Prepared and presented by Dr. Lydia Maher
Episode guest: Rev. Nabil Ebrahim
Description
ننقل لحضراتكم حلقة جديدة من برنامج “الكرمة مباشر” بعنوان “اشكالية ولادة ابن الله من امرأة!! ” بث مباشر على شبكة قنوات الكرمة
إعداد وتقديم: الدكتورة/ ليديا ماهر مع ضيف الحلقة: القس/ نبيل ابراهيم
يوم الثلاثاء 26 ديسمبر 2023 الساعة 11.30 صباحاً بتوقيت كاليفورنيا
يوم الثلاثاء 26 ديسمبر 2023 الساعة 9.30 مساءً بتوقيت القاهرة
Topics
التجسد
Detailed Report
Start | Detailed Description |
---|---|
00:00:00 | تتر |
00:01:18 | الاخت ليدياهلا وسهلا بكم وسلام الرب لكم في حلقه جديده من حلقات برنامجكم الاسبوعي برنامج الكرمه المباشر ونحن في ذكرى الاحتفال بعيد الميلاد مع زياره الملاك ببشرى رب الامجاد بولاده المخلص مسيحنا سيد العباد ومع نور نجم المجوس ببدء الاعياد نتغنى بترني الملائكه الخالده للابادة السنه الميلاديه الجديده كل سنه وحضراتكم بكل خير منذ بدء الخليقه والبشريه تحن حنينا شديدا للتواصل مع الله خلقها وبريه خلقنا الله على صورته كشبه وبلغه احد الفلاسفه الاقدمين لن يمكن للنفس ان تجد راحتها حتى تلتقي بالله ولكن لكن للاسف كان هذا مستحيلا على البشر بعد سقوط ادم وحواء وطرده ما من محضر الله منذ ذلك الوقت فيالعهد القديم ايوب الصديق يسرق بكل اسى واسف ليس بيننا مصالح يضع يده على كلينا ايضا النبي اشعياء كان يطالب الله قائلا ليتك تشق السماوات وتنزل من حضرتك تتزلزل الجبال ايضا موسى النبي تجرا يما وقال الله ارني مجدك فقال له الرب لا تقدر ان ترى وجهي لان الانسان لا يرى لا يراني ولا يعيش ظلت هذه الاماني حتى العهد الجديد عندما قال فيلبس للسيد المسيح ارنا الاب وكفانا لذلك فالمي الاد ليس مجرد حادث تاريخي قسم التاريخ لما قبل الميلاد وبعده او هو فقد ذكرى جميله تحتفل بها على مر الازمان ولكن ولكنها حادث فاصل في صميم الايمان المسيحي يميزه عن غيره من المذاهب والمعتقدات لذلك تتزايد الاسئله والاعتراضات حول الجنس البشري متمثلا في ادم وحواء يا ترى لماذا خلقهم الله يا ترى لماذا كانت لهمم حريه الاختيار وهل خطيه واحده عقبه طرد من الجنه وهل ايضا هذه الخطيه اعقبها سقوط البشريه كلها لماذا نحن خطيه ادم لماذا لم تكن التوبه حلا مقبولا عند الله ويا ترى ما هو الحل الوحيد الذي قدمه الله للبشريه لغفران الخطيه يقول الكتاب والكلمه صار جسدا وحل بيننا فكيف تقولون ان الله تجسد من امراه واتخذ صوره الانسان الضعيف المهان بل كيف يكون المسيح هو الله وهو ابن الله في نفس الوقت وهو ابن الانسان في ذات الوقت وان كان المسيح هو الله فمن كان يدير العالم وقت حبل العذراء به تسعه اشهر اسئله منطقيه هل الحبل بالمسيح في بطن العذراء وسط المياه والقاذورات ينقص من قدره كيف عايش المسيح وهو انسان ياكل ويشرب ويقضي حاجته كباقي البشر واخيرا ما هو الدافع القوي الذي دعا الله له كل المجد للتجسد هذه الاسئله وغيرها كثير تدور في اذهان البعض وقد يجدون من يجيب عنها ولكن بنعمه الرب سوف فنجيب عنها في حلقه بعنوان اشكاليه ولاده ابن الله من امراه كما ذكر الكتاب المقدس في رساله غلاطيه الاصحاح الرابع العدد الرابع يقول لما جاء ملء الزمان ارسل الله ابن مولودا من امراه اعزائي المشاهدين دايما بنرحب باسئلتي بالاتصال بالارقام الموضحه على الشاشه امام حضراتكم ايضا بعد نصف الحلقه وايضا كتابه تعليقك او سؤالك من فضلك على البث المباشر الان على الفيسبوك على الصفحه الرسميه لقناه الكارما الكارما تي في وبرجاء لايك وشير لتساهم في نشر رساله الخلاص في كل العالم |
00:07:00 | الاخت ليديا حضر القسيس زي ما حضرتك عارف كل حكايه ليها بدايه وخلينا نبتدي الحكايه من البدايه في سفر التكوين في جنه عدن في تكوين اين والعدد سبعه تكوين اين لعدد سبعه الكتاب بيقول وجبل الرب الاله ادم من تراب الارض ونفخ في انفه نسمه حياء فصار ادم نفسا حيا هنا بنقول انه في ناس بت ذكر ان الله خلق الانسان عشان يعبده ويسبحه ويمجده زي ما الايه بتقول في اشعياء 43 او العدد سبعه اشعياء 43 والعدد سبعه بيقول كده بكل من دعي باسمي ول مجدي خلقته وجبلته وصنعته ف يعني هل الله خلق الانسان عشان يعبده هل يحتاج ايضا للعباده مع ان الملائكه طول الوقت بتسبح |
00:08:05 | القس نبيل في وجهات النظر المسيحيه بيختلف البعض في تفسيره فالبعض يقول مستخدما اشعيا 43 ان الله خلق الانسان حتى يمجد الانسان ا الله من حق ان يفعل كل شيء ومجد الله يرى من كل خليقته فاذا كان مجد الله تقدموا الملائكه واذا كان مجد الله يرى في الطبيعه وفي جمال ما خلقه ف لماذا لا يكون ايضا في خليقته العاقله التي على صورته وهي الانسان ده شيء الشيء الثاني يعني انا البعض بينفي هذه الحقيقه نفيا كاملا لكن الحقيقه احنا مش يعني مش مش اما او لكن كل من يعني الله خلق الانسان وقال ايضا ان لذاتي في بني ادم فالله ايضا يتلذذ بخلقتك والله ايضا خ خلق الانسان لكي يكون انعكاس لصورته ويكون مجدا له ونتيجه ان الله ايضا الله المحب اراد ايضا انه يقدم صوره من جماله ويضعها على الارض لكي تحكم كل العالم وقد قدم له قبل الخليقه كل ما يحتاجه الانسان من من طعام من طبيعه من هوا يستنشقه من كل شيء فالله خلق الانسان لان لذته مع بني ادم ولان الانسان سيكون سبب يعكس مجد الله ويعرف الاخرين عن حقيقه الله |
