ لكُمْ هذا اليومُ تذكارًا فتُعَيِّدونَهُ عيدًا للرَّبِّ. في أجيالِكُمْ تُعَيِّدونَهُ فريضَةً أبديَّةً. ٢٤فتحفَظونَ هذا الأمرَ فريضَةً لكَ ولأولادِكَ إلَى الأبد( خر 12: 14، 24) بيرجع يقول فريضة ابدية الي الابد وعيد الكفارة نفس الفكرة ٢٦وكلَّمَ الرَّبُّ موسى قائلًا: ٢٧«أمّا العاشِرُ مِنْ هذا الشَّهرِ السّابِعِ، فهو يومُ الكَفّارَةِ. مَحفَلًا مُقَدَّسًا يكونُ لكُمْ. تُذَلِّلونَ نُفوسكُمْ وتُقَرِّبونَ وقودًا للرَّبِّ. ٢٨عَمَلًا مّا لا تعمَلوا في هذا اليومِ عَينِهِ، لأنَّهُ يومُ كفّارَةٍ للتَّكفيرِ عنكُمْ أمامَ الرَّبِّ إلهِكُمْ. ٣١عَمَلًا مّا لا تعمَلوا. فريضَةً دَهريَّةً في أجيالِكُمْ في جميعِ مَساكِنِكُمْ( لا 23: 26- 28، 31) بيعيد تاني فريضة دهرية هل نستطيع ان نقول ان ده زمن محدد عندما يتم العمل في العهد القديم وياتي المسيح تنتهي هذه الفترة الاخ عوني – نعم لانها كانت ظلال في العهد القديم يوم السبت اول مرة ذكر في خروج 16 بالمن لما نزل كانت فيها فقالَ موسى: «كُلوهُ اليومَ، لأنَّ للرَّبِّ اليومَ سبتًا. اليومَ لا تجِدونَهُ في الحَقلِ. ٢٦سِتَّةَ أيّامٍ تلتَقِطونَهُ، وأمّا اليومُ السّابِعُ ففيهِ سبتٌ، لا يوجَدُ فيه( خر 16: 25، 26) في اليوم السابع خرجوا والتقطوا ٢٨فقالَ الرَّبُّ لموسى: «إلَى مَتَى تأبَوْنَ أنْ تحفَظوا وصايايَ وشَرائعي؟( خر 16: 28) في اليوم السابع هديك راحة يوم السبت والانسان عايز يعمل في يوم السبت ويوم السبت معناه راحة الله والرب بيدي الانسان الوصية الرابعة بقيت وصية ليهم يوم السبت نوح وهابيل كانوا يرضوا الله ولكنهم لم يحفظوا يوم السبت قبل الوصية لان كان فيه علاقة مع الله القس جون – الناموس زيد بسبب التعديات الاخ عوني – لاني مش مقتنع اني غلطان الناموس يقولي انا غلطان القس جون – حدد الناموس الغلط يعني لما دخل الناموس مكنش فيه وصية ان يحفظ السبت الاخ عوني – 2500 سنة لم يكن هناك وصية بحفظ السبت القس جون – الموضوع من وقت دخلول بني اسرائيل ارض الموعد قبل المسيح 1500 سنة التزموا بالناموس حتي جاء المسيح لما جاء المسيح وهو كاهن الخيرات العتيده لان الناموس هو ظل المواعيد احنا 100% خلصنا احنا كمؤمنين الاخ عوني – الناموس شئ والنعمة شي |
00:35:00 | القس جون – معايا رسالة من شخص اسمه بوب بيقول المسيح بيحب نفسه وبيعمل معجزات لاجل نفسه وكل المعجزات اللي في الانجيل بتتكلم عن ان المسيح بيعملها من اجل نفسه اولا مش عارف ليه هو بيفكر هذه الافكار ازي حضرتك وكل العجزات اللي عملها علشان بيمجد اسمه ومش علشان الانسان جواب سريع ايه راي حضرتك الاخ حليم – الفاضل الي بيقول ان المسيح عمل شئ لذاته طبعا غلطان حسبب قول الكتاب الانسان الطبيعي لا يفهم ما لروح الله لان عنده جهالة لازم يعرف مجئ المسيح باعتباره الله المتجسد كان الامر يجهله الانسان لكن المسيح عمل المعجزات لكي يثبت للبشر ان الله جاء الي العالم متجسدا انا الله اللي قولتلكم التفتوا الي ولم تلتفتوا انا جيت لغاية عندكم