Prepared and presented by Sister Mariana Hadad
Episode guest:Brother Nagy Kamel
Description
حلقة جديدة من برنامج “الكرمة مباشر” علي شبكة قنوات الكرمة وحلقة بعنوان: “الزرع والحصاد
إعداد وتقديم: الأخت/ ماريانا حداد
مع ضيف الحلقة: الأخ/ ناجي كامل
يوم الثلاثاء 7 نوفمبر 2023 الساعة 06:00 مساءًا بتوقيت كاليفورنيا
يوم الأربعاء 8 نوفمبر 2023 الساعة 04:00 صباحًا بتوقيت القاهرة
Topics
Joy فرح
Justice عدل
Remission غفران
The Bible الكتاب المقدس
الزرع والحصاد
Summary
حلقة جديدة من برنامج “الكرمة مباشر” علي شبكة قنوات الكرمة وحلقة بعنوان: “الزرع والحصاد”
إعداد وتقديم: الأخت/ ماريانا حداد مع ضيف الحلقة: الأخ/ ناجي كامل
بعد الترحيب بالضيف والمشاهدين تسالت الاخت ماريان وكان الاخ ناجي يجيب عن تعريف مبدا الزرع والحصاد واماكن ذكره في الكتاب المقدس
تناولت الحلقه 3 مفاهيم اساسيه حول مبدأ الزرع والحصاد 1-الحصاد من نفس نوع الزرع
2-الكثره في الحصاد عن الزرع
3-الزرع في الخفاء لكن الحصاد علانيه
وامثله من العهد الجديد بولس في تعرضه للجلد والعهد القديم في داوود عندما زني وقتل
وايضا موقف المؤمن بعد الايمان هل يحصد ما زرعه قبل الايمان؟ فكانت الاجابه نعم لكن الله يتدخل بنعمته ليخفف الحمل او يجمع كل الاشياء لتعمل معا للخير للذين يحبون الله
Detailed Report
Start | Detailed Description |
---|---|
00:01:00 | الاخت ماريانا حداد الزرع والحصاد غل 6:7 “لاَ تَضِلُّوا! اَللهُ لاَ يُشْمَخُ عَلَيْهِ. فَإِنَّ الَّذِي يَزْرَعُهُ الإِنْسَانُ إِيَّاهُ يَحْصُدُ أَيْضًا.” (غل 6: 7). لابد من حصاد ما زرعنا من افكار وافعال انا حره في اختيار افعالي لكن مش مسؤله عن النتائج يشرفنا نستضيف الاخ ناجي كامل |
00:03:08 | الاخ ناجي مصدق ان الرب يدينا تعليم يكون مفيد لحياتنا الروحيه الاخت ماريانا مبدا الزرع والحصاد بدا في تكوين ما هو الزرع والحصاد؟ الاخ ناجي هو قانون الهي اللي سنه وشرعه الله نفسه بعد الطوفان في اصحاح 8 يجي قوانين 4 ثنائيات تك 8:22 مدة كل ايام الارض”مُدَّةَ كُلِّ أَيَّامِ الأَرْضِ: زَرْعٌ وَحَصَادٌ، وَبَرْدٌ وَحَرٌّ، وَصَيْفٌ وَشِتَاءٌ، وَنَهَارٌ وَلَيْلٌ، لاَ تَزَالُ».” (تك 8: 22). زي قانون الجاذبيه الارضيه حتي لو الشخص لا يؤمن بالله فهو عارف انه اذا رفع حاجه لفوق هتقع القوانين دي لحفظ الارض ولخير الانسان للوفره وللكثره 1-الحصاد من نفس نوع الزرع مش معقول ازرع بذور تفاح ويطلع بصل لكن ده شئ مطمئن جدا وده في ايدي انا اللي اقرر لو عايز تحصد خير ازرع خير يخرج ثمرا كجنسه |