00:09:47 | الاخت ليديا في امثال 8 31فَرِحَةً فِي مَسْكُونَةِ أَرْضِهِ، وَلَذَّاتِي مَعَ بَنِي آدَمَ اذا الله من كتر وفيه حبه حب يكون عنده حد على صورته زي ما الكتاب بيقول على سوره الله خلقه اذا لما بنسبح ربنا ده من فيض حبنا ليه ومن فيض شكرنا وامتناننا زي ما حضر القسيس قال اذا احنا مش مش بنسبح علشان عشان هو احنا مخلوقين عشان كده لكن هو احنا بنسبح عشان هو يستحق كل تسبيح وكل حمد وعشان احنا طبعا بنحبه عشان بنبدل الحب طيب حلو قوي اما خلق الله ادم وحواء الكتاب بيقول لنا كده هو اغوت الحيه حواء في تكوين لاثه والعدد سته في تكوين 3والعدد سته 6فَرَأَتِ ٱلْمَرْأَةُ أَنَّ ٱلشَّجَرَةَ جَيِّدَةٌ لِلْأَكْلِ، وَأَنَّهَا بَهِجَةٌ لِلْعُيُونِ، وَأَنَّ ٱلشَّجَرَةَ شَهِيَّةٌ لِلنَّظَرِ. فَأَخَذَتْ مِنْ ثَمَرِهَا وَأَكَلَتْ، وَأَعْطَتْ رَجُلَهَا أَيْضًا مَعَهَا فَأَكَلَ وكده بعد كده بيكمل بيقول انفتحت اعينهما وعما انهم عينان نكمل بعد كده طيب عايزين نسال سؤال وسؤال مهم قوي قوي ايه الخطيه اللي ارتكابها ادم وحوا يعني وهل مجرد انه اكلوا من الشجر كارثه يعني وحصل كل النتائج اللي احنا عارفينها يعني مش خطيه واحده |
00:11:10 | القس نبيل في واقع الامر الكارثه مش انه كل او ماكلش في واقع الامر الكارثه هو انه عصى الله وكل ما قدمه الله وكل نصيحه وكل ما فعله الله من اجل الانسان كسره الانسان و وهنا عصى الانسان الله بطريقه واضحه و وبالتالي عصى وصايا الله اذا المشكله الاساسيه مش انه كل او ما كلش لكن هل اطاع ام عصى الله والانسان الذي يعصى الله هو انسان اعطى له الله وخلق الله بحريه كامله ليفعل ما يشاء فعصي الانسان لله هو تعبير عن تحدي وتعبير عن ان الانسان يقف امام الله ا و وبالتالي طاعه الانسان لوصيه الله هي احترام لله الذي لازال هو السيد والمهيمن على كل خليقته وهو اعطى الانسان الحريه الكامله ليفعل ما يشاء |
00:12:22 | الاخت ليديا اذا مهم قوي نعرف انه مجرد ان انا بكسر بكسر قانون الله زي ما انا ممكن وانا معديه دلوقتي بسوق العربيه اللي بيحصل انه الاشاره حمراء فانا كسرت الاشاره طبعا في تابعات كتيره قوي نتائج كتيره جدا نتيجه ان انا بكثر اشاره ممكن قوي لا قدر الله اخبط حد اخبط عربيه انا نفسي يحصلي اتخبط من عربيه وهكذا لكن انا كسرت دوت كسرت واللي بيكسر واحده كتاب بيقول ما اخطا في واحده فقد صار مجرما في الكل لو انا غلطت مره واحده بس سرقت مره واحده بس انا بيتكتب في السجلي بتكتب انه انا مجرم والقانون بيحاسبني على اساس كده اذا مهم قوي نعرف انه العصيان ده امر خطير ومش بنعشي اي حد ده بنعي اوامر الله طيب خلينا نقول انه في ناس بتقول انه يعني حواء ما كانش موجوده وقت الوصيه يعني نقدر نقول الكتاب بيقول كده هو في في تكوين2 وعدد 16وَأَوْصَى ٱلرَّبُّ ٱلْإِلَهُ آدَمَ قَائِلًا: «مِنْ جَمِيعِ شَجَرِ ٱلْجَنَّةِ تَأْكُلُ أَكْلًا، 17وَأَمَّا شَجَرَةُ مَعْرِفَةِ ٱلْخَيْرِ وَٱلشَّرِّ فَلَا تَأْكُلْ مِنْهَا، لِأَنَّكَ يَوْمَ تَأْكُلُ مِنْهَا مَوْتًا تَمُوتُ طب ايه ذنب حوا انها تطرد من الجنه هي ما كانش تعرف الوصيه لان هي قالت للحيه في تكوين3:3 3وَأَمَّا ثَمَرُ ٱلشَّجَرَةِ ٱلَّتِي فِي وَسَطِ ٱلْجَنَّةِ فَقَالَ ٱللهُ: لَا تَأْكُلَا مِنْهُ وَلَا تَمَسَّاهُ لِئَلَّا تَمُوتَا واضح انها ما كانش عارفه قوي الوصيه طيب ليه حو تطرد من الجنه هي ماكش عارفه وماكانش موجوده وهو ادم اللي اوصى |
00:14:23 | القس نبيل ان الله لما تكلم مع ادم قدم له الوصيه بكل بساطه وبكل صراحه وبكل وضوح والشخص المستقبل لهذه الوصيه الاولى كان ادم وبالتالي كانت معه حواء اما حواء ف جاءت الحيه واغو ام ولما اغوته واكلت بيقول الكتاب انها اكلت واعطت رجلها اذا المشكله والذنب والعصيان جاء من الطرفين لكن ممكن نقول ان في طرف ربما يكون مذنب اكثر من طرف اخر لكن في واقع الامر الله تكلم مع ادم مباشره فاستقبل وصيه الله وكان ملم بما اراده الله وهو الا يكس ر الوصيه وانا ياكل من الشجره المحرمه التي حرمه الله ان ياكل منها لكن ماذا عن حواء حواء ايضا اغوته الحيه واستخدمت حاسه النظر بانها ترى ان الشجره جميله ان الشجره شهيه للعيون فكل ده كان نوع من الاغواء للحيه القديمه لحواء فسقطت وفي ذات الوقت احنا بنشوف هنا كذب العدو والحي الق ديمه الشيطان الذي كان في هذه الحيه انه يغير ويبدل ما يشاء لكي يسقط الانسان في شر اعماله وشر اعماله هو عصيانه لله وهذا ما حدث ففي وقع الامر استقبل ادم الوصيه من الله وكان عليه انه يحذر شريكه حياته لكن ما رايناه ان شريكه الحياه اعطت اذنها للحيه القديمه فسقطت في الخطيه لكن في اصل خليقه