Presented by: Rev. David Botros
Episode guest: Brother Samy Gabriel
Description
ننقل لحضراتكم حلقة جديدة من برنامج “من جوه لبره” يوم الخميس 1 فبراير 2024 بث مباشر على قناة الكرمة تلمذة (DIS)
إعداد و تقديم: القس/ ديفيد بطرس
كل يوم خميس:
الساعة 8 م – توقيت القاهرة
الساعة 10 ص – توقيت كاليفورنيا
الساعة 5 ص (الجمعة) – توقيت سيدني
Topics
Repentance توبة
Summary
حياه التوبه صعبهولا سهله ايه معنى التوبه
اي حد بيشوفنا بيقول انا خلاص يعني اختبرت المسيح مخلص شخصي لحياتي رجعت رحت له ندمان بحزن وقوله تعالى غيرني واعترفت بخطيتي ونلت الخلاص
للشخص الخاطي اتفضل بعد ما عدى بالمراحل الجميله دي بعد ما اعترف وتوقف وفكر وتغير وداخل في حاته التقدم ونخس في قلبه وهكذا وبعدين اتكلمنا عن الايمان وعن مبدا النعمه هنا اقدر اقول ان هو نال الخلاص هو هيقبلك لان هو بيحبك هو قابل ضعفك قابل خطيتك قابل بعادك عنه وعايزك يسترد ك من ثاني وعايز يقول لك تعال تريمي في حضني وترجع لنفسك وتبقى ابن ليا بالكامل
Detailed Report
Start | Detailed Description |
---|---|
00:00:00 | تتر |
00:01:17 | القس ديفيد مساء الخير اخواتي المشاهدين برحب بكم في حلقه جديده ولقاء جديد وجلسه جديده مع كلمه طلال الغنيه من برنامج من جوه لبره اللي بصلي من قلبي ان يكون سبب نهضه وتغيير وغرس ومبادئ جديده من كلمه الله مليانه بالحقائق ومليانه بالدسم ومليانه بالغنى مليانه بالفرح مليانه بالبصيره الروحيه الرب عايز ينقلك فيها في اسم الرب يسوع عايز اشجعك ان انت تكمل معانا بقى الحلقه نحكي فيها عن حياه التوبه وداود لما صلى في مزمور 51 وقال الرب اغسلني في ابيض اكثر من الثلج قلبا نقيا اخلق ف الله ودي صلاتنا كلنا هنا في الاستوديو اكيد كمان دي صلاتك ان رب يغسلنا وينقي ويطهرنا ويقدسن ل نكون انيه مقدسه نافعه للسيد مستعده لكل عمل صالح مبسوط جدا ومتشعب رجل الله خادم الرب الاخ سامي غبريال عنوان حلقتنا حياه التوبه صعبهولا سهله ايه معنى التوبه |
00:02:37 | الاخ سامي لتوبه كلمه مستخدمه عند كل الناس في كل الاديان و وحتى في المجتمعات ومش في مجتمعنا العربي بس لكن في العالم كله نعم واعتقد ان المعنى اللغوي ليها هو شعور عميق بالحزن على الخطيه ام حزن عميق مش ندم بس لانه يهوذا ندم بعد ما صنع الجريمه بتاعته في خيانته المسيح يقول لما راى انه قدين يعني اتحاكم مضى وشنق نفسه ندم بس شنق نفسه مرجعش لربنا فالتوبة الاعتراف من مركز الشعور العميق بالاحتياج للرب لان هو مش قادر هو حاول اكث من مره او هي حاولت اكثر من مره انا ليه بقول كده بقول اللي حصل معايا من 55 سنه وانا في حياتي يعني بالاضافه لراي كلمه الله شعور عميق بالحزن على الخطيه والاعتراف بها امام الله الاعتراف المذل للنفس ام في نور ق قداسه الله وحسب مقاييس كلمته تاني في نور قداسه الله وحسب مقاييس كلمته يعني بس حد يقول لي ليه حكايه المذل للنفس لازم