00:09:00 | 2-الحصاد اكتر من الزرع لو زرعت حبايه وفي الاخر طلعت حبايه ايه القيمه ليه تعبت فيها وعلي قدر ما ازرع علي قدر ما هحصد للوفره والكثره وده شئ مبهج ازرع حبايه الاقي شجره او سنبله الاخت ماريانا كيف اقدر اطبق هذا عمليا؟ يعني انا بزرع زيارة مرضي او عطاءاو محبه الاخ ناجي في بركات طبعا لكل زرع كويس بس كمان في بعد ابدي اللي بيزرع بياخد وقت علشان يحصد كل اللي زرعه محفوظ وهيحده في وقته قد يؤجل الله الحصاد لوقت الاحتياج |
00:14:45 | 3-الزرع قد يكون مخفي لكن الحصاد معلن محدش شاف الزرع لكن الله شاف كل حاجه وحصاد الشخص هيعلن للكل المبدا والقانون واحد في شقه الايجابي او السلبي الاخت ماريانا اللي بيزرع شوك اللي بيحصده شوك الاخ ناجي في غل 6:من 7 ل 10 فلا نفشل في عمل الخير لاننا سنحصد في وقته ان كنا لا نكل وبعدها فاذا حسبما لنا فرصه فلنعمل الخير مش بيخوفني من الشر لكن بيشجعني عن فعل الخير 7 لاَ تَضِلُّوا! اَللهُ لاَ يُشْمَخُ عَلَيْهِ. فَإِنَّ الَّذِي يَزْرَعُهُ الإِنْسَانُ إِيَّاهُ يَحْصُدُ أَيْضًا. 8 لأَنَّ مَنْ يَزْرَعُ لِجَسَدِهِ فَمِنَ الْجَسَدِ يَحْصُدُ فَسَادًا، وَمَنْ يَزْرَعُ لِلرُّوحِ فَمِنَ الرُّوحِ يَحْصُدُ حَيَاةً أَبَدِيَّةً. 9 فَلاَ نَفْشَلْ فِي عَمَلِ الْخَيْرِ لأَنَّنَا سَنَحْصُدُ فِي وَقْتِهِ إِنْ كُنَّا لاَ نَكِلُّ |
00:19:10 | الاخت ماريان هل القانون ده بيطبق علي المؤمنين؟ الاخ ناجي علي كل البشر في كل حاجه الفلاح العادي وهنا بيقول ما يزرعه الانسان زي قانون الجاذبيه مرتبط بالانسان ووجوده علي الارض الاخت ماريانا الزرع السلبي والايجابي غل 6:8 يعني ايه زرع الجسد وزرع الروح الاخ ناجي اللي متمركز حول ذاته ده بيزرع لجسده الجسد في الكتاب المقدس اللحم والدم او الخطيه الساكنه زي ما بولس عرفها في روميه اللي همه يمتع جسده فهيحصد فساد هنا تاتي بمعني دمار زي داوود زرع لجسده وكانت النتيجه دمار الغني الغبي اثمرت كورته وكل اللي فكر فيه |
00:23:40 | من يزرع للروح فيحصد حياه ابديه مفيش شخص مهتم بالامور الروحيه الا لما يكون شخص مولود من الله فهو اصلا نال حياه ابديه يو 5:24 «اَلْحَقَّ الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ مَنْ يَسْمَعُ كَلاَمِي وَيُؤْمِنُ بِالَّذِي أَرْسَلَنِي فَلَهُ حَيَاةٌ أَبَدِيَّةٌ، وَلاَ يَأْتِي إِلَى دَيْنُونَةٍ، بَلْ قَدِ انْتَقَلَ مِنَ الْمَوْتِ إِلَى الْحَيَاةِ.” (يو 5: 24). يو 3:16 “لأَنَّهُ هكَذَا أَحَبَّ اللهُ الْعَالَمَ حَتَّى بَذَلَ ابْنَهُ الْوَحِيدَ، لِكَيْ لاَ يَهْلِكَ كُلُّ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ، بَلْ تَكُونُ لَهُ الْحَيَاةُ الأَبَدِيَّةُ.” (يو 3: 16). انا نلتها لما امنت لكن عندما ازرع للروح اتمتع بها من دلوقتي في الوقت الحالي مش معناها مده طويله من الحياه لكن نوعية الحياه وتبدا من هنا علي الارض وينشر الحياه الانسان ميت روحيا فينشر الكراهيه والغيره والحسد لكن كل شخص اصبح خليقه جديده في المسيح فالحياه فياضه فينشر الحياه مثلا ينشر النور وسط عالم مليان بالظلام والرجاء في عالم كئيب والحب في عالم الكره زي الفلاح لما يحصد هو شايف البرتقال ومتمتع به في اكله ومكسبه لما يبيعه ويفيض بها علي الاخرين |