الله الله لم يخلق الانسان من اجل جهنم من اجل عذاب من اجل كل هذا لكن الله خلق الانسان وخلقه باراده حره واراده حره ماه واحد يقول لك طب ما يعني طب وليه ربنا سابهم ما كان يقدر يحميهم الله خلق الانسان باراده حره والله مش بيعمل تمثيليه بمعنى مش هيقول انا هخل نبيل او هخل فلان باراده حره وبعدين يملي عليه نقول ده قضاء وقدر اصل ربنا عايزنا نعمل كده وده اللي مكتوب مع الجبين وده اللي حصل طب يبقى فين الاختيار كيف يحاسبني الله على جريمه او يحاسبني على شر اقترفته ان لم يكن قد اعطى لي الحريه الكامله لو لم يعطني الحريه الكامله فهو حاشى له لكن انا بقول جدلا هو هو اللي يتحمل نتيجه ما دفعني الى فعله لكن لاني حر الاراده فانا يمكنني اختار بين ما حرمه الله وبين ما حلله بين الشر وبين الخير بين عصيان وبين الطاعه لان الله خلق خلق الانسان وخلق كل انسان بغض النظر عن خلفيته باراده حره فامامك وحتى في العهد القديم تحدث الوحي المقدس وقال وقال الله للانسان امامك الموت الحياه فاختار الحياه لكي تحي اذا الاختيار الذي مارسه ادم هو الذي اسقطه في الخطيه والله اعطى الحريه الكامله للانسان |
00:17:43 | الاخت ليديا زي ما حضرتك بتقول حريه الاراده هو كل واحد كان حر تماما لانه زي ما حضرتك بتقول انه فعلا الكتاب بيقول لنا انه الادم لم يغوى لكن المراه غويت فحصلت في التعدي دات في تيموثاوس الاولى 2 14 بيقول لك ادم لم يغوى اوكي لكن لكن انا عايزه اقول حاجه كمان الكتاب بيقول لنا انه الرب اما جه اداله نتيجه خطيته مش هنقول عقاب لكن هو نتيجه خطيته قال كده هو لانك سمعت لقول امراتك واكلت من الشجره ده في تكوين 3 17 لانك سمعت |
00:18:16 | القس نبيل النتيجه هنا هي ان كانت نتيجه سلبيه فهي عقاب يعني مش غلط اقول لان لان برض حواء عقبت بانها بالحبل بالوجع وهو بعرق وجهك تاكل خبزك اذا دي كلها كانت عواقب ل نتيجه عصيان الله |
00:18:41 | الاخت ليديا خلينا نقول طب هو ربنا مش كان عارف القصه من بدايتها الله كليه المعرفه وكليه العلم زي ما احنا دايما بقول عنده ما عندوش ماضي وحاضر ومستقبل كل شيء عريان ومكشوف امام ذاك الذي معه امرنا زي ما الكتاب بيقول طيب يعني مش كانش عارف انه ادم هيخطب هو وحواء وهياكله من الشجره اللي هو امرهم ان هم مايكلوش منها بالتاكيد كان عارف طب ليه ما منعهم وكانت انتهت القصه من بدايتها |
00:19:20 | القس نبيل الله خلق الانسان وخلقه باراده حره كيف خليني خليني احطها في اسلوب اخر انا مثلا ا شخص عندي بنتي ا كيف اعرف ان كانت بنتي يعني تسخر لي كل محبه ام لا بعرف ازاي بعرفها بطاعتها لكل ما اريد ان افعله بوصايا بتحذيرات بتهذيب تي بمبادئها عندها اراده حره والاراده الحره بتعطي للانسان اعلان عن حقيقه نواياه الداخليه يعني انا عندي اراده اني افعل الشر او الخير لو انا الدوافع بتاعتي الداخليه دوافع خيره هعمل الخير لو انا دوافع داخليه دوافع شريره هعمل الشر اذا الاراده الحره ليست نقصا او عيبا او شيئا الله كان لابد ان لا يفعله مع الانسان لكن كان ضروره لكي يوضح الانسان بكل طرقه مح حبته الحقيقيه باختياره لله وهذا هو الحب الحقيقي وده اللي عمله الله معانا اظهر لنا محبته بانه حينما سقطنا كان هناك الفعل وكان هناك الحب العملي الذي اظهره لندرك عن الله غير المنظور غير المحدود الذي لا نستطيع ان نراه او نفهمه من خلال شخص المسيح محبته |
00:22:43 | الاخت ليديا في ملحوظه صغيره انه الله ما قالوش لو كلت من الشجره هموتك يعني احيانا في اباء وامهات يقول لو عملت كده هعمل لك واسويها لكن هو قال له كده هو يوم تاكل من الشجره موتا تموت اي بمعنى ان المعصيه كانت فعلا يعني الموت كان في المعصيه الموت بتاع ادم وحواء كان في المعصيه وده كان نتيجه الخطيه لانه الله مش كان بيعاقبه لكن الله بيقول نتيجه الخطيه يعني لو انا حطيت نفسي قدام عربيه مسرعه نتيجه ان انا عملت حاجه غلط نتيجه دوت انه في موت فاذا نفس في امثال 8: 36 وَمَنْ يُخْطِئُ عَنِّي يَضُرُّ نَفْسَهُ. كُلُّ مُبْغِضِيَّ يُحِبُّونَ ٱلْمَوْتَ». ليه يا ترى الله ما افناش ادم وحواء وخلق انسان جديد |
00:23:58 | القس نبيل ه التفكير البشري صحيح ودي اسله ا العاجز المحدود الذي لا حول له ولا قوه فانا لما يكون عندي مثلا بيت خربان على طول نقول ايه احسن حاجه نهده ونبني من جديد ليه لان قدرتي ان انا اقعد اصلح فيه واقعد اعمل فيه مش هتجيبه كطبيعة هذا الخصم كونه يعبث بخلي الله وكونه يحاول انه يفسد كل مشورات الله وكل خطه الله وكل مشيئه الله هذا يتطلب رد من الله لان الله سيد الخليقه كلها بما فيها كل اجناد الشر الروحيه فهذه مخلوقات وليست الهه يعني دي كانت ملائكه فهو مخلوق محدود والله كل السلطه فكون الله نتيجه ان الشيطان انتصر و وسقط ادم في الفخ الذي نصبه الشيطان كون الله يخرب ويشيل الدنيا كلها كان الهديم جاءت انعكاس على الله مصدر وجود الانسان لكن الله في كماله الله لا يعجز عن انه يصلح ويغير ويخلق خليقه جديده و هذا ما راينا الله يفعله لم لم يعني عقب الانسان كما وعد وتمم ما قاله وترد ادم من الجنه لكن هنا دخلت المعصيه اللي حضرتك كنت بتقولي عليها الى طبيعه الانسان والى دوافعه والى قلبه و وطبعا احنا بنشوف هذا في عالمنا الذي نعيشه اليوم يعني احنا قاعدين بنتكلم النهارده عن الطبيعه الفاسده وع سقوط الانسان مش محتاجين ان احنا نعمل اثباتات كبيره اي شخص يتطلع بعقليه وادراك ذهني يتطلب القليل من الملاحظه يجد ان العالم كله يئن ويشتعل في هذه اللحظات بصي على شرقنا الاوسط من بدا الحروب من بدا الكراهيه من بدا الانتقام واحد كل واحد بيلوم الثاني لكن لما نبص حوالينا نلاقي الامم كلها بتقوم على بعضها وايه السبب الرئيسي السبب الرئيسي ان كل انسان يريد ان يعلن حقه ويغتصب الاخر ونتيجه كل هذه الخطيه كل هذه الخطيه ونتيجه كل هذه الحروب نرى ان العالم يئن لان الطبيعه الشريره تحكم والله ليس لم ياتي الوقت الذي خضع الانسان فيه ليحكم الله كل خليقته كما يجب |
00:27:06 | الاخت ليديا رائع جدا ويمكن اضيف حاجه صغيره انه الله لو خلق انسان جديد هو الانسان الجديد برض هيخلق حر ومين ادراك انه ما يحصلش نفس المشكله يعصي برض الله ل بحصانه وبدون حريه او او بدون حريه بالضبط اه ما يدوش في الحقيقه |
00:27:21 | الاخ وليد من مصر للي انا سمعته ده كلام كله خاطئ طب نحب نسمع راي حضرتك ايه بالضبط ايه ايه اللي حضرتك بتعترض عليه الله سبحانه وتعالى هو الخالق خالق السماء والارض وخالق ابن ادم وخالك كل شيء صحيح ومن ينكر هذا ما صح ما بنتفق معاك ايه المشكله في الكلام ده احنا احنا موافقين حضرتك من قال عكس حضرك بتعترض على ايه بالضبط انما انما سيدنا عيسى نبي زي سيدنا محمد سيدنا ابراهيم لا انت دخلت في حته تان سبحانه وتعالى ايه سؤال حضرتك بالضبط نا بقولك مافيش حاجه اسمها الطبيعه في الله الخالق سبحانه وتعالى اللي خلق السماء والارض وخلق ابن ادم وخلق الجنه والنار وهو اللي حاسبنا في الاخر وسيدنا عيسى ده حيز يتبرا من كل الحيات اللي بتنقال دي ان هو انتوا قلتوا عليه هو الاله وام مريم كانت بتعبد ماشي من دون الله فهو هيجي يتبرا من الكلام ده في الاخر طيب معلش حضرتك حضرتك بتعرف القران كويس والحديث بتعرف انا بسال حك سؤال حك بتعرف القران والاحاديث الكتاب بيقول ايه القران بيقول ايه بيقول تاتي الساعه يكون فيها عيسى بن مريم حكما مقسطا عارف الا الحديث ده يبقى اذا هو هيدين مين هيدين العالم غير الله مين مين اللي يخلق من الطين طيرا باذن الله هو الله اشمعنى الله اداله هو بس اداله هو فقط الميزان يخلق يخلق عارف يعني ايه يخلق مين تاني غير الله هو الخالق الله هو الوحيد الخالق هنتكلم الله سبحانه وتعالى لا هو الاله هو الاله الذي خلق السماء والارض تمام ان سيدنا عيسى يدنا عيسى برض حضرتك مكتوب في القران عن عيسى بن مريم اوكي يقق من الطين طيرا صفه الخلق دي لمين |
00:33:10 | الدكتور محمد عاوز حضرتك بس يعني شايف ان انتم عاملين مشكله كبيره جدا احنا مش عاملين مشاكل ولا حاجه في الحقيقه للاسف احنا فقدنا الاتصال دكتور محمد |
00:34:19 | لاخ عجيب من المنيا ماحدش يقدر يقول المسيح هو الله الا بالروح القدس ده صحيح الكتاب بيقول كده طبعا اه يعني م اللي يولد من الله ما يقدرش يعني تقصد انه اللوم كله على ربنا ان الناس مش بتؤمن مشم مش على ربنا ا اليوم على الانسان اللي هو الانسان الروح يحيي والحرف يتل |
00:36:03 | الاخت ليديا ليه الله ماخصش ادم وحواء مجرد كلمه كن فيكون يعني الموضوع سهل قوي وبسيط انتوا ليه بتعقدوه يعني كان ممكن قوي الله يقول ان هم يفكوا من قدهم يتشال الخطيه من عليهم بمنتهى السهوله بكلمه كون فيكونوا الله قادر انه يعمل كل حاجه ايه رايك |
00:36:25 | القس نبيل الفكره دي نفسها بتطعم في كمال الله تبارك اسمه له كل المجد وهو الكامل الصفات ا فهو اله كامل العداله وهو ايضا اله كامل الرحمه والشفقه صحيح ف ف الصفتين لابد ان يكتمل في كل ما يفعله الله ام في الحقيقه احنا هنست امل حديثنا الشيق |
00:37:08 | دكتور محمد حضرتك يعني كنت بقول حضرتك يعني انتوا عاملين مشكله كبيره قوي على موضوع القطيه قضيه ادم ام يعني عاوز اعرف بس يعني ايه سؤال بس يعني اين قل المسيح اين قل المسيح وذكر خطيه ادم اه جئت من اجل خطيه ادم ده سؤال يعني هو ادم لما كانكل من الشجره حضرتك يعني ربنا غفرله زي ما غفر لسيدنا داوود زي ما انت حضرتكم بتقولوا ان سيدنا داوود زن زنى وقتل يعني عمل جريمتين وقتل رائع مش نفس الجريمه بتاع سيدنا ادم يعني عمل جريمتين سيدنا داوود قتل وزنى وربنا غفر له تمام يعني حضرتك ربنا يعني بيغفر قبل ما يجي المسيح يتصلب او زي ما بتقول حضرتك ربنا جه واتصلب ومات عشان حضه ادم ا لكن المسيح ما جابش سيره خطيئه ادم في الكتاب المقدس نهائي ولا قال ان انا جئت يه من اجل خطيه ادم والناس طول امرا بتغلط وربنا بيغفر لان ربنا عارف ان الانسان مخلوق وهيط هيغلط كده كده هو هيغلط يعني مافيش مشاكل يعني موضوع الخطئ ده يعني حضرتكم انا شايفكم ان انتم بتتكلموا فيه كتير جدا بس انا شايف المسيح الكتاب المقدس كله المسيح ما ذكر ان انا جئت لخطيبه ادم وان انا عشان اكفر ذنب ادم اللي هو عمله صحيح ماجبش يعني الكلام ده مش موجود نهائي في الكتاب المقدس ولا ولا قريت لان انا بدخل على النت حضرتك وبجيب الحاجات ديت المسيح ذكر خطيه ادم وبعدين زي ما ققول حضرتك سيدنا داود زنى وقتل يعني جريمتين |
