Start |
Detailed Description |
00:00:00; |
التتر و بدايه البرنامج |
00:01:06; |
الاخ يوسف يرحب بالمشاهدين في حلقه جديده و يقول العنوان مهم جدا و هو مينفعش اخسرك فممكن تكون خسرت ناس لحسابات خارج حسابات ربنا فأدعوك لتشاهد الحلقه و فرحان اني تلميذ للرب لضيف غالي جدا لشخص مؤثر جدا و هو الدكتور القس ممدوح ملك و يقول القس ممدوح انه سعيد بالبرنامج و سعيد بوجوده في قناه الكرمه و يرحب ايضا الاخ يوسف بالاخ فايز عدلي المرنم و يشكر الرب من اجل العازف المتميز اخونا شنوده عادل |
00:10:44; |
الاخ يوسف يقول نقرأ رساله كورنثوس الاولي 12:26
فَإِنْ كَانَ عُضْوٌ وَاحِدٌ يَتَأَلَّمُ، فَجَمِيعُ الأَعْضَاءِ تَتَأَلَّمُ مَعَهُ. وَإِنْ كَانَ عُضْوٌ وَاحِدٌ يُكَرَّمُ، فَجَمِيعُ الأَعْضَاءِ تَفْرَحُ مَعَهُ.
و يسأل القس ممدوح عن سبب اختيار العنوان و يقول ان الرب اعطاني العنوان وليد حدث حصل في مشكله انشقاق في كنيسه كبيره و بالتوقيت الالهي وجدت فيها لمده 3 ايام و الرب اعطاني هذا العنوان و الروح القدس اشتغل عليه و يشهد الله ان بعدها حصل تغيير رهيب فهذا العنوان وليد حدث |
00:13:41; |
ايه الاسباب اللي تخليني اقول مينفعش اخسر اللي قدامي؟
اهم حاجه و الركيزه الاساسيه ان اخويا ده له ثمن و انا اقيم بثمني و دائما القيمه بتختلف علي حسب المعدن و انا انا قيمتي امام الله الاب من قيمه المسيح يسوع و الثمن اللي دفع في المؤمن لا يقاس ولا يوزن لان اللي دفع الثمن هو الله الاب و لذلك مينفعش اخسر اخويا بأي صوره لانه دفع فيه ثمن حتي لو كان اخويا غير مستساغ ففي في كنائسنا ناس لا نعرف مصالحانا و لا مخصمانا و رغم هذا قيمته مش في ذاته لان الشخص اللي دفع فيه ثمن هو الرب يسوع له المجد |
00:18:10; |
يسأل الاخ يوسف ينفع احب اخويا من غير ما اكون حتي مستلطفه لكن بالمحبه الغير مشروطه اللي علمها لنا ربنا؟
احنا ممكن نكون بنستلطف حد علشان نحبه و لكن هاقول حاجه ان الاستلطاف هو خارج دوائر الخدمه و هذا يذكرني بملك يهوذا عندما قال لملك اسرائيل هو مفيش نبي هنا فقال له فيه ميخا بن يملا و كأنه عايز يقوله انه لا يتنبأ عن خير و لكن الفكره ان
الملك لان شروره كثيره و ظلامه واضح مش عايز النور ينور له و بالتالي مش مستلطف النور وانا باصلي ان الله يملا قلبي بالروح القدس اللي يجعلني اختار دون الاستلطاف و انا بأقول ده نتيجه خبرات سنين و لو برنامجنا مفيهوش خبره حياتيه كنا درسنا الكلام ده في اي مكان
الله احضرني من مستنقع مليان قاذورات و لكنه احبني رغم كل شيء وده اللي لازم انا اعمله كمان مع اخويا |
00:27:26; |
الوحيد اللي يقدر يحبك محبه مش مشروطه هو السيد المسيح و يسأل الاخ يوسف ان الصليب برهان واضح لمحبه الله مشروطه فهل محبه الله بس في الصليب ولا في حاجات تاني؟
يقول القس ممدوح ان في كل العظات اللي بنسمعها بيكون
التركيز الوحيد علي عمل الصليب وده حقيقي و لكن في فتره مجهوله ده فع فيها ثمن معنوي فالسنين التي قضاها الرب في الخدمه فيها احداث تقول و توضح محبته و هو قضي 30 سنه في الخدمه تقول ان في احداث اتدفع في ثمن و في ايتين لا ينطبقوا علي الصليب و لكنهم يوضحوا الغلاوه ففي ايه تقول لأَنَّهُ فِي مَا هُوَ قَدْ تَأَلَّمَ مُجَرَّبًا يَقْدِرُ أَنْ يُعِينَ الْمُجَرَّبِينَ.
في عبرانيين 2:18 و 4 لأَنْ لَيْسَ لَنَا رَئِيسُ كَهَنَةٍ غَيْرُ قَادِرٍ أَنْ يَرْثِيَ لِضَعَفَاتِنَا، بَلْ مُجَرَّبٌ فِي كُلِّ شَيْءٍ مِثْلُنَا، بِلاَ خَطِيَّةٍ.
و الايتين دول يشكلوا فتره حياه خروج الرب من الخدمه للصليب و مدتها 3 سنين و
الالم ده عاشوا الرب علشاني علشان ده مينفعش تخسرني |
00:30:42; |
الكتاب يقدم 6 صور
النموذج الاول لما يقول قلنا انك سامري و بك شيطان و ده خطير معناه ان الرب يسوع بيوصف ان دمه غير يهودي نقي و ده معناه ان في عداء كبير معه و لما يقوله به شيطان معناه انه مجنون و ده ورد في تثنيه 28:28 يَضْرِبُكَ الرَّبُّ بِجُنُونٍ وَعَمًى وَحَيْرَةِ قَلْبٍ
و تخيل الرب قبل ده مع انه هو معطي العقل وواهب الذكاء |
00:33:30; |
لو ادركت ان اخويا ثمنه المسيح مش هنعاني من مشاكل في كنائسنا ولا انقسامات
لما الشيطان وقف الرب من اجل ايوب قال له الرب هيجتني عليك فلما يقول لسيدي بك شيطان معناه تحت لعنه و مهيج اي يثير الشغب و المهيج في اورشليم يقع تحت طائله القانون وكل دي الام احتملها المسيح علشاني
الرسول بولس قال لانه هو سلامنا فهنا تحول السلام من امر معنوي يملا القلب الي شخص
في زكريا 3 لما وقف الشيطان علي يمين يهوشع كان يريد ان يهيج الرب عليه و يعايره بالثياب القذره
لما نسأل المسيح هل قبلت هذا يقول قبلتها من اجلك فمينفعش نخسر بعض |
00:37:03; |
صوره ثانيه
لما اتوا بالمرأه التي امسكت في ذات الفعل هما كانوا عايزين يوقعوا المسيح لانه لو قال ترجم يبقي مش بيعمل اللي يقوله من رحمه و يفقد تعاطف الناس و لو قال لا ترجم يبقي بيكسر القانون في لاويين 20:10 ان يقتل الزاني و الزانيه و كسر الشريعه معناه انه لا يرجم ايضا و الامر الثالث لو قال ترجم لم يكن لسلطه يهوديه في ذلك الوقت الحكم بالقتل لانه في دوله رومانيه متسيده فهو قبل ان يوضع في هذا الموقف و لكنه كان عنده القدره ان يخرج بلياقه
صوره ثالثه حاولوا 4 مرات القبض علي المسيح وده معناه انه كان مطارد هو صانع الامن و معطي الامان اللي وجوده يبدد الخوف و يسكن العواصف تحمل ان يكون كمطارد من اجلي فلازم تقبل اخوك لو مش علشانه علشان المسيح |
00:42:04; |
الصوره الرابعه مع اقامه لعازر من الاموات و دي تعتبر معجزه خلق و ليس اقامه ميت لانه كان قد مات و انتن و فضل اربعه ايام في القبر فلما اقامه عرش الكهنه اهتز و اضاء نور تعاليم المسيح العظيم علي ظلمه هؤلاء فابغضوه و لذلك قال قيافا رئيس الكهنه ولا تفكرون انه خيرا ان يموت انسان واحد عن الشعب ولا تهلك الامه كلها و هو قال هذا لانه يريد ان يقول لرؤساء الكهنه انتم لا تنفعون شيئا العالم كله قد ذهب ورائه
الصمره الخامسه انهم طلبوا ان يقتلوه خمس مرات و تحضرني قصه حكاها لنا الراحل الشيخ ابراهيم قال واحد قوي جدا وواحد ضعيف جداو القوي بيجري وراء الضعيف فالضعيف وجد واحد من اعيان البلاد فاستخبي فيه فوقف القوي عن مطاردته كذلك
انا ايضا باختبيء في القوي و غلاوتي من غلاوه الشخص اللي اختبئت فيه
الهدف الاسمي للمسح هو اتمام النبوات الكتابيه و موته علي الصليب
فموت المسيح علي الصليب كان تتميم لنبوات كتابيه و موته علي الصليب تأكيد كامل لعصمه الكتاب و صدق النبوات |
00:48:04; |
الصوره السادسه و الاخيره في يوحنا 6:15
وَأَمَّا يَسُوعُ فَإِذْ عَلِمَ أَنَّهُمْ مُزْمِعُونَ أَنْ يَأْتُوا وَيَخْتَطِفُوهُ لِيَجْعَلُوهُ مَلِكًا، انْصَرَفَ أَيْضًا إِلَى الْجَبَلِ وَحْدَهُ.
و المسيح لم يستخدم لاهوته لخدمه ناسوته ولا مره و كان يمكن بسلطانه الالهي ان يأكل و يعيش
بعد هذه الصور التي احتلمها المسيح و اجتازهم لكي يصل للصليب مش ده يعلي قيمتي و يغلي ثمني و يجعل لي قيمه اني لا اخسر اخي
لا توجد رئاسات تبقي و لا مناصب تستمر فمن فضلك لا تخسر اخوك من اجل ما فعله المسيح لاجلك علي الصليب و ما عاناه لاجلك و لاجلي كي يصل الي الصليب |
00:53:04; |
نوصل ايه للمشاهد لشخص شعر انه مش مرغوب فيه بعد هذه الغلاوه الروعه؟
اولا اوجه نداء للكارزين في مصر خلونا نطلع من الصندوق اللي احنا فيه فهل فكرنا في يوم نقول للخاطي ان المحبه التي احبه بها الله مش بس معلنه للصليب بل موجوده من قبل الازل و قبل تأسيس العالم
انت محبوب جدا علي قلب الله من قبل تأسيس العالم و الي ان يأتي الرب و الصليب هو الصوره المرئيه لما كان في قلب الله قبل الازل و ممكن اكون انا لم اشاهد ده و لكنه كان في مليء الزمان في قلب الله الاب |
01:01:23; |
الاخ يوسف
يوم ما يجي ابليس يرخصك قدام نفسك قول انا ثمني غالي و المسيح هو اللي غلاني و اللي عمله علي الصليب و تضحيته بنفسه تجعل الرخيص غالي و اخوك كمان غالي مينفعش تخسره
و انا عرفت من خلال 6 الصور اني مينعش اخسر اخويا لانه غالي و انا عايز اعرف ايه اللي غلي اخويا حتي لا اخسره؟
يقول القس ممدوح يقدر قيمه العمل بالجذور و الفداء له جذور من قبل الازل فالعائلات الملوكيه بتعمل شجره للعائله باسمائها و حتما بتنتهي الشجره و لكن انا جذوري تخطت الزمن و الازل و فكره تأسيس العالم ففي عبرانيين 9:13
لأَنَّهُ إِنْ كَانَ دَمُ ثِيرَانٍ وَتُيُوسٍ وَرَمَادُ عِجْلَةٍ مَرْشُوشٌ عَلَى الْمُنَجَّسِينَ، يُقَدِّسُ إِلَى طَهَارَةِ الْجَسَدِ،هذا الحب اللي خلاني غالي من قبل تأسيس العالم في بطرس الاولي 1:19
بَلْ بِدَمٍ كَرِيمٍ، كَمَا مِنْ حَمَل بِلاَ عَيْبٍ وَلاَ دَنَسٍ، دَمِ الْمَسِيحِ
من روعه الروح القدس ينقلني من تأسيس العالم الي العالم مباشره و كل ده توضيح لجذور الغلاوه من قبل الازل فكيف تعمق الحب في شخص ان لم يكن له اعماق فمابالك بذلك العظيم الغير محدود |
01:10:20; |
المحبه اللي وصلت الاب للصليب هي من الازل و من قبل تأسيس العالم و من قبل التاريخ ايضا لان التاريخ يحسب من وقت طرد ادم من الجنه و ده ما نقول عليه قبل الميلاد علشان كده الرب قال في تكوين 3 وضعت عداوه بينك و بين المرأه و بين نسلك فهل فكرنا ان المسيح جاء و تحمل هذه العداوه لكي يرفعها عنا
في التاريخ 11 مره في العهد القديم الرب يوصي الاخ باخوه و ايضا 5 مرات في العهد الجديد فمينفعش تيجي تقولي عايز اخسرك لان دمك غالي و له جذور |
01:18:26; |
الاخ يوسف يقول للمشاهدين تعالوا نتحرر من اراء حب الناس لنا و نروح للي عنده حب ليس له مثيل فلما بأضل ممكن محبه الناس تقل
لكن في واحد دائما مستنيك في اسوأ حالاتك و لما بيجي هيرفعك علي منكبيه و يحطك فوق الاكتاف
سؤال للقس ممدوح مين اللي غلي اخويا وازاي غلاه بصوره تخليني مينفعش اخسره؟
انا قلت المعركه فيها رتب عسكريه كتير و بتتدرج المناصب ممكن لما يموت جندي لم يذكر اسمه حتي علي صفحات الجرائد لكن لما يموت رتبه كبيره تهتز له الدنيا و يقولوا كان يقدم نفسه لاجل بلده فيعظم الثمن بثمن قيمه من قدم الثمن و هاقول عنه بعض اللمحات في رؤيا خمسه المسيح موجود في مكانين وسط العرش و امام العرش و الاثنين في فقره واحده يقابلهم منظرين اولهم لما قال الملاك لا تبكي هوذا قد غلب الاسد و لما نظر رأي خروف قائم كأنه مذبوح فالاسد هو الملك الجالس علي العرش ملك ملوك و رب الارباب و رئيس ملوك الارض و رئيس جند الرب و رئيس الايمان و رئيس الخلاص و رئيس الحياه و هو من قدم نفسه لاجلي علي الصليب
ففي يوحنا 1:1
فِي الْبَدْءِ كَانَ الْكَلِمَةُ، وَالْكَلِمَةُ كَانَ عِنْدَ اللهِ، وَكَانَ الْكَلِمَةُ اللهَ
14
وَالْكَلِمَةُ صَارَ جَسَدًا وَحَلَّ بَيْنَنَا، وَرَأَيْنَا مَجْدَهُ، مَجْدًا كَمَا لِوَحِيدٍ مِنَ الآبِ، مَمْلُوءًا نِعْمَةً وَحَقًّا.
و حل بيننا يقصد بها هنا و خيم بيننا و هي مأخوذه من فكره خيمه الاجتماع اللي كان في البريه اللي الرب طلب من الشعب يصنها ليكون في وسطهم و في يوحنا 3:16 و في يوحنا 4:9 يقول عنه الابن الوحيد و ده يوريني مين اللي مات علشاني علشان اعرف اني مقدر و غالي جدا فمن فضلكم يا شعب الرب مينفعش انك تخسرني بل صليلي تحت اي ظرف اني مخسركش فانت ذراع و انا رجل وانت عين و انا يد و انت لما بتخسرني بيتخسر جزء من العضو و هو جسد المسيح العالم |
01:26:28; |
ففي تيموثاوس الاولي 6:15
الَّذِي سَيُبَيِّنُهُ فِي أَوْقَاتِهِ الْمُبَارَكُ الْعَزِيزُ الْوَحِيدُ: مَلِكُ الْمُلُوكِ وَرَبُّ الأَرْبَابِ،
هنا بيتكلم عن الابن المبارك المسيح يسوع و في افسس 1:6
لِمَدْحِ مَجْدِ نِعْمَتِهِ الَّتِي أَنْعَمَ بِهَا عَلَيْنَا فِي الْمَحْبُوبِ،
و كأنه يقول انه اغلي شخص عنده
سنتحدث في النقطه الاخيره عن الله الاب و محدش بيجيب سيره الله الاب خالص في عمليه الفداء مع كل العطايا من الله الاب اعطت في المسيح يسوع و نفذت بالروح القدس
الاب اعلن مرتين عن سروره بالابن و المره الاولي في معموديه المسيح و المره الثانيه في التجلي |
01:30:08; |
اللي مات علشاني مش رتبه و لا مثل الحيوانات الاربعه المتجسدين و لا سيرافيم ولا كاروبيم لكنه الاسد الخروف المذبوح الابن الحبيب مسره الله الذي اخذ من الاب كرامه و مجد
“لأَنَّهُ أَخَذَ مِنَ اللهِ الآبِ كَرَامَةً وَمَجْدًا، إِذْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ صَوْتٌ كَهذَا مِنَ الْمَجْدِ الأَسْنَى: «هذَا هُوَ ابْنِي الْحَبِيبُ الَّذِي أَنَا سُرِرْتُ بِهِ».” (2 بط 1: 17 |
01:31:06; |
الفرق بين الوساطه و الشفاعه
الكتاب لما اتكلم عن الوسيط قال وسيط واحد و هو يسوع المسيح و قال بين الله و الناس
الوساطه تشمل الجميع فلما اكون خاطي اللي يتوسطلي امام الله الاب هو المسيح و ان لم يتوسط لي لم يكن ليا قبول ان كنت لا تقبلني لذاتي اقبلني من اجل اللي توسط لي فيارب اعطني نعمه اسامح من اجل الذي توسط لي فالله الاب احتجب يوما ما وجه الاب عن المسيح من اجلي علي الصليب فمن فضلك عزيزي المشاهد لا تعمل القيمه لي و لكن اعمل قيمه للمسيح الذي توسط لي لكي يقبلني و هو وسيط العهد الافضل و العهد الاعظم و احنا نعيش في عهد النعمه الاعظم في عبرانيين 8:6
وَلكِنَّهُ الآنَ قَدْ حَصَلَ عَلَى خِدْمَةٍ أَفْضَلَ بِمِقْدَارِ مَا هُوَ وَسِيطٌ أَيْضًا لِعَهْدٍ أَعْظَمَ، قَدْ تَثَبَّتَ عَلَى مَوَاعِيدَ أَفْضَلَ.
مادام قبلت الوسيط الاعظم اؤمن اني عندما اغمض عيني هنا هافتح عيني هناك عليه في الابديه
الثمن يقدر بقيمه من اعطي علي قدر ما تقدر قيمه المسيح علي قدر ما تقدر ثمنه و يكون عندك الاصرار الا تخسر اخيك |
01:43:56; |
سؤال اخير من اللي حضرتك بتوضحه عايزين نعرف اكثر ليه انا مصمم ماخسرش اخويا؟
الفكر المتداول في الوعظ اننا مستبعدين فكر الله الاب في عمل الفداء و علي فكره الاب و الابن و الروح القدس اشتركوا في عمل الفداء و بيشتركوا في عمل الخلاص و عايز اوضح للمشاهد ان الله الاب قدم ثمن و هالخص ده في جزء واحد ان ابني يذبح امامي و انا اتفرج و يكون راضيني اللي بيحصل و هاقدم حته بتحيرني في يوحنا 3:16 انا مره وزتها ان العالم في كفه و الابن في كفه كنت اتصور بالعلاقه الشديده بين الاب و الابن يضحي بالعالم لكنه ضحي بالابن من اجل العالم و يقول لم يشفق علي ابنه و جعل نفسه ذبيحه اثم الذي لم يفعل خطيه و لكنه علشاني تحمل يعمل ده و المسيح علي الصليب حمل خطايا العالم بما هو خفي و معلن بكل مستوي قذراتها و حسب اثيما وخاطيا و حما خطاياي و هو لم يكن هكذا
و في روميه 3:25 الله الاب قدم ابنه و ارسله كفاره لخطايانا و ده اللي اللي قاله الرسول بطرس مسلما بمشوره الله المحتومه و علمه السابق و هاختم بروميه 8:23
اَلَّذِي لَمْ يُشْفِقْ عَلَى ابْنِهِ، بَلْ بَذَلَهُ لأَجْلِنَا أَجْمَعِينَ، كَيْفَ لاَ يَهَبُنَا أَيْضًا مَعَهُ كُلَّ شَيْءٍ؟
هاقول للمشاهد لم يشفق علي ابنه مع انه في يوم من الايام اشفق علي لوط و علي شعبه و علي البائس و علي نينوي و علي المسكين و مع هذا لم يشفق علي ابنه فهل ده مش كفايه انك متخسرنيش و ما اخسركش!
يقول الاخ يوسف وصلنا للختام و يشكر المشاهدين و يتمني الرساله توصل لاكبر عدد و يقدم الشكر لجمعيه خلاص النفوس ببني سويف |