00:28:54 | الاخت ماريانا كلام جميل وافكارجميلهالاخ ناجي كل مؤمن نال الحياه الابديه عليه ان ينشر هذه الحياه |
00:30:06 | فاصل ترنيمة صموئيل فاروق ايوه شفتك |
00:34:32 | الاخت ماريان في اشخاص بيجوا للمسيح في عمر كبير هل هيحاسبوا علي اللي عملوه وحصاد علي اللي زرعوه قبل الايمان الاخ ناجي اكيد لان الذي زرعه الانسان ايه يحصد ايضا احنا عندنا فكر احادي عن الخطيه انا تبت فالله غفرهالي لما قبلته بس فيه منظور تاني انها بذره مفيش حساب عنها او دينونه تمنها باعتبارها اثم المسيح دفع بدلا منها 1 يو 1 اذا اعترفنا بخطايانا “إِنِ اعْتَرَفْنَا بِخَطَايَانَا فَهُوَ أَمِينٌ وَعَادِلٌ، حَتَّى يَغْفِرَ لَنَا خَطَايَانَا وَيُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ إِثْمٍ.” (1 يو 1: 9). لو عملت جريمه وقتلت واحد وتبت بجد واصبحت خليقه جديده في المسيح وهو غفرلي فعلا بس القاضي هيقولي براءه بكره لا طبعا الحكم بتاع القاضي هيتم الدينونه الابديه تم تسويتها في الصليب في فرق بين الغفران والحصاد الذي فيه لنا الفداء بدمه غفران الخطايا الاخت ماريان لوحد كان في علاقه اثمه والتقط الايدز فالتوبه موجوده ولكن المرض حصاد الخطيه |
00:39:49 | الاخ ناجي 2صم12:1212 لأَنَّكَ أَنْتَ فَعَلْتَ بِالسِّرِّ وَأَنَا أَفْعَلُ هذَا الأَمْرَ قُدَّامَ جَمِيعِ إِسْرَائِيلَ وَقُدَّامَ الشَّمْسِ». 13 فَقَالَ دَاوُدُ لِنَاثَانَ: «قَدْ أَخْطَأْتُ إِلَى الرَّبِّ». فَقَالَ نَاثَانُ لِدَاوُدَ: «الرَّبُّ أَيْضًا قَدْ نَقَلَ عَنْكَ خَطِيَّتَكَ. لاَ تَمُوتُ. 14 غَيْرَ أَنَّهُ مِنْ أَجْلِ أَنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ بِهذَا الأَمْرِ أَعْدَاءَ الرَّبِّ يَشْمَتُونَ، فَالابْنُ الْمَوْلُودُ لَكَ يَمُوتُ». هو تاب والرب نقل عنه خطيته باعتبارها اثم هي اتعالجت هو زني وقتل الاصحاح اللي بعده امنون زني مع ثامار وابشالوم قتل امنون الحصاد من نفس نوع الزرع والحصاد اكتر والزرع مخفي والحصاد معلن |
00:43:10 | الاخت ماريانا ما هو ذنب الولد؟ انه يتحمل خطية ابوه الاجهاض نفس الفكره اخطئ والولد يتحمل النتيجه الاخ ناجي اللي اتحمل نتيجة موت الولد مش الولد لكن داوود هو جاي بطريقه غير شرعيه والرب حفظه انه يعيش وسط مجتمع عارف انه جاي من الزنا ويهان من اجل انه جه غلط |
00:47:17 | الاخت ماريانا هل الاجهاض اني اموت ولد او طفل انه يعيش حياه صعبه والعار اللي لحقه اني اجهضه الاخ ناجي موضوع الاجهاض ملهمش ارتباط ببعض وموضوع الولد الذي امات الجنين هو انسان لكن الله هو الذي اخذ الولد فمن حقه ياخده |