00:39:40 | القس نبيل لكن للاسف الشديد هناك مغالطات او ربما نوع من عدم المعرفه فالكتاب المقدس تحدث بكل وضوح عن ان الانسان سقط وارتكب الخطيه وان اجره الخطيه هي موت في العهد الجديد وفي العهد القديم تحدث الكتاب ان النفس التي تخطئ موتا تموت والانسان اخطا لان الذي اخطا كان ادم راس الخليقه داوود ا النبي لم يكن راس الخليقه وعاقبه الله بان السيف لم يفارق |
00:44:25 | الاخت ليديا احنا احنا بنتكلم على الله وموقفه تجاه الخطيه هنكمل كلامنا الله زي ما ح يعني هقول السؤال تاني الله غفور رحيم ليه ماسامح ادم وحواء وتنتهي المشكله |
00:44:51 | القس سامح في قوانين الانسان المدنيه الحاليه شخص سايق عربيه وهناك قوانين للمرور وسواقه كل الحاجات دي بتنظم كل بلد والبلد اللي بتلتزم بالقانون يعني خلينا ناخد البلد اللي احنا عايشين فيها طب لو عديت في النور الاحمر ده معناها انك انت كسرت القانون وفي مخالفه اكبر لانك في احتماليه انك ايضا ربما تصطدم سياره اخرى وتقتل شخص ا ينفع واحد يروح قدام القاضي ويقول له يعني سامحني انا الحقيقه يعني بعتذر عن اني كسرت اشاره المرور وسامحني المره دي ومش عملها تاني ما بتحصلش اذا كان على المستوى المدني الانساني نحن نرفض وترفض العداله ان المذنب لابد ان يدفع عقاب وثمن ذنب صحيح فاذا كنا نقبل هذا ونتفق انسانيا |
00:47:33 | الاخت ليديا طيب اذا مهم قوي ان انه في اصلاح الطبيعه البشريه باظت الانسان طول الوقت بيشتهي طول الوقت والكتاب عشان كده هو كتب لنا وصايا الوصايا العاشره وبعد كذلك المسيح امرنا بما هو اكثر طيب ناس بتقول ليه ربنا ربنا بيقول لنا نسامح بعض هو مش بيسامح ليه |
00:47:58 | القس نبيل هو حتى يعني غفران الله يختلف عن غفران الانسان فغفر الله مرتبط بشروط الله بمعنى بمعنى ان اني انا ما ينفعش اغلط لان لان يمس كمال وشخصيه الله مباشر يعني انا لما اقول ان انا ارتكب خطيه خليني في بعض الخطايا كمان ليها نتائج ونتائج الخطيه هذه يمكن ان تضر بالاخرين ما ينفعش ان مثلا خليني اخد مثال شخص قتل مجرم قتل اب ويتم اولاده ا كيف يمكن ان يصحح هذا الشخص ما اقترفه من جريمه دمرت مستقبل اطفال ابرياء وامراه صارت ارمله صحيح يعمل ايه عشان يرد الحياه لا يوجد شيء ولا يوجد عمل ولا توجد حسنات يمكنها ان ترد وتعيد ال الميت من قبره وترجعه الى اولاده عشان كده اولا لا يمكن ان يكون هناك عمل هذا العمل يكفر عن خطيه لا يمكن لان ولذلك وضع الله قوانين معينه فالله يضع القوانين للانسان والانسان الذي يغفر له هو الذي يستطيع ان يغفر فكيف لا يغفر لي واغفر للاخرين يعني عايز اقول مستوى الغفران على المستوى الانساني يختلف عن المستوى الالهي المستوى الالهي اذا تم للانسان غفران فالله وضع الغفران واعطاه هذه البركه وال النعمه لكي يغفر هو للاخرين بعد ان يتغير الانسان فيستطيع ان يغفر لكن ان لم يتغير الانسان ادينا بنشوف الصقر وبنشوف الانتقام وبنشوف القتل بسبب ما ذاني لكي اعود بغلي او بغيظ او بكراهيته |
00:51:48 | الاخت ليديا ذا الله لا يتساهل مع الخطيه والخطيه اما بتوجه لله غير المحدو هي خطيه غير محدوده والطريق الوحيد للخلاص هو ا الكتاب بيقول بدون سفك دم لا تحصل مغفره لو ادم قدم توبه نصوحه بمعنى انه يا رب انا تايب وندمان ويا رب انا بتعهد قدامك مش هعمل الخطيه دي تاني مره اخرى هل يرضى الله عنه ويسامحه والا ايه لازمه التوبه بقى اماين كل شويه تقول لنا توبه طب ايه لازمتها |
00:52:03 | القس نبيل ايه لازمتها هذا ما فعله الانسان في العهد القديم ام اعطاه الله بديل لكي يذكره بان هذا البدل وهذا الظل سوف ياتي يوما يرى فيه الانسان الحقيقه بمعنى ان الله قال اذا انت اخذت حياه ف لابد ان تؤخذ حياتك عشان كده جاء في شريعه موسى بالناموس ان كانت هناك فرائض وكانت هناك ذبائح صحيح الذبيحه كان المخطئ يذبح الذبيحه يضع يده على راس الذبيحه وتسبح الذبيحه والذبيحه تكون كامله تذكر الانسانة انك اخطات وان هذا السكين كان لابد ان يسقط على راسك انت امام عداله الله لكنه سقط وقطع راس هذا الحيوان واخذ حياته لكي لا تؤخذ حياتك انت صحيح فحياه امام حياه والنفس التي تخطئ موتا تموت وبيتكلم الكتاب بكل وضوح على ان اجره الخطيه هي موت وبيقول ان كل الانسان كل انسان حتى حتى يعني القران نفسه بيتكلم على على ان ان ان ماحدش رايح السماء ولا رايح الجنه لان كل البشر خطائين ما منكم الا واردها ما منكم الا واردها يعني طب وليه قال ان كل كل انسان خطاء كل ابن ادم خطاء لكن الانسان بتيجي عند نفسه ويرفض هذا الحق الواقع ان الخطيه اصل الخطيه زرع ووجد في الانسان يقول داوود النبي بكل وضوح في مزامير في سفر المزامير ها هو ها انا ذا بالاثم صورت وبالخط |