وعلشان تعرفوا اني الله شوفوا معجزاتي والقدرة الفائقة وما فعلته لا يتطيع ان يفعله اخر هذه الايات صنعها يسوع لكي نؤمن انه ابن الله ولكي تكون لنا حياة ان امنا باسمه مش لمجد اسمه هو المجيد اسمه وفي محبته يريد ان يمجد الانسان معه في موضوعنا السبت الله لم يرتبط بشعبه عن طريق السبت هو ارتبط بالله وليس بالبشر ولكن ابراهيم ونوح وهابيل ارتبط باللع عن طريق الايمان وليس السبت وشعبه ارتبط بالله عن طريق خروف الفصح وليس السبت ومن هنا اصبح شعب للرب واتذكروا ان ده الاساس اللي ارتبط به اله بشعبه وبعدها جاء المن عن طريق الفداء والاعداء غرقوا وارسل المن لاشباع نفوسهم وبعدها جاءت الوصية |
00:39:54 | اتصال الاخت نهال – انجلترا – تحية خاصة بشعب الرب اللي مهتم بالحق الكتابي العيب اني استمر في الخطا بصلي ان في كل موضوع نقبل الافكار من الحق معني الراحة الحقيقة هي الوجود في حضره الله والتعب في البعد عنه وانا بكلم كل حد بيقول انا مرتاح وانا بعيد ولكن انت تعبان وده راحة وهمية عندي سؤالين بخصوص لو بنقول ان يوم الرب هو السبت او الاحد القضية حوالين مبدأ واحد بنقول ان يكون فيه يوم مخصص واحد للرب فكنت بتكلم مع صجيقتي المسلمة وبسالها ليه بتهتموا انكم متعملوش خطايا في شهر رمضان هو الله بيهتم بشهر واحد في السنة فردت علي وقالت انتم عندكم يوم الرب اللي بتروحوا فيه الكنيسة بتكونوا في ورع وباقي الاسبوع مش بتسلكوا بهذا التدقيق هل المفهوم واحد في الحالتين ؟ والسؤال التاني لما قال القديس يوحنا كنت في الروح في يوم الرب وسمعت ورائي صوت عظيم ما المقصود كنت في الروح هل ده معناه ان القديس يوحنا لم يكن في الروح باقي الايام ؟ والقس جون يشكرها علي المداخلة |
00:43:08 | القس جون – الفريضة الدهرية فيه ناس كتير غايبة عنهم مش قادرين يميزوا بين العصور ادم كان بحالة البرارة والكمال وبعدها جاء الضمير وبعدها الناموس وبعدها النعمة وبعدها الملك الالفي لما نقول ان ده انتهي الزمن يقول لا هذا مرتبط بالخلق الاخ عوني – العهد القديم عهد الرموز والظلال والعهد الجديد عهد الحقيقة وبركات سماوية والعهد القديم بركات ارضية والوسيط موسي والعهد الجديد المسيح الوسيط والعهد القديم كان الذبيحة والكاهن والعهد الجديد اشياء حقيقة العهد القديم زي مدرس بيشرح درس حساب يجيب برتقال ويشرح 1+ 1= 2 لكن لما كبرت مش محتاجة كده في العهد الجديد مستغبي في العهد القديم والعهد القديم وضح في العهد الجديد كلمة الله ان كانت بتتكلم عن الظلال ولكن لها الحقيقة في العهد الجديد القس جون – دكتور حليم حضرتك سمعت الاسئلة اللي طرحتهم الاخت نهال لو سمحت الاخ حليم – الكتاب المقدس بيتكلم عن دهور احنا بنفهم ان فيه حاجة اسمها دهور متتالية ما قبل المسيح اتقال عنه الدهور الماضية لما بدا بتاسيس الكنيسة دخلنا في شئ جديد اسمه الدهر الحاضر اوصي الاغنياء في الدهر الحاضر وليظهر في الدهور الاتيةغني نعمته وده بعد اختطاف الكنيسة الي الحالة الابدية وفيه دهر الدهور وده