00:50:24 | الاخت ماريانا انا متاكده ان الله صالح فين صلاحه في الزرع والحصاد الاخ ناجي الله صالح يعني مبيعملش حاجه غلط لكن بيعمل كل حاجه صح بغض النظر عن ادراكي انا وصلاحه ثابت هنا بقي هنفرق بين المؤمن والخاطئ القانون مش بيفرق ويسري لكن الشخص اللي بيجي للرب باللي عمله فهو عمل تغيير في الاتجاه لكن الله يقدر يمسك الحصاد المر اللي طالع من الشجره المره ليكون خير في حياته اول جزء من الجمله القانون يسري ولكن الله ليحوله لبكره حتي لو كان متالم من الامر ده |
00:54:33 | في اعمال الرسل 14:12 ل 14 12 فَكَانُوا يَدْعُونَ بَرْنَابَا «زَفْسَ» وَبُولُسَ «هَرْمَسَ» إِذْ كَانَ هُوَ الْمُتَقَدِّمَ فِي الْكَلاَمِ. 13 فَأَتَى كَاهِنُ زَفْسَ، الَّذِي كَانَ قُدَّامَ الْمَدِينَةِ، بِثِيرَانٍ وَأَكَالِيلَ عِنْدَ الأَبْوَابِ مَعَ الْجُمُوعِ، وَكَانَ يُرِيدُ أَنْ يَذْبَحَ. 14 فَلَمَّا سَمِعَ الرَّسُولاَنِ، بَرْنَابَا وَبُولُسُ، مَزَّقَا ثِيَابَهُمَا، وَانْدَفَعَا إِلَى الْجَمْعِ صَارِخَيْنِ برنابا وبولس في عدد 12 و14 لكن في عدد 19 رجموا بولس بس وبعدها نشوف ان برنابا كان موجود اذا لماذا اختفي في حادثة الرجم؟19 ثُمَّ أَتَى يَهُودٌ مِنْ أَنْطَاكِيَةَ وَإِيقُونِيَةَ وَأَقْنَعُوا الْجُمُوعَ، فَرَجَمُوا بُولُسَ وَجَرُّوهُ خَارِجَ الْمَدِينَةِ، ظَانِّينَ أَنَّهُ قَدْ مَاتَ.نرجع هنا لحادثة رجم استفانوس بولس اللي كان شاول كان موافق ومرتب لرجم استفانوس فين صلاح الله هنا؟ الله هيكافئ بولس عن الرجم ده مكافئه ابديه وتالم بولس في الرجم وظنوه مات الله مش بيفاضل بين الناس لكن انا لما تبت تغير المسار |
01:00:06 | الاخت ماريانا خر20:5 “لاَ تَسْجُدْ لَهُنَّ وَلاَ تَعْبُدْهُنَّ، لأَنِّي أَنَا الرَّبَّ إِلهَكَ إِلهٌ غَيُورٌ، أَفْتَقِدُ ذُنُوبَ الآبَاءِ فِي الأَبْنَاءِ فِي الْجِيلِ الثَّالِثِ وَالرَّابعِ مِنْ مُبْغِضِيَّ،” (خر 20: 5). يفتقد ذنب الاباء بالابناء هل نحصد الابناء نتيجة زرع الاباء الاخ ناجي بيقول ايه في الايه من مبغضيا لكن محبيا وحافظي وصاياي لو ابويا غلط وانا فضلت ماشي في نفس نهج ابويا لكن لو قولت لابويا لا انا مش موافق علي كده واتحول لحافظي وصاياي ينبغي ان يطاع الله اكثر من الناس |
01:04:08 | الاخت ماريان اذا اختار الابن ما يزرعه فيحصده ايوب 4:8 “كَمَا قَدْ رَأَيْتَ: أَنَّ الْحَارِثِينَ إِثْمًا، وَالزَّارِعِينَ شَقَاوَةً يَحْصُدُونَهَا.” (أي 4: 8).اليفاز بيقوله انت حصدت اللي زرعته هل كل تجربه او مرض بتكون حصاد؟ الاخ ناجي مين قال ان اللي قاله اصحاب ايوب كان صح احنا نسمع كلام الرب هو اللي صح اصحاح 42:7 7 وَكَانَ بَعْدَمَا تَكَلَّمَ الرَّبُّ مَعَ أَيُّوبَ بِهذَا الْكَلاَمِ، أَنَّ الرَّبَّ قَالَ لأَلِيفَازَ التَّيْمَانِيِّ: «قَدِ احْتَمَى غَضَبِي عَلَيْكَ وَعَلَى كِلاَ صَاحِبَيْكَ، لأَنَّكُمْ لَمْ تَقُولُوا فِيَّ الصَّوَابَ كَعَبْدِي أَيُّوبَ.ده كلام اليفاز مش كلام الله لكنه وبخه طبعا ليس كل الم هو حصاد في اسباب كتير بخلاف القصه دي بسبب عدو الخير فيتالم ومن اجل البر |
01:11:00 | ده كان سبب الم المسيح الم من اجل البر موظف بسب انه عايش باستقامه فبيالموه اصدقائه او اني احكي عن ايماني متي 5 طوبي لكم اذا عيروكم وطردوكم ….افرحوا وبولس قال نتالم معه غير لاجله فسنتمجد ايضا معه رو 8:17″فَإِنْ كُنَّا أَوْلاَدًا فَإِنَّنَا وَرَثَةٌ أَيْضًا، وَرَثَةُ اللهِ وَوَارِثُونَ مَعَ الْمَسِيحِ. إِنْ كُنَّا نَتَأَلَّمُ مَعَهُ لِكَيْ نَتَمَجَّدَ أَيْضًا مَعَهُ.” (رو 8: 17). |
01:13:53 | في الم لتذكية الايمان في فكرة امتحان الذهب بنار في الم تاني لبولس لئلا ارتفع بفرط الاعلانات يحفظ بولس من الارتفاع 2كو 7ل9:12 9 اَلآنَ أَنَا أَفْرَحُ، لاَ لأَنَّكُمْ حَزِنْتُمْ، بَلْ لأَنَّكُمْ حَزِنْتُمْ لِلتَّوْبَةِ. لأَنَّكُمْ حَزِنْتُمْ بِحَسَبِ مَشِيئَةِ اللهِ لِكَيْ لاَ تَتَخَسَّرُوا مِنَّا فِي شَيْءٍ. 10 لأَنَّ الْحُزْنَ الَّذِي بِحَسَبِ مَشِيئَةِ اللهِ يُنْشِئُ تَوْبَةً لِخَلاَصٍ بِلاَ نَدَامَةٍ، وَأَمَّا حُزْنُ الْعَالَمِ فَيُنْشِئُ مَوْتًا. 11 فَإِنَّهُ هُوَذَا حُزْنُكُمْ هذَا عَيْنُهُ بِحَسَبِ مَشِيئَةِ اللهِ، كَمْ أَنْشَأَ فِيكُمْ: مِنَ الاجْتِهَادِ، بَلْ مِنَ الاحْتِجَاجِ، بَلْ مِنَ الْغَيْظِ، بَلْ مِنَ الْخَوْفِ، بَلْ مِنَ الشَّوْقِ، بَلْ مِنَ الْغَيْرَةِ، بَلْ مِنَ الانْتِقَامِ. فِي كُلِّ شَيْءٍ أَظْهَرْتُمْ أَنْفُسَكُمْ أَنَّكُمْ أَبْرِيَاءُ فِي هذَا الأَمْرِ. 12 إِذًا وَإِنْ كُنْتُ قَدْ كَتَبْتُ إِلَيْكُمْ، فَلَيْسَ لأَجْلِ الْمُذْنِبِ وَلاَ لأَجْلِ الْمُذْنَبِ إِلَيْهِ، بَلْ لِكَيْ يَظْهَرَ لَكُمْ أَمَامَ اللهِ اجْتِهَادُنَا لأَجْلِكُمْ. |
01:16:08 | الذله السريعه مش هينفع احطها تحت زرع وحصاد طالما مفيهاش تخطيط مش مفروض اطلب من ربنا ايقاف الحصاد لكن اذا راي الله في حكمته التي لا تفحص هو الذي راي وشاف انه يوقف الحصاد في امر معين في وقت معين الاخت ماريانا لو جت بنتي واعتذرتليهشيل عنها العقاب دالة البنين الاخ ناجي هل كل مره كل مره بيقولك سامحيني مش هتعاقبيه الرب يعملها مره لما هو حب في قصة بطرس انه مشي علي المايه وقانون كثافة المايه |
01:21:13 | الحاجه التانيه اني اتمسك بصلاح الله انه يطلع خير لحياتي من كل الشر ده الاخت ماريانا حابه تقولنا نصيحه او تلخيص الاخ ناجي في اقوال غريبه زي خيرا تعمل شرا تلقي دي مينفعش نقولها قد يكون حصاد زرعه مع حد تاني القانون ده الرب وضعه للخير في حياتك ينبوع للخير بغض النظر عن الشخص اللي قدامك الاخت ماريان اشكرك اخويا ناجي نزرع خير وننشر حياه اللي اللقاء |