00:54:58 | الاخت ليديا الله ما بيقول موتا تموت الله ما بيهزر الله مش بيقول كلمه ويرجع فيها زي البني ادمين احنا ساعات بنقول كلام ونرجع فيه لكن الله ما بيهزر دي حاجه الحاجه الثانيه انه حضرتك دكتور محمد كمان ذكرت انه بالنسبه لداوود زن زنى وقتل وبيقول وتاب وخلصت الموضوع لا انا عايزه اقول لك في صموئيل الثاني من فضل حضرتك يا حضره مخرج بعنا صموئيل الثاني 1312 بيقول كده هو ثان النبي اما اول اما قال داوود قد اخطات مثلا النبي قال له الرب ايضا نقل عنك خطيتك لا تموت نقل الخطيه نقل الخطيه الخطيه ما زالت موجوده الخطيه ما زالت نقل الخطيه اوكي وكانت الذبيحه كان الشخص الخاطئ بيحط ايده على الذبيحه بتتنقل الخطيه للذبيحه |
00:55:59 | دكتور محمد يعني حضرتك حضره القسيس تمام قال من شويه ان لما انا قلت حضرتك ان سيدنا ادم ربنا عاقبه عقبه على خطيته وغفر له تمام لا مش تمام هو االله عقبه لكن لكن ما غفرله في فرق بين الاثنين اتفضل لا غفرله غفر سيدنا ادم زي ما غفر سيدنا داوود لا اقولك ما غفرله ما هو لسه بنقول دلوقتي حضرتك مش سمعتنيش لسه بقول دلوقتي الثان النبي اما راح قال لداوود قال له انت قتلت وزنيت هو انت هو الانسان في صموئيل الثاني 13 12 قال له الرب نقل عنك خطيتك اما قال انا قد اخطات عرف بغلطه لكن الرب قال له قد نقل عنك خطيت نقلها لكن مازال لسه في حد لازم يدفع ثمنها سيدنا داود زنى وربنا غفر له وعقبه زي ما الاسيس قال هو حضرتك حضرتك بعدها على طول ق قلتي بدوم سبت دم لتحصل مغفره فين بقى حضرتك فين بقى المسيح اللي كان س دمه تعال سيدنا داوود رائع طب ربنا غفر له ازاي سيدنا داود غفر لسيدنا داوود ازاي سؤال رائع سؤال رائع طب خلي |
00:57:38 | القسيس نبيل في العهد القديم كانت هناك رموز وهذه الرموز كانت اشارات نبويه عن مجيء مخلص وعن مجيء الذبيح الذي ياخذ مكان الانسان الساقط وحتى تتم هذه النبوه كان الانسان مطلوب منه في ح حضره الله ان ياتي بذبيحه دمويه وتنقل عنه خطيته الى الذبيحه ويتوب توبه حقيقيه يعني توبه لكن في ذات الوقت كان الانسان يسقط في الخطيه بعدها وكل مره كان يسقط كان يقدم ذبيحه عشان كده كان العهد القديم عهد الذبائح الدمويه الذي لما جاء المسيح انهى هذه الذبائح بتقديم نفسه مره واحده حده فوجد لنا فداء ابديا فالانسان كان يقدم يذهب الى الله يعترف بخطيته يقدم ذبيحه لكن في ذات الوقت كان الانسان عاجز يسقط مره ومرات وظل الانسان في هذه الدائره في ياس لانه لم يستطيع ان يجد القوه التي تعطي له نصره على خطيته وبالتالي شفنا كمان ان داوود النبي لما ارتكب الخطيه وزان يقول كنت اعوم بدموعي فراشي في كل ليله كان يبكي امام الله وكان يطلب توبه الله وحتى كان شاعر ان الذبيحه اللي بيقدمها لم تكن ذبيحه مقبوله قال له لانك لا تصر بذبائح والا كنت قدمتها لان الذبيحه دايما للشيء عن ليس عن عمد لكن ترتكب خطيه عن عمد ان السيف لم يفارق بيته نعم غفر الله خطيته بعد تقديمه التوبه وكل هذا لكن في ذات الوقت دفع ثمن وعقاب ما فعله بان السيف لم يفارق بيته |
00:59:46 | الاخت ليديا لكن انا عايزه اقول برض مش ده بس ده كان نتيجه خطيته هو الحاجات دي حصلت لكن انا عايزه اقول انه داوود ايضا كان على يعني رقد على رجاء انه في فادي جاي وكان هو عشان كده كان بيمارس فكره انه الذبيحه والكفاره اللي ربنا اصلا قال عليها في العهد القديم كان بيمارسها وكان عارف كويس قوي كان بيذبح ذبائح كثيره جدا جدا عن شعبه يمكن في في امور كثيره جدا يعني مش هنقدر نقولها لكن كان مؤمن جدا بفكره الكفاره الكفاره كان بينفذ وصيه الله في الكفاره ودي كلها كانت رموز للعهد الجديد ان المسيح هيكون كفاره |
01:00:58 | ابو مهند تحيه محبه الى الاخت الفاضله والاخ الفاضل العزيز شكرا مناسبه عيد الميلاد المجيد وترنيمه الملائكه للرعاه في هذا اليوم المجد لله في الاعالي وعلى الارض السلام وبالناس المسره ماذا تعني هذه الثلاث مقاطع |
01:02:00 | هي تسبيحه تقدمها الملائكه وتبدا هذه التسبيحه كما علمنا المسيح في انجيل متى اصحاح 6 وعدد تسعه لما نصلي نقول ابانا الذي في السماوات ليتقدس اسمك بدات الملائكه ايضا بتقديس وتعظيم اسم الله المجد لله في الاعالي لكن لماذا قد الملائكه لان الله ممجد وقدوس ولاجل ما يفعله بالانسان الساقط الشرير وما اعده له من خلاص وعلى الارض السلام وبالناس المسره ياتي السلام حينما يتمجد الله ويقبل الانسان ان يمجد الله بقبول شخص الرب يسوع المسيح في تاتي المسره وتاتي السعاده وياتي التغيير حينما يقبل المسيح في قلوبنا وفي حياتنا ويغير كل ما في داخلنا يتمجد اسم الله و تتغير حياتنا فكانت الملائكه تقدم بشرى خلاص للبشريه الساقطه هذا ما ببساطه ن الله كامل الله كلي القداسه كلي العدل كلي الرحمه وعندنا هنا اشكاليه وهي ان الانسان سقط ا واذا كانت اجره الخطيه هي موت وزي ما الايه بكل وضوح حتى من يريد ان يبحث عن هذه الكلمات يجدها في حزقيال اصحاح 18 والعدد 20 النفس التي تخطئ هي تموت الابن لا يحمل من اسم الاب والاب لا يحمل من اسم الابن بر البار عليه يكون وشر الشرير عليه يكون يعني ايه يعني كل واحد اشكرك كل واحد يتحمل خطاه الله سيحاسب كل انسان على حده مش مش هيحاسب البشريه كلها وكل واحد سيكون له دينون امام الله حينما ياتي وقت الدينونه فكيف الله الذي هو كلي الرحمه يحقق هذا الاتزان عدله يتطلب ان الانسان الذي يخطئ يموت ورحمته تتطلب انه يرحم المخطئ الذي واقع تحت عقاب الخطيه ا كيف يمكن حل هذه الاشكاليه يقول البعض طب يجي ملاك ينوب وياخد الملاك لم الملاك لم يسقط ا والملاك لم يرتكب شر الملاك مختلف الملائكه كتاب بيقول عليهم قداما للتدين ان يرس خلاص يعني ما الملاكه ده خادم للرب وخادم للاولاد الرب لكن الملاك ما سقط حتى الله ما فدوش |
01:07:29 | الاخت ليديا في فكره يعني اخوانا المسلمين بيقولوها ييقول لك الحسنات حسنات يذهبن السيئات يعني يعني دلوقتي عملت حاجه وحشه اصلي واصوم وازكي اوكي وابتدت وكل حاجه حلوه اعملها واللي بيحصل انه الله ممكن يمسح يعني الخطايا بتاعتي نتيجه ان انا عملت حسنات يعني هغطي على الخطيه بالعربي بحاجات كويسه ايه رايك |
01:08:00 | القس نبيل ن هذا كلام ضد العقل وضد المنطق ببساطه ازاي انا ارجع واحد للحياه بعد ان قتلته ايه هي الاعمال الخيره اللي ممكن اعملها عشان يرجع الحياه لهذا الميت اللي انا قضيت على حياته انا بعتبر نفسي انا اجرمت وقتلت شخص اعمل ايه عشان ارده ايه الحسنات اللي ممكن اعملها ولا حاجه فكيف يكون اذا كان هذا غير مقبول للانسان النهارده لما بيروح واحد قاتل امام القاضي يا اما بيدمر حياته هو الشخصيه بانه يحطه في السجن مدى الحياه يا اما في بعض البلاد الاخرى لا دال فيها الاعدام واخذ الحياه وحياه قصاد حياه ده اللي بيعمله الانسان ازاي الله يسمح للانسان ان يعيش بمقتضى العدل وهو ليس عادل عدل الله يتطلب ان النفس التي تخطئ موتا تموت ده حل الله ده اللي قاله صحيح فكيف هنا بقى اذا كان عداله الله تتطلب قصاص من الانسان ام طب يقول له واحد قال لي يقول له خلاص مغفوره لك خطاياك سمحتك طب لو انت قلت لواحد مغفوره لك خطاياك سمحتك بعد ان ارتكب كل هذه الشرور او ارتكب حتى جريمه شر واحده وقتل نفسه كيف يكون هذا عدل هل الله الذي يعلم العدل يكون ظالم حاشه لله طبعا حاشه فالله كلي العداله وكلي الرحمه اذا اذا كانت هناك عداله الله لابد ان تقتص من القاتل وحياه امام حياه لان نفس الانسان في الدم الدم اللي بيسف معناها حياه تقدم |
01:10:45 | الاخ نبيل سيدك في حاجه اللي عايز اقول ان الله لما قال نعمل الانسان على راتنا كتبهم نعم في تكوين خمسه يقول كده خلق الله الانسان على شبه الله عامله وايه اللي حصل بعد كده وعاش ادم 16 سنه ولد ولدا على شبهه كصورته ودعى اسمه شي الفكره ان الله عمل س تشب لكن احنا اصبحنا من سوره الله اصبحنا سوره ادم صحيح لم نسبت بعد سوره الله فايه اللي حصل بقى بتكوين اش 52 يقول كده ايه وذا عبد يعط يتع وودا كما دهش منك كرنا منظره كذا مفسدا اك من الرجل وس اكثر من بني ادم فالصوره احنا بنا صوره ادم الصوره شبه اللي الله عملنا عليهم فسد عشان كده اى نفسه اخذ عب ار شبه الناس وده في الهاكع انسان عشان يعيد لنا الصوره والشبه اللي هو عملنا عليها في صحيح جدا ام صحيح جدا انا اشكرك جدا جدا اخ نبيه لاجل الاضافه الجميله دي بالفعل احنا الصوره تشوهت للاسف احنا كنا على صوره الله ومثاله لكن صوره تشوهت |
01:12:38 | القس نبيل عايز اذكر مزمور 85 عدد 10ل الايه دي هي في صميم ما اقول واشكرك الرحمه والحق التقى يا البر والسلام تلاثم امتى تقابل تقابلت رحمه الله مع حق الله وعدله ام المقابله الوحيده هو ان الله يتمم القصاص الذي تتطلبه العداله الالهيه فالعدالة ساع في هذا المخطئ باني مش الغي العقاب لكن ياتي اخر وياخذ مكان المخطئ ويدفع ثمن خطيته وهي الموت بموته وهذا تماما ما ينادي به الايمان المسيحي جاء المسيح لكي يكون فاديا ولكي يرفع قصاص الانسان ويدفع ثمن عقابه الا وهو الموت بموته هو تقول لي وده عدل عداله الله تتطلب ان المخطئ يموت صحيح فعدل الله لابد ان يتم بذلك بان يموت الشخص فبموجب دي لان بخطا ادم قال له يوم تاكل منها موتا تموت ا ما شفناش لكن عايش بعدها مافناش ادم بالبط كده زي ما بنقول الطب وقع مات لكن ققول لك شوف الكلام ما تحققشروط من حضره الله كان خايف اه قاله سمعت صوتك وشف انه عريان طب هوو قبل كده كان لابس ايه كان لابس المجد الالهي والحضور و الالهي فلم يدرك عري ولم تكن لم يكن شيئا مخزيا لكن جاء الخزي وجاء العري وحاول الانسان حتى بدون الله في البدايه انه يكسي نفسه فجاب ورق التين اللي لما طلعت الشمس ونشفته رجع عريان تاني فاختبار |
01:15:47 | ن كان المسيح هو الله الكتاب بيقول لنا ان هو يعني لما جاء في ملء الزمان لما جاء ملء الزمان ارسل الله ابنه مولودا من امراه ارسل الله ابن اذا احنا عارفين الامراه دي هي العذراء القديسه المطوبه مريم طيب يعني وقت ما كانت المسيح كان جوه رحم العذراء مريم يا ترى مين كان بيدير العالم احنا بنقول ان هو الله يعني العالم كان تسع شهور كان كان يعني يعني مضار |