زمن ملك المسيح ودهر الداهرين الحالة الابدية السبت مرتبط بدهور ماضية هل يوم عن يوم يفرق مش استبدال السبت بالاحد لكن بوم السبت مرتبط بشعب وكهنوت ومجي المسيح هذه الامور توقفت ولم يستبدل السبت بالاحد الذي ارتبط بالدهر الحالي والسؤال هل احنا بنعيش يوم الاحد نبقي في الروح وباقي الاسبوع نهرجر ده مش مؤمن ولكن المؤمن يعيش للرب كل يوم اسلك كما يحق للرب ولانجيل المسيح وكما يحق للدعوة التي دعيت بيها احنا بنعيش الحياة المقدسة باستمرار ١ومَنْ هو ضَعيفٌ في الإيمانِ فاقبَلوهُ، لا لمُحاكَمَةِ الأفكارِ. ٢واحِدٌ يؤمِنُ أنْ يأكُلَ كُلَّ شَيءٍ، وأمّا الضَّعيفُ فيأكُلُ بُقولًا. ٣لا يَزدَرِ مَنْ يأكُلُ بمَنْ لا يأكُلُ، ولا يَدِنْ مَنْ لا يأكُلُ مَنْ يأكُلُ، لأنَّ اللهَ قَبِلهُ. ٤مَنْ أنتَ الّذي تدينُ عَبدَ غَيرِكَ؟ هو لمَوْلاهُ يَثبُتُ أو يَسقُطُ. ولكنهُ سيُثَبَّتُ، لأنَّ اللهَ قادِرٌ أنْ يُثَبِّتَهُ. ٥واحِدٌ يَعتَبِرُ يومًا دونَ يومٍ، وآخَرُ يَعتَبِرُ كُلَّ يومٍ. فليَتَيَقَّنْ كُلُّ واحِدٍ في عَقلِهِ: ٦الّذي يَهتَمُّ باليومِ، فللرَّبِّ يَهتَمُّ. والّذي لا يَهتَمُّ باليومِ، فللرَّبِّ لا يَهتَمُّ. والّذي يأكُلُ، فللرَّبِّ يأكُلُ لأنَّهُ يَشكُرُ اللهَ. والّذي لا يأكُلُ فللرَّبِّ لا يأكُلُ ويَشكُرُ اللهَ( رو 14: 1- 6) المسالة مش يوم افضل من يوم ولكن اعيش كل يوم اتوافق مع الرب نعيش في الروح كل يوم لكن يوحنا الحبيب بيقول كنت في حالة سامية ولكي اري المشاهد السامية |
00:53:23 | القس جون – اخ عوني بحسب مزمور 92 مزمور تسبيحة في يوم السبت ١حَسَنٌ هو الحَمدُ للرَّبِّ والتَّرَنُّمُ لاسمِكَ أيُّها العَليُّ.(مز 92: 1) المسيح لما مات كان في السبت في القبر ازاي نسبح بتسبيح روحاني والرسول بولس يقول في ١٦فلا يَحكُمْ علَيكُمْ أحَدٌ في أكلٍ أو شُربٍ، أو مِنْ جِهَةِ عيدٍ أو هِلالٍ أو سبتٍ، (كولوسي ٢: ١٦ ) لا يحكم عليكم في يوم السبت الاخ عوني – السبت اعطي وصية في العهد القديم والرب حطها للانسان ويوم الاحد لم يعطي وصية ولكنه نتيجة اختبار الكنيسة مع الرب يسوع ومع جماعة الرب يوم الاحد مش وصية ولكن الانسان يحب هذه الشركة التلاميذ ارتاحوا مع بعض يوم الاحد لان الرب ظهر ليهم يوم الاحد سمي يوم الرب لان هو ده اللي فيه فرحة كبيرة مش معني كده ان يوم الاحد امشي حلو وباقي الايام وحش يوم السبت كان مقدس واحنا بالنسبة لينا كمؤمنين اي حاجة تعطلني عن حضور الكنيسة فين الشركة اللي بشتاق اليها |
00:56:53 | اتصال الاخ مهند – الاردن – تحية محبة ومساء الخير لكم جميعا اسهروا اذا لانكم لا تعلمون اي ساعة ياتي ربكم ان الله عنده ايضا تقويم يدعي في البدء ومن ثم ينتهي حتي يعود اي قيمة للوقت فيه حدثان في التجسد وفي يوم تعين من التاريخ والحدث التلني هو مجي الرب ثانية وهو يتم عن قريب جدا ونحن لا نعرف تلك الساعة ان مجي الرب يسوع سيقف كل واحد ليعطي حساب فلنكون حذرين ونكون مستعدين ومتشوقين مجيئه التاني الرب اتي فانتظرونه القس جون يشكره علي المداخلة |