اجي وانا زعلان على الموقف وعلى سلسله الجرائم والخطايا اللي انا عايش فيها وده موقف يحتاج الى ندم شديد نعم واعتقد يا حض السيس انه التوبه تم باربع مراحل مافيش بينهم فارق زمني التوبه تمر عباره عن اربعه عمليات ما لا يستطيع الانسان انه يجريها او يعملها لكن بناء على عمل الروح القدس العزيز المحيي عمل روح الله في الانسان الروح القدس بيقوم بعمل عظيم في قلب البشر قلوب البشر بطرق مختلفه متباينه ما هواش قالب لكن الوحي في العهد الجديد سجل لنا كلمتين غايه في الروعه انا احب المشاهد وحضرتك وانت بتسال تلاحظ الكلمتين دول الكلمه الاولانيه جت في يوحنا 16:8 الروح القدس 8وَمَتَى جَاءَ ذَاكَ يُبَكِّتُ ٱلْعَالَمَ عَلَى خَطِيَّةٍ وَعَلَى بِرٍّ وَعَلَى دَيْنُونَةٍ:كلمه التبكي والايه الثانيه النص الثاني قاله الرسول بطرس في اعمال الرسل اصحاح 2 عدد37فَلَمَّا سَمِعُوا نُخِسُوا فِي قُلُوبِهِمْ، وَقَالُوا لِبُطْرُسَ وَلِسَائِرِ ٱلرُّسُلِ: «مَاذَا نَصْنَعُ أَيُّهَا ٱلرِّجَالُ ٱلْإِخْوَةُ؟» بيعملهم الروح القدس التبكيت والنقص |
00:06:36 | الاخ سامي انا عايز بس اقول الكلمتين دول يبكت يوحنا 16:8 دي قالها المسيح بنفسه والكلمه الثانيه نخص النقص ده نخص في قلوبهم يعني زي خناجر بتضرب في قلوبهم فدي حاجات موجعه التبكيت امر موجع فيعمل ايه الانسان ما فيش حاجه قدامه غير انه يلجا الى الرب انا شديد السوء واحتاج الى رحمتك يا رب انا خاطي ارحمني الروح القدس اللي عمل فيه العمل ده يجي واخده من ايده تعال يا ابني هنا انا هوري لك طريق الراحه بعد الشعور بالالم والحزن على الخطيه نتيجه الشغل وعمل الروح القدس وجهاده فيه او فينا يعمل كده فيعمل ايه يجي ماسكه ممكن يتحول الى الاحباط والفشل يقول ذنبي اعظم من ان يحتمل وما الى ذلك زي ما قال قاين لكن الروح القدس يلحقه يقول له تعالى هو اللي هيقدر يتعامل معاك وانت في حاله الحزن مين ده المسيح الذي مات على الصليب يقدم ليه الغفران يقول له يا رب انا كذا وانا ندمان على اللي عملته وارجوك ترحمني ارحمني انا الخاطي يقول له مغفوره لك خطايا ماحدش تاني يقدر يدي دي ماحدش يقدر يمنح الموضوع ده الا اللي دفع الثمن الرب يسوع المسيح على الصليب دول كلمتين بقول حصلوا ليه اه التبكيت والنقص مين اللي بيعمل كده الروح القدس فيجي الانسان يبتدي تعامل الروح القدس معاه بفعل كلمه الله وشخص الرب يسوع المسيح باعتباره البديل والنائب اللي احتمل الصليب مستهينا بالخير وتحصل الاربع عمليات اللي اشرت اليهم في البدايه موضوع التوبه نفسه نعم نمره واحد التوقف اه نمره اثنين التفكير نمره تالته التغيير نمره اربعه التقدم في الطريق الجديد نمره واحد التوقف ايه اللي انا فيه ده ازاي انا عايش كده ازاي انا عايش حياتي السريه دي كده انا انسان يعني ربنا خلقني وعندي عقل وتفكير لماذا انا متدني ومنحط الى هذه الصوره انا غلطان التوقف ده اللي انا بعمله ايه الخيبه دي كيف انا