01:16:46 | القس نبيل الله هو كان في رحم العذراء وكان بيطير العالم وبرده بيتسا البعض لما نجيب الايه بتاعه كرون بتاع تيموثاوس 3 16 عظيم هو سر التقوى الله ظهر في الجسد الله ظهر في الجسد امال مين كان بيحكم الدنيا صحيح هوما كان في القبر ثلاث ايام كان مين بيحكم ايام في القبر سؤال يعني متكرر وسؤال ربما يشغل الذهن ذهن بعض من يفكرون ويبحثون عن الحق ربما يكون يعني له الاسباب بتاعته لكن ايا كانت الاسباب احنا لما بنقول ان الله ظهر في الجسد لا نحد الله اللا محدود في جسد محدود لا نعني هذا ولا نقصد هذا لكن نقصد ان كل كمالات الله كانت في المسيح ا صحيح حتى ان المسيح نفسه له كل المجد قال من راني فقد راى الاب اذا نحن لا نحد الله في صوره بشر والمسيح لا ننسى انه كان انسانا كاملا والها كاملا فالذي كان في بطن العذراء قيل عنه في لوء واحد 37 القدوس المولود منك يدعى ابن الله برض بنيجي عند ابن الله ويقول لك يعني هو ربنا خلف لا نحن لا نقصد بان الله تدوج حاشى له هذا كفر وهذه يعني نحن لا نشرك ولا نقول ان الله له شريك ولا نقول ان الله له زوجه ولا انه جوزه خلف لكن دي تعبيرات مجازيه وشرحت كثير من علماء حتى من بعض المسلمين اللي عندهم يعني النور لكن هنا انا عايز معلش بهذه الاجابه السريعه حتى انتقل للنقطه الاولى اللي هي بتاعه مزمور 85 ان في الصليب تقابل العدل الالهي مع رحمه الله صحيح رحمه الله انقذت الانسان من انه يصلب او يقتل او يموت لان ده عقاب خطيته صحيح وليست لانسان مسيحي جرجس ومتى ومرقس لكن هكذا احب الله العالم كان هذا تقديم كامل للخليقه كلها مات المسيح والمسيح جاء ليس من زرع بشر حتى لا يكون مولودا بخطيه فيحتاج ان يكفر عن خطيته لكنه جاء كاملا بلا خطيه قدم نفسه نيابه عن الانسان ليدفع خطيه الانسان لكي لا يموت الانسان وبذلك وفى مطاليب العداله الالهيه هنا وجدنا في الصليب التقاء الرحمه مع العداله وهنا تم كمال الله بان المسيح دفع الثمن وصار الفادي والمخلص وكل من يقبل المسيح بقلبي عمليه ايمانيه دي مش داخله بقى في مسيحي ومسلم ودرسي لكن ايماني ان يسوع هذا المسيح اخذ مكاني ومات بدلا عني لكي لا اموت هنا ينال باسمه غفرانا للخطيه وحياه ابديه لا توجد ديانه على وجه هذه الارض كلها يمكن ان تعطي للانسان ضمانا ابديا ليس من ذاته ولا من اعماله لكن يقدمه له الله الا الايمان المسيحي عشان كده ادعو كل شخص لم يعرف هذا المسيح المخلص والحق الالهي والفادي انه اذا فتح قلبه وقال له اني اقبل كفارت وذبيحه وموتك نيابه عني لكي لا اموت انا ينال باسمه الحياه الابديه |
01:20:44 | الاخت ليديا الكتاب بيقول لنا ا كدهوت اجره الخطيه هي موت اما اما هبه الله فهي حياه ابديه اذا قدامنا الموت وقدامنا الحياه قدامنا ان احنا نمشي في طريق الموت زي ما كل الاقدامي مشيوا وقدامنا ان احنا نختار الحياه فنحيا الحياه هي في المسيح ما فيش طريق ثاني ما فيش طريق ثاني الكتاب بيقول كده الوسيط يوجد وسيط واحد الانسان يسوع المسيح ا الكتاب بيقول انه ايضا لا يوجد طريق للخلاص قال كده هوت التفتوا الي واخلصوا يا جميع اقاص الارض لاني انا الله ما فيش طريق ثاني غير المسيح ما فيش طريق ثاني غير المسيح عشان كده مهم قوي انك تدرك اللي احنا بنقوله دوت انا عايزه اقول بس سؤال يعني حضرت القسيس نقطه مهمه قوي جوهريه ا المسيح كان في ايه عشان خاطر يكون يعني يكون كفاره ايه الصفات اللي كانت فيه كانت مهمه قوي ان هو يكون كفاره فعلا ويقف يعني بينا وبين العدل الالهي ويوفي المطاليب العداله الالهيه |
01:20:10 | القس نبيل رغم ان الوقت يعني قصير لكن اقول في عجاله انه نمره واحد كان لابد ان يكون كاملا بلا خطيه لان لو في اي شائبه او في اي خطيه او في اي نقص فان مات فهو يموت تكفيرا عن نقصه وخطيته فلابد ان الذي ينوب عن ال مخطئ يكون كاملا لكي تقبل شفاعته وتقبل كفارته ده نمره واحد نمره اثنين لابد انه يرضي الله ولابد انه يكون له طبيعه الله وله طبيعه الانسان فهو اولا لابد ان يكون الله وانسان لكي يصالح الله بالانسان يح ولا بد ان يكون كامل في صفاته والمسيح في كماله ا وقف امام اعدائه وقال لهم لاعدائه من منكم يبكتني على خطيه فلم يستطع احد ان يبكت ويقول الوحي في الرساله الى العبرانيين الذي كان بلا شر ولا دنس ارتفع عن الخطاه وصار اعلى من السماوات فهو الكامل الوحيد ونختم بحقيقه الكتاب المقدس اللي نؤمن بها بالاجماع عظيم هو سر التقوى الله ظهر في الجسد جاء المسيح لكي ياخذ صورتنا شبهنا عشان كده يقول واذ وجد في الهيئه كانسان مش بقى انسان مش الخالق بقى مخلوق لا صار كانسان واذ وجد في لهيئه ك انسان وضع نفسه وقطع حتى الموت موت الصليب |
01:25:04 | الاخت ليديا شكرا لحسن متابعتكم والى اللقاء في حلقات قادمه من برنامجكم برنامج الكرمه مباشر والرب معكم |
01:25:49 | تتر |