Start |
Detailed Description |
00:00:00; |
التتر و بدايه الاجتماع |
00:01:01; |
يرحب الاخ يوسف رفعت بالمشاهدين و حلقه جديده متميزه بضيوف متميزين وسط عالم مش متميز و
عنوان الحلقه الامانه الفرديه و الرب هيوصل لنا اللي نحب نعيشه بصوره كتابيه رائعه من كلمته و هات كتابك و ركز في اللي ربنا عايز يوضحه لنا و يرحب بالدكتور باسم اندريا الذي يقدم رساله الرب العميقه بشكل بسيط و يرحب بالمرنم الاخ رضا لبيب الذي يتميز بحياته المستقيمه و امانته الفرديه |
00:05:22; |
يبدأ الاخ يوسف بقراءه
رساله بولس الي تيموثاوس 3:11
وَلكِنِ اعْلَمْ هذَا أَنَّهُ فِي الأَيَّامِ الأَخِيرَةِ سَتَأْتِي أَزْمِنَةٌ صَعْبَةٌ،
2
لأَنَّ النَّاسَ يَكُونُونَ مُحِبِّينَ لأَنْفُسِهِمْ، مُحِبِّينَ لِلْمَالِ، مُتَعَظِّمِينَ، مُسْتَكْبِرِينَ، مُجَدِّفِينَ، غَيْرَ طَائِعِينَ لِوَالِدِيهِمْ، غَيْرَ شَاكِرِينَ، دَنِسِينَ،
3
بِلاَ حُنُوٍّ، بِلاَ رِضًى، ثَالِبِينَ، عَدِيمِي النَّزَاهَةِ، شَرِسِينَ، غَيْرَ مُحِبِّينَ لِلصَّلاَحِ،
4
خَائِنِينَ، مُقْتَحِمِينَ، مُتَصَلِّفِينَ، مُحِبِّينَ لِلَّذَّاتِ دُونَ مَحَبَّةٍ للهِ،
5
لَهُمْ صُورَةُ التَّقْوَى، وَلكِنَّهُمْ مُنْكِرُونَ قُوَّتَهَا. فَأَعْرِضْ عَنْ هؤُلاَءِ.
و يسأل دكتور باسم عن الامانه الفرديه في الايام الاخيره وان ياما وعاظ حذرونا ان نبعد عن الشر لاننا خلاص في الايام الاخيره فيجيب الدكتور باسم اننا في اللحظات الاخيره من الايام الاخيره و ده كلام الله و شرح صفات الناس في الايام الاخيره و ممكن تكون الصفات دي موجوده منذ القديم و لكن هذه الايام موجوده بصوره واضحه جدا و عندما اقارن الشر هذه الايام بالماضي نري انه زاد جدا جدا و هذا اثبات اننا في اللحظات الاخيره علي سبيل المثال الكتاب يقول غير طائعين والديهم و ده بيحصل بصوره واضحه جدا هذه الايام و اصبح عدم الطاعه هو المشهد العام و عندما يقول الكتاب دنسين اي عايشين في النجاسه و حاليا موجود الانترنيت او ما يسمي الشبكه العنكبوتيه و ده بيعرض الملايين من المواقع الاباحيه فالدنيا حولنا مليئه بالشر و لما الكتاب يقول خائنين فاصبحت الان الخيانات الزوجيه ماليه العالم حتي القري و احيانا كثيره تكون وسط الاقارب فهذه الصفات موجوده من زمان و لكنها اكثر انتشارا بقوه هذه الايام |
00:15:26; |
يطلب الاخ يوسف رساله من دكتور اندريا
ازاي نمنع الشر حتي لو جاي من المقربين؟
الانسان الذي يريد ان يعيش امين للرب لابد ان يكون واضح و عارف توجهه
الاول الشر لما يقرب بيجس النبض فلما تلهي نفسك بحاجه هو بيفهم ان ده مش لونك فالخيانه و حياه النجاسه بيكون مسئول عنها الطرفين و البشر وصل ان الناس تحاول عمل علاقات مع الخدام بحجه انهم ستر و غطاء و تبدأ بطلب مشوره و ده مفيش منها مشكله لو في حدود اللياقه فلما احس ان الموضوع مش مريح احمي نفسي و اوجهها لشخص يساعدها ففي محاولات اسقاط الخدام في النجاسه |
00:24:31; |
يمكن تكون حالتك انك مش قادر تعيش ضد التيار بس اشجعك انهارده ان في امانه فرديه و احنا في الايام الاخيره اللي فيها صفات الناس صعبه طيب ازاي نعيش ضد التيار ؟ كمل معانا الحلقه و هتقدر بكلمه الله تقول لأ انهارده
ما هو التأكيد للمشاهد اللي بيهرب و يقول اننا بنعيش مش في الايام الاخيره؟
الترنيمه جعلتني اتذكر شدرخ و ميشخ و عبدناغو في دانيال 3 و جاء الامر الملكي الذي نادي بشده ان يسجدوا كل الناس لتمثال نبوخذ نصر و اللي مش هيسجد هيترمي في اتون النار و الكل خضعوا و سجدوا للتمثال ماعدا حنانيا اي الله حنان و ميشائيل اي من مثل الله و عزريا اي الله عزي اللي هو كان مغير اسمائهم لشدرخ و ميشخ و عبدناغو و الناس اشتكوا عليهم فاعطاهم الملك فرصه اخري للسجود و قال لهم من هو الاله الذي ينجيكم من يدي فقالوا له يوجد الهنا الذي نعبده الذي يستطيع ان ينجينا من يدك و من اتون النار و لو مشيئته تكون انه مش هينجينا مش هنركع ايضا
وفي اصحاح 6 صلي دانيال لالهه و لم يركع للملك و اترمي في جب الاسود و الله ارسل ملاكه لسد افواه الاسود و انهارده اقولك اللي هيعيش امين المسيح هيكون معاه و يعطيه القوه ان يعيش حياه القداسه |
00:30:34; |
في تيموثاوس الثانيه لما قرينا عن صفات الناس الغريب ان اخر صفه ليهم رغم كل شرهم بيقول لهم صوره التقوي يعني تلاقيهم بيروحوا الكنيسه رغم كل الشر فمن ضمن الصفات في الايام الاخيره هي الادعاء
في تيموثاوس الاولي يتحدث بولس عن قوم مش مؤمنين و كلمه قوم موجوده في اصحاح 1:3 لِكَيْ تُوصِيَ قَوْمًا أَنْ لاَ يُعَلِّمُوا تَعْلِيمًا آخَرَ،
و 6
الأُمُورُ الَّتِي إِذْ زَاغَ قَوْمٌ عَنْهَا، انْحَرَفُوا إِلَى كَلاَمٍ بَاطِل.
و ايه 19 وَلَكَ إِيمَانٌ وَضَمِيرٌ صَالِحٌ، الَّذِي إِذْ رَفَضَهُ قَوْمٌ، انْكَسَرَتْ بِهِمِ السَّفِينَةُ مِنْ جِهَةِ الإِيمَانِ أَيْضًا،
و في اصحاح 4 وَلكِنَّ الرُّوحَ يَقُولُ صَرِيحًا: إِنَّهُ فِي الأَزْمِنَةِ الأَخِيرَةِ يَرْتَدُّ قَوْمٌ عَنِ الإِيمَانِ، تَابِعِينَ أَرْوَاحًا مُضِلَّةً وَتَعَالِيمَ شَيَاطِينَ،
و في اصحاح 6 :10 لأَنَّ مَحَبَّةَ الْمَالِ أَصْلٌ لِكُلِّ الشُّرُورِ، الَّذِي إِذِ ابْتَغَاهُ قَوْمٌ ضَلُّوا عَنِ الإِيمَانِ، وَطَعَنُوا أَنْفُسَهُمْ بِأَوْجَاعٍ كَثِيرَةٍ.
و في اصحاح 6:21
الَّذِي إِذْ تَظَاهَرَ بِهِ قَوْمٌ زَاغُوا مِنْ جِهَةِ الإِيمَانِ.
ففي تيموثاوس الاولي يقول عن الغير المؤمنين قوم و الباقي كويس و لكن في تيموثاوس الثانيه يقول يكون الناس اي ان المشهد العام كله مش كويس و هنا تظهر الايام الاخيره الحقيقيه و لكن بيقول كلمه انت في تيموثاوس الثانيه و هنا بيخص بها الاشخاص اللي عندهم امانه فرديه فتعالي اعتمد علي نعمه المسيح فيعطيك قوه |
00:37:29; |
كلمه انت وسط كل المشاهد الصعبه فيها استثناء فنقدر نقول ايه من خلالها لشخص بيقول مش قادر يعيش لكلمه ربنا؟
ايها المشاهد الكريم مش عذر ليك لما تلاقي المشهد العام و ان اغلب الناس عايشين في الشر لان في كلمه انت المذكره في تيموثاوس الثانيه تقول ان في استثناءات و ان في امكانيه للعيشه بامانه في الايام الصعبه و الاخيره لان الرب هيكون معك و تقول استطيع كل شيء في المسيح الذي يقويني
و بنقول للبنات البسي شيك واهتمي بنفسك لكن حلو ان تتحلي بزينه الروح و بلاش الملابس و الطريقه الغير لائقه
يقول الاخ يوسف ان الحياه المسيحيه غير منفره زي ما الناس متصوره و الامانه الفرديه ممكن تكون صعبه و لكن مش مستحيله |
00:46:31; |
لو عايز تتخلص من شرورك و فقدت السيطره علي نفسك زي ما قال المرنم بالروح هنجيلك فبالروح نتغير و نعيش الامانه الفرديه في الايام الاخيره
يقول د اندريا ان الانسان هو الانسان حتي لو كان يوحنا المعمدان فيوحنا اعظم المولودين و لكنه شك في المسيح لما دخل السجن فدائما الانسان ممكن يبدأ بحياه القوه و تنتهي بالضعف
في العهد القديم يتحدث ملاخي عن الايام الاخيره لشعب الرب حتي لما ربنا رجعهم من السبي و لكن حياتهم انتهت بايام خراب و ضعف
سفر ملاخي بيظهر حاله الشعب في اخر الايام و يقول ان في ادعاءات و لكن ايضا في امانه فرديه |
00:49:13; |
يطلب الاخ يوسف من الاخ باسم ان يقول لنا بعض الادعاءات الموجوده في سفر ملاخي فيرد ان كلمه كنتم متكرره كتير و هي دليل ادعاءات
ففي ملاخي 1:2
« أَحْبَبْتُكُمْ، قَالَ الرَّبُّ. وَقُلْتُمْ: بِمَ أَحْبَبْتَنَا؟ أَلَيْسَ عِيسُو أَخًا لِيَعْقُوبَ، يَقُولُ الرَّبُّ، وَأَحْبَبْتُ يَعْقُوبَ
فهم يدعون ان الله لا يحبهم و الرب يحبني رغم ضعفي و جهلي فيعقوب علي الرغم من ما فعله الا ان الرب احبه و لكن الانسان عموما يبدأ يشك في محبه الله له عندما يقيم الرب في ظروفه الشخصيه و الماديه و لو حصلت امور لا يريدها في حياته و لكن الرب لم يعدنا بطريق سهل و لم يعد المؤمنين ان يعيشوا اغنياء و اصحاء و لكن قال في العالم سيكون لكم ضيق و ده ممكن تكون مشيئته في حياتنا ان يسمح في معاملات الهيه في شكل ضغوط لتشكيلنا |
00:54:21; |
عايز تقيم محبه الرب لك قيمها من خلال الصليب فالله بين محبته لنا اذ بعد و نحن خطاه مات المسيح لاجلنا
يطلب الاخ يوسف من الاخ باسم رساله للمشاهد اللي عايز يعرف عن محبه ربنا اللي ظهرت في الصليب
فيرد ان كنت شكيت في محبه الرب بسبب مرض او احتياج فتعالي معي للجلجثه و شوف المسيح المصلوب من اجلي و لاجلك و اسألك هل اليد المثقوبه يمكن ان تأتي بشر! انه يحبك و مات لاجلك فتعالي اركع عند الصليب معي و تصالح مع الرب بعدها هتهون عليك البريه و تشكر الرب علي ظروفك الصعبه |
00:56:25; |
ادعاء اخر في
ملاخي 1:6
«الابْنُ يُكْرِمُ أَبَاهُ، وَالْعَبْدُ يُكْرِمُ سَيِّدَهُ. فَإِنْ كُنْتُ أَنَا أَبًا، فَأَيْنَ كَرَامَتِي؟ وَإِنْ كُنْتُ سَيِّدًا، فَأَيْنَ هَيْبَتِي؟ قَالَ لَكُمْ رَبُّ الْجُنُودِ. أَيُّهَا الْكَهَنَةُ الْمُحْتَقِرُونَ اسْمِي. وَتَقُولُونَ: بِمَ احْتَقَرْنَا اسْمَكَ؟
يدعون انهم لا يحتقرون اسم الرب و هما بيحتقروه بتصرفاتهم و بكلامهم
في ملاخي 1:7 ادعاء ثالث
تُقَرِّبُونَ خُبْزًا نَجِسًا عَلَى مَذْبَحِي. وَتَقُولُونَ: بِمَ نَجَّسْنَاكَ؟ بِقَوْلِكُمْ: إِنَّ مَائِدَةَ الرَّبِّ مُحْتَقَرَةٌ.
الخبز نجس زي مثلا تاجر بينصب في تجارته بس بيكسب مكسب حرام و اكثر ناس بتحب تتبرع للكنائس الناس اللي بتكسب فلوس حرام فبيكون لهم صوره التقوي
زمان كانوا يقدموا ذبائح معيوبه و هذا شر عند الرب |
01:08:22; |
لو ابليس ربطك لمفكرك في الماضي قول كفايه بعد عن ربنا حتي لا يضيع منك المستقبل ايضا و الجاي في ايد الرب هيكون احلي و لكن لابد ان يكون عندك امانه فرديه
د باسم يركز علي الادعاء الثالث و هو يدعون الطهاره
الانسان بيخدع نفسه بالطهاره لما يقيم نفسه بمقياس بشري انه لا يقتل و لا يسرق و لا يزني مثلا و لكن يقول الكتاب في رساله يوحنا ان كل من يبغض اخاه فهو قاتل نفس و ده المقياس الالهي و النظره الشريره زني ايضا و المسيح يريد ان يعالج القضايا من جذورها فالانسان يشعر بطهارته عندما يبعد عن مقاييس ربنا |
01:16:18; |
الادعاء الرابع
أَمَّا أَنْتُمْ فَمُنَجِّسُوهُ، بِقَوْلِكُمْ: إِنَّ مَائِدَةَ الرَّبِّ تَنَجَّسَتْ، وَثَمَرَتَهَا مُحْتَقَرٌ طَعَامُهَا.
يدعون ان عباده الرب مشقه فمثلا لو قلنا للناس ليله صلاه يعتبروها مشقه و لو قلنا رحله ترفيهيه تلاقيهم كلهم نشيطين و في ناس بيعتبروا حضور الوعظه مشقه
تظهر ايضا الامانه الفرديه في ملاخي 2 عندما يتحدث عن لاوي
كَانَ عَهْدِي مَعَهُ لِلْحَيَاةِ وَالسَّلاَمِ، وَأَعْطَيْتُهُ إِيَّاهُمَا لِلتَّقْوَى. فَاتَّقَانِي، وَمِنِ اسْمِي ارْتَاعَ هُوَ.6
شَرِيعَةُ الْحَقِّ كَانَتْ فِي فِيهِ، وَإِثْمٌ لَمْ يُوجَدْ فِي شَفَتَيْهِ. سَلَكَ مَعِي فِي السَّلاَمِ وَالاسْتِقَامَةِ، وَأَرْجَعَ كَثِيرِينَ عَنِ الإِثْمِ.
و في مشهد الخراب العام هنا تظهر الامانه الفرديه في لاوي و ده رجع كثير من الخطاه يعني كان مبشر
و احنا انهارده بنكلم الخدام اوعي تفشل لما تشوف الخراب فتعالي عيش القداسه و الامانه و احلي فرحه في الدنيا لما تربح ابن في الايمان |
01:25:24; |
نكمل الادعاءات و نشوف الادعاء الخامس في ملاخي 2:13
وَقَدْ فَعَلْتُمْ هذَا ثَانِيَةً مُغَطِّينَ مَذْبَحَ الرَّبِّ بِالدُّمُوعِ، بِالْبُكَاءِ وَالصُّرَاخِ، فَلاَ تُرَاعَى التَّقْدِمَةُ بَعْدُ، وَلاَ يُقْبَلُ الْمُرْضِي مِنْ يَدِكُمْ.
14
فَقُلْتُمْ: «لِمَاذَا؟» مِنْ أَجْلِ أَنَّ الرَّبَّ هُوَ الشَّاهِدُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ امْرَأَةِ شَبَابِكَ الَّتِي أَنْتَ غَدَرْتَ بِهَا، وَهِيَ قَرِينَتُكَ وَامْرَأَةُ عَهْدِكَ.15
أَفَلَمْ يَفْعَلْ وَاحِدٌ وَلَهُ بَقِيَّةُ الرُّوحِ؟ وَلِمَاذَا الْوَاحِدُ؟ طَالِبًا زَرْعَ اللهِ. فَاحْذَرُوا لِرُوحِكُمْ وَلاَ يَغْدُرْ أَحَدٌ بِامْرَأَةِ شَبَابِهِ.
16
«لأَنَّهُ يَكْرَهُ الطَّلاَقَ، قَالَ الرَّبُّ إِلهُ إِسْرَائِيلَ، وَأَنْ يُغَطِّيَ أَحَدٌ الظُّلْمَ بِثَوْبِهِ، قَالَ رَبُّ الْجُنُودِ. فَاحْذَرُوا لِرُوحِكُمْ لِئَلاَّ تَغْدُرُوا».
انهارده بيكلم الخائنين و قضايا الخيانه الزوجيه ما اكثرها عن طريق مكالمات نجسه او افلام نجسه او زني حرفي نجس و هنا يدعون انهم لا يستحقون رفض الله لهم |
01:31:21; |
ادعاء اخر في ملاخي 2:17
لَقَدْ أَتْعَبْتُمُ الرَّبَّ بِكَلاَمِكُمْ. وَقُلْتُمْ: «بِمَ أَتْعَبْنَاهُ؟» بِقَوْلِكُمْ: «كُلُّ مَنْ يَفْعَلُ الشَّرَّ فَهُوَ صَالِحٌ فِي عَيْنَيِ الرَّبِّ، وَهُوَ يُسَرُّ بِهِمْ». أَوْ: «أَيْنَ إِلهُ الْعَدْلِ؟»
تخيل بيتكلموا عن الله نفسه بكلام مش كويس و يجدفوا عليه و يقولوا تعبناك في ايه!
الشخص اللي عايش في الشر و بيتكلم عن ربنا مش كويس ربنا بيقوله تعبتني معاك
ملاخي 3:7
«مِنْ أَيَّامِ آبَائِكُمْ حِدْتُمْ عَنْ فَرَائِضِي وَلَمْ تَحْفَظُوهَا. ارْجِعُوا إِلَيَّ أَرْجعْ إِلَيْكُمْ، قَالَ رَبُّ الْجُنُودِ. فَقُلْتُمْ: بِمَاذَا نَرْجعُ؟
يدعون انهم لا يحتاجون الي التوبه
يسأل الاخ يوسف ازاي اتوب و ايه التوبه اللي يحتاجها ربنا؟
لما اكون عايش سكه الخطيه لو انا حزين علي خطيتي دي مش توبه لان التوبه هي تغيير الاتجاه
الكتاب يقول من يكتم خطاياه لا ينجح و لكن ابد ان يقر بها و يتركها فيهوذا قال اخطئت و ندم و لكن يئس و شنق نفسه فلم يفيده ندمه |
01:37:37; |
ادعاء اخر يدعون انهم امناء أَيَسْلُبُ الإِنْسَانُ اللهَ؟ فَإِنَّكُمْ سَلَبْتُمُونِي. فَقُلْتُمْ: بِمَ سَلَبْنَاكَ؟ فِي الْعُشُورِ وَالتَّقْدِمَةِ.9
قَدْ لُعِنْتُمْ لَعْنًا وَإِيَّايَ أَنْتُمْ سَالِبُونَ، هذِهِ الأُمَّةُ كُلُّهَا.
اللي مش بيدفع العشور يعتبر سارق و لكن ايضا لو دفعتها وانت خاطي تكون معيوبه و الرب يريد قلبك فالحل ان تعطي قلبك اولا ثم يكون عطائك مقبول فالله يريد قلبك قبل محفظتك |
01:43:27; |
الادعاء التاسع
ملاخي 3:13
«أَقْوَالُكُمُ اشْتَدَّتْ عَلَيَّ، قَالَ الرَّبُّ. وَقُلْتُمْ: مَاذَا قُلْنَا عَلَيْكَ؟
يدعون انهم لم يقولوا كلام سيء علي الرب فيرد عليهم
قُلْتُمْ: عِبَادَةُ اللهِ بَاطِلَةٌ، وَمَا الْمَنْفَعَةُ مِنْ أَنَّنَا حَفِظْنَا شَعَائِرَهُ، وَأَنَّنَا سَلَكْنَا بِالْحُزْنِ قُدَّامَ رَبِّ الْجُنُودِ؟
لما اساف خرج من المقادس وقع في هذه الغلطه و قال غرت من الاشرار و لكن لما دخل في المقادس تغيرت وجهه نظره و عرف ان الاشرار هالكين
فهنا ايضا الشعب ادعي ايضا ان عباده الله باطله
و يتحدث عن الامانه الفرديه في ملاخي 3:1
«هأَنَذَا أُرْسِلُ مَلاَكِي فَيُهَيِّئُ الطَّرِيقَ أَمَامِي. وَيَأْتِي بَغْتَةً إِلَى هَيْكَلِهِ السَّيِّدُ الَّذِي تَطْلُبُونَهُ، وَمَلاَكُ الْعَهْدِ الَّذِي تُسَرُّونَ بِهِ. هُوَذَا يَأْتِي، قَالَ رَبُّ الْجُنُودِ»
يتحدث عن ملاكي هنا انه يوحنا المعمدان و ايضا تظهر الامانه الفرديه في 3:16-17
حِينَئِذٍ كَلَّمَ مُتَّقُو الرَّبِّ كُلُّ وَاحِدٍ قَرِيبَهُ، وَالرَّبُّ أَصْغَى وَسَمِعَ، وَكُتِبَ أَمَامَهُ سِفْرُ تَذْكَرَةٍ لِلَّذِينَ اتَّقُوا الرَّبَّ وَلِلْمُفَكِّرِينَ فِي اسْمِهِ.17
«وَيَكُونُونَ لِي، قَالَ رَبُّ الْجُنُودِ، فِي الْيَوْمِ الَّذِي أَنَا صَانِعٌ خَاصَّةً، وَأُشْفِقُ عَلَيْهِمْ كَمَا يُشْفِقُ الإِنْسَانُ عَلَى ابْنِهِ الَّذِي يَخْدِمُهُ.
ففي وسط ايام الضعف و الخراب يوجد ناس امناء للرب
مثل اخير للامانه الفرديه في ملاخي 4:2
«وَلَكُمْ أَيُّهَا الْمُتَّقُونَ اسْمِي تُشْرِقُ شَمْسُ الْبِرِّ وَالشِّفَاءُ فِي أَجْنِحَتِهَا، فَتَخْرُجُونَ وَتَنْشَأُونَ كَعُجُولِ الصِّيرَةِ.
و ده مشهد نبوي و لكن احب نطبقه تطبيق عملي في الحياه |
01:49:40; |
احنا عايشين في ايام صعبه و احنا عايشين في اخر الايام بتاعت اخر الايام و كونك تعيش حياه القداسه صعب لكن مش مستحيل فتعالي قدم توبه و اعترف بخطاياك و اقبل المسيح علي حياتك و امن به و تقدر في نفس يوم توبتك تكون خادم للرب مثلما فعل مع المجنون اللي خرج المسيح من عليه الارواح الشريره فاخي المؤمن ايبح ضد التيار حتي لو كان المشهد كله حولك ضعف و اصلي من قلبي ان تعيش حياه التوبه و القداسه وسط عالم الشر |