00:59:10 | القس جون – دكتور حليم طبعا في عندنا بعض الاشخاص بيقول لما يوحنا الحبيب بيقول ٩أنا يوحَنا أخاكُمْ وشَريكُكُمْ في الضّيقَةِ وفي ملكوتِ يَسوعَ المَسيحِ وصَبرِهِ. كُنتُ في الجَزيرَةِ الّتي تُدعَى بَطمُسَ مِنْ أجلِ كلِمَةِ اللهِ، ومِنْ أجلِ شَهادَةِ يَسوعَ المَسيحِ. ١٠كُنتُ في الرّوحِ في يومِ الرَّبِّ، وسَمِعتُ ورائي صوتًا عظيمًا كصوتِ بوقٍ (رؤيا يوحنا ١: ٩، ١٠ )وظهر له المسيح واعطاه تعليمات بسفر الرؤيا بعض الاشخاص يقولوا يوم الرب هو يوم السبت او هو يوم قام فيه المسيح ولكن مش بيعتبروا انه يوم اول الاسبوه بحسب ما قاله اللاهوتين بحسب ما قاله الشهيد جاستين 150 سنة ميلاديا واعترف ان يوم الرب كان اول يوم في الاسبوع كانوا بيواظبوا علي كسرالخبز وترتيان واغناطيوس واروجان وغيرهم كانوا معتبرين ان اول الاسبوع هو يوم الرب والكنيسة اتبعت هذه الامر حضرتك عارف ان فيه مراجع كثيرة تحب تمشي بهذا السياق الاخ حليم – انا التزم بالكتاب المقدس لو ورد لو مرة واحدة عن يوم السبت انه يوم الرب لكن يوم الرب ارتبط بالعطايا في كورونثوس نجمعها في اول الاسبوع ده ذبيحة العطاء والتلاميذ كانوا يجتمعوا ليكسروا خبز وبولس اخر نفسه لكي يصنع عشاء الرب وارتبطت به العبادة لان هذا هو الليوم صنعه الرب لنا وانتصر علي الشيطكان وسحقه في الصليب واشهرهم جهارا ظافرا بيه فيه واجرة الخطية تمت تماما والتكفير عن خطايانا والقايمة برهنت ان المسيح هو الله واعلن نصرة لله وفتح الباب للبشر انا امضي لاعد لكم مكانا واعلن انه اتي بابناء كثيرين الي الله في المجد والمسيح قام في اول الاسبوع ولما قال كنت في الروح في يوم الرب كان يقصد يوم الاحد مش يوم السبت |
01:04:37 | القس جون – لتثبيت الايات الكتابية التقديمات لما كان يجمعونها يوم الاحد ١وأمّا مِنْ جِهَةِ الجَمعِ لأجلِ القِدّيسينَ، فكما أوصَيتُ كنائسَ غَلاطيَّةَ هكذا افعَلوا أنتُمْ أيضًا. ٢في كُلِّ أوَّلِ أُسبوعٍ، ليَضَعْ كُلُّ واحِدٍ مِنكُمْ عِندَهُ خازِنًا ما تيَسَّرَ، حتَّى إذا جِئتُ لا يكونُ جَمعٌ حينَئذٍ. (كورنثوس الأولى ١٦: ١، ٢ ) ويتكلم عن كسر الخبز اعمال الرسل 20 بولس زار المنطقة وكان فيه مصابيح كتير في العلية والتلاميذ اجتمعوا ليكسروا خبزا كما قال المسيح اصنعوا هذا لذكري بالتالي هذه امور مسجلة كتابيا كانوا مخصصين يوم الاحد لقيامة المسيح والمسيح قال ابن الانسان هو رب السبت ايضا الاخ عوني – لانه هو الراحة الحقيقية انا امسك في رب اليوم كله ورب الخليقة كلها انا عايز اقول للناس لو عايز تعرف الحقيقة الله هيظهر ليك الحقيقة عايز تقدس يوم السبت قدس ولكن اقرا الكتاب وهو هيعلمك في العهد الجديد مفيش ذكر انك تذكر يوم السبت لتقدسه انت عايز تبقي تحت الناموس ولا تحت النعمة بس انت تحت لعنة القس جون – لانه ملعون كل من لا يفعل جميع اعمال الناموس الاخ عوني – لما بتتمسك بالسبت انت بتحط نفسك تحت الناموس تحت اللعنة طيب ما فيه البركة والنعمة والباب مفتوح ليك احنا مش هنقولك ده صح وده غلط |
01:10:35 | القس جون – فيه وصايا او توضيحات ١٦فلا يَحكُمْ علَيكُمْ أحَدٌ في أكلٍ أو شُربٍ، أو مِنْ جِهَةِ عيدٍ أو هِلالٍ أو سبتٍ، ١٧الّتي هي ظِلُّ الأُمورِ العَتيدَةِ، وأمّا الجَسَدُ فللمَسيحِ( كو 2: 16، 17) لما بيتكلم عن انواع الاكلات اومن جهة السبت ده ظل الامور العتيدة بتحب توضحها لينا بالزيادة الاخ حليم – الكنيسة في كولوسي واجهت بعض المشاكل فيه اختلافات كثيرة في كنائس غلاطية دخلوا وسط المؤمنين اخوة كذبة قالو الخلاص لازم تختنوا في كل كنيسة في عينات موجودة الكنيسة بدات باليهودية في اعمال 2 في اصحاح 8 سامريين اصحاح 10 فتح الباب قدام الامم فالكنيشة اصبحت خليط اللي جاي من اليهودية عنده بعض التعاليم لا يتخلي عنها غير لما يعلن الحق امامه بوضوح ولغاية النهاردة فيه مؤمنين متمسكين ببعض الامور اللي اخدوها من حياتهم بعيدا عن كلمة الله الحل هو تعرفون الحق والحق يحرركم الرسول بولس لما كتب لكولوسي يقول لهم لا تبنوا ايمانكم علي الفلسفة العلم الكاذ وبعدها اتكلم عن اليهود لا ينفع الخلط بين الناموس والنعمة قال لهم انتم جايين من الامم لا يحكم عليكم احد من حاجات يهودية العيد او الفرائض ويوم السبت احنا خاضعين لناموس الحرية لكلام الله في العهد القديم هي فرائض انت عليك تطيع لكن في العهد الجديد عندنا وصايا تعلن عن حبي للرب انا مرتبط بوصايا الرب الذي عنده وصاياي هو الذي يحبني انا في وضع جديد انا اطيع الرب حبا فيه اليوم الحلو عندي بسترجع علي ذكري موت المسيح لاجلي علي الصليب وقيامة المسيح واعلان النصرة يله فرحة وبهجة علشان كده احنا مش تحت افعل ولا تفعل مفيش الكلام ده في الكتاب المقدس احيا لا انا بل المسيح يحيا في المسيح اللي سكن في قال عن نفسه انه رب السبت لما انتقدوه انه عمل معجزات يوم السبت لما قال للرجل احمل فرشك يوم السبت قالهم مين قالكم لو حد حماره وقع تطلعه ايهما افضل شفاء انسان ام حمار الراحة لم تكن في يوم من الايام ولكن الراحة في انا يسوع اللي قولت تعال الي وانا اريحكم تمسكوا في بالايمان |
01:17:22 | القس جون – الايات اللي وردت عن المسيح انه رب السبت ١٨وكانَ تلاميذُ يوحَنا والفَرّيسيّينَ يَصومونَ، فجاءوا وقالوا لهُ: «لماذا يَصومُ تلاميذُ يوحَنا والفَرّيسيّينَ، وأمّا تلاميذُكَ فلا يَصومونَ؟». ١٩فقالَ لهُمْ يَسوعُ: «هل يستطيعُ بَنو العُرسِ أنْ يَصوموا والعَريسُ معهُم؟ ما دامَ العَريسُ معهُمْ لا يستطيعونَ أنْ يَصوموا. ٢٠ولكن ستأتي أيّامٌ حينَ يُرفَعُ العَريسُ عنهُمْ، فحينَئذٍ يَصومونَ في تِلكَ الأيّامِ. ٢١ليس أحَدٌ يَخيطُ رُقعَةً مِنْ قِطعَةٍ جديدَةٍ علَى ثَوْبٍ عتِيقٍ، وإلّا فالمِلءُ الجديدُ يأخُذُ مِنَ العتِيقِ فيَصيرُ الخَرقُ أردأ. ٢٢وليس أحَدٌ يَجعَلُ خمرًا جديدَةً في زِقاقٍ عتِيقَةٍ، لئَلّا تشُقَّ الخمرُ الجديدَةُ الزِّقاقَ، فالخمرُ تنصَبُّ والزِّقاقُ تتلَفُ. بل يَجعَلونَ خمرًا جديدَةً في زِقاقٍ جديدَةٍ( مر 2: 18- 22) هل يستطع ان يقول كانه بيقول افهموا العهد العتيق له لوازمه والعهد الجديد له لوازمه الاخ عوني – مقدرش اخلط بين العهد القديم والجديد حصل ده مع بطرس في بداية الكنيسة وبولس واجهه لان الامور ده كانوا عايشين فيها ومش سهل يطلع منها بسهولة واعمدة الكنيسة اجتمعت وقالوا لا نحط ثقل علي المؤمنين اللي امنوا مقدرش اخلط بين الناموس والنعمة الناموس الله اداه للانسان علشان يقدر يعرف يعمل ايه القس جون – الناموس هو الشريعة والوصايا والاحكام الاخ عوني – حتي لو قولنا الوصايا العشرة محدش هيمشي علي الوصايا في العهد الجديد مش عندنا وصايا القس جون –مع اننا عندنا وصايا ادبية انت مش هتقتل ولا هتسرق احنا مش هنكسر الوصايا لاننا في العهد الجديد الاخ عوني – ده حاجة الطبيعة الجديدة اللي في تكره هذه الامور فيه وصية لما الله يديها الانسان لازم يلتزم والا فيه عقاب ليها |
01:21:24 | القس جون – دكتور ايه اللي ممكن نقوله في النهايات لو سمحت الاخ حليم – الكلام كثير واقوال الناس كتيرة خلي بحثنا عن ماذا يقول الرب في الكتاب المقدس وفكر في خلاص نفسك اكتر من امور لا تخلصك قال الرب يسوع تعالوا الي بعد ان تقتنعوا لا محصلش قال اشعروا بتعبكم وبؤسكم وتعالوا الي لكي تنالوا الخلاص تعالوا الي وانا اريحكم اشجع اخواتي البحث عن راحتك الرب يناديك تعال الي وسلم حياتك اليه وبقيه الامور سيجيبك الروح القدس عليها من كلمة الله القس جون – اشكرك جدا دكتور حليم حسب الله خادم الرب المبارك الرب يباركك ويحميك ويعطيك رفعة دائما اشكرك اخ عوني اخر دقيقة ايه اللي تحبه تقوله للمشاهدين الاخ عوني – لو عايز تعرف الحق قدامك كلمة الله صلي والرب هيوريك الرب لما يقول كلمة هو قادر لو رفعت قلبي الرب هيوريك علطول اقول للمؤمنين اهتم بيوم الاحد هو اليوم اللي فيه الفرحة الحقيقة لما بتذكر موت الرب وقيامته هو اليوم اللي بيجتمع فيه الكنائس في كل العالم ليذكروا موت الرب وقيامته القس جون – الرب يباركك خادم الرب المبارك اخي عوني بشاي الرب يزيدك ١٢لأنَّهُ إنْ تغَيَّرَ الكَهَنوتُ، فبالضَّرورَةِ يَصيرُ تغَيُّرٌ للنّاموسِ أيضًا. (العبرانيين ٧: ١٢ )ناموس العهد القديم له مراسيمه احنا مش لينا مراسيم في العهد الجديد لذلك يوم السبت مرتبط بالشريعة ويوم الاحد مرتبط بقيامة الرب هو ترتيب وراحة من الكنيسة يعبدوا الرب يوم الاحد ويتذكروا قيامته كل هذه الاشياء بنشوف اننا دخلنا في عصر النعمة نشكر الرب لاجل الاحباء اللي باركونا وشرحوا لنا شرحات مباركة اصلي لكل حبايبينا اللي بيسمعوا يكون اختبروا خلاص المسيح واذا مختبرتش المسيح الرب بيكلمك وجابك بترتيب الهي قوله اشكرك انك اخدت جسد قدمت نفسك علي الصليب لاجلي لتعطيني حياة ابدية بشكرك لاجل ذبيحتك لمغفرة الخطايا اغفر لي خطايا بدمك ذبيحتك اسكن فيا بروحك وقدسني اعيش معاك واعطيني حياة ابدية باسم الاب والابن والروح القدس الاله الواحد الذي في جوهره 3 اقانيم بشكر الرب لاجل كل اللي كتبوا لينا الي اللقاء في حلقة جديدة الرب معكم |