ابلع الطعم من غوايه الحيه القديمه وضغط ابليس عليا ازاي فيتوقف وبعدين لازم يحصل له حاجه اسمها التفكير ودي اللي جت لنا من كلام الرب بنفسه في لوقا 15 يقول عن الابن الضال رجع الى نفسه رجع الى نفسه ده انسان بيفكر دلوقتي انا غلطان وراح قال كم من اجير لابي يفضل عنه الخبز وانا اهلك جوعا يعني ناس شغاله عند ابويا واحنا ناس اغنيا وانا اهنت ابويا والكلام ده هو المثل الجميل اللي قاله الرب هنا ابتدت معاملات الله معاه فحدث جوع في تلك القريه ابتدا يحتاج حاول يشتغل اشتغل شغلانه زي ما كلنا عارفين الموضوع فلما فكر قادوا الرب للتغيير التغيير ده عمل لا يستطيع ان يجريه الانسان يقول لك انا ابطل الشيشه انا ابطل العاده السريه انا ابطل الافلام الاباحيه انا ابطل البرشام ابطل الكذا كل الحاجات دي لا الانسان ما يقدرش انا اقول لك الكتاب بيقول كده واقول لك كمان الاختبار الشخصي بتاع خاطي زيي انا خاطي لكن غيرني الرب يسوع المسيح في يوم من الايام 29 فبراير 68 من حوالي 55 سنه او يزيد موضوع ده حصل معايا تغيير بعض الشراح يقوللك تغيير الاتجاه لا مش بيمسكني من كتافي وبدل ما انا رايح بني سويف اروح على الاسكندريه بدل ما انا رايح ابلي اروح بحري بدل ما انا رايح شر اروحها مش كده لكن التغيير عمل الهي يجريه الرب يسوع المسيح في القلب نعم عشان كده التوبه با احد معانيها وليس معناها كله تغيير الاتجاه وبعدين الحكايه حصل فيها خير كده بس لازم بعد الخطوات الثلاثه دول اللي حصلوا بسرعه يمكن في ثواني يعمل ايه يبتدي يعيش مع الرب من هذه اللحظه اسمه ايه اللي انا قلته التقدم في الطريق حصلت نهضات واجتماعات وافتقدت اماكن كتيره وناس وقفت وناس خدنا اساميها لكن ما استمرت التق في الطريق الجديد والتقدم في العلاقه مع الرب هي اهمال للعلاقه مع الشيطان والشهوات ونظام العالم يعني انا عايز دي برض المشاهد يشوفها بص كده المج ده او الكبايه ديت ترمز مثلا للشيطان والكوبايه دي ترمز مثلا تقدير كلام للمسيح والانسان الخاطي البعيد عن الرب زي القلم ده زي القلم ده اهو هو هنا منتبه للعلاقه دي معاه شهوات وعايش في كل الصور بقى الخطايا والعجز والنقص والكلام ده استمرار وجه الجريمه بتاعتنا واحنا مش راضيين نرجع للرب احنا هنا بنعمل حاجه خطيره جدا ايه هو انا مشغول بشهوات وعاداتي و و و وجه الجريمه ان انا مدي ظهري للحلو ده ايوه اللي هو الرب يسوع المسيح ماشي فكلما زد اقترابا وطاعه للشيطان كلما زدت ابتعادا عن الرب ايه اللي هيحصل بقى في التوبه الاربع عمليات وانا ماشي اهو كده اهو التوقف وقفت وبعدين التفكير وبعدين التغيير خدت اتجاه تاني وبعدين التقدم التقدم اهو انا ماشي كده ماشي كده بعمل حاجه جديده شديده الروعه بقرب من المسيح الحلو |
00:13:07 | القس ديفيد اي حد بيشوفنا بيقول انا خلاص يعني اختبرت المسيح مخلص شخصي لحياتي رجعت رحت له ندمان بحزن وقوله تعالى غيرني واعترفت بخطيتي ونلت الخلاص وتوقفت وفكرت واتغيرت وماشي في حته |
00:14:08 | الاخ سامي و الشخص ده لو تاب بس زي ما احنا وصلنا للنقطه دي بقول للمشاهد الكريم انه لو انتهت حياته ما يروحش الفردوس ولو جه المسيح ما يروحش السما مع انه اعترف كل حاجه ماشي امال ايه اللي باقي بقى ده شرط الخلاص ايه هو حاجه ثانيه يبقى التوبه بهذا المعنى التوبه بهذا المعنى ده القسم الاول للحصول على الخلاص والعلاقه الروحيه اللي ليها بعد ابدي مع الله الى ابد الابدين ق الاخ ده و الاخت دي يبقى مخلص بالنعمه وهيروح السماء وكذا وكذا ويصير ضمن عائله الله باقي اقول شويه حاجات صغيوره زي تقول عليها ارائيش نقول عليها احنا مع الناس الصعايده نقول لهم ارائيش خد القرقوشه دي في موضوع التوبه لسه الحزمه دي بتاعه التوبه لابد ان التوبه تمس كل قوى النفس الفكر والعاطفه والاراده لازم ما فيش حاجه اسمها تاب عن عواطفه متعلق تعلق عاطفي بحد يتوقف لكن افكاره كل يوم والليل منصبه على الموضوع ده او على العلاقه دي او على النوع ده من النجاسه او على النوع ده من كذا شايف لابد من ان تمس التوبه كل قوه النفس الفكر الفكر يتوب فكره والعاطفه قلبه يتحرر من هذا الانغماس المرير ثحاجه الاراده نمره اين قرقوشه صغيره تاني عشان موضوع التوبه يكمل وما يودينا برض لسه ايه اللي هينا هقول عليه اللي يضمنا العائله الله كمان لابد ان يرد المسلوب لانه الخطيه حضرتك والاساءه اللي انا عملتها مش ضد الرب بس لابد ان ارد المسلوب اللي انا عملته ضد الاخرين زي ما قال لنا مين زي ما قال لنا زكا في لوقا 19 زي ما حضرتك عارف والمشاهد عارف قال للرب يا رب انا نصف اموالي للفقراء والمساكين وان كنت قد وشيت باحد ظلمت حد ارد له اربعه اضعاف يا مناس الجو الدين المسيحي حول العالم يقول لك انا طبت واتغيرت لكن في ترسيبات موجوده في اعماق الناس يقولوا ازاي ده تغير واللي عمله ده ما صلحو او او مرجعوش سرقت حاجه حكمت على حد غضت على حد اسئت لازم اروح اعتذر بعد يبان وان كنت قد فعلت وشيت باحد عملت حاجه زي كده ارد له اربعه اضعف الراجل ده تاب بقى مؤمن او او الاخت دي بقى تائبه تبتدي المرحله الثانيه في التعامل الالهي مع هذا الشخص علشان يخلص بالنعمه ويتبرع ايه هي الايمان بامرين لازم نمره الايمان بشخص الرب يسوع المسيح مش باعتباره نبي او مرسل او قائد او كاهن او رئيس كهنه فقط لا قال الايمان بشخص الرب يسوع المسيح باعتباره ابن الله الحي هي دي رساله الانجيل ازاي يوحنا 336 لازم ده يبقى واضح للمشاهد الكريم والمستمع بيقول ايه في يوحنا 336 الكلام ده قاله هو الرب يسوع المسيح نفسه الذي يؤمن بالابن له حياه ابديه والذي لا يؤمن بالابن لن يرى حياه عليه غضب الله انا في غايه الرعب قدام الاعلان ده الايمان القلبي بعض الناس بتسهل الامور كنوع من الموائمات مع الناس فبيو طوا الباب يوط الباب فاساء جدا الى عمق رساله الانجيل الحقيقي الف الايمان الايمان القلبي بشخص |
00:19:20 | الاخ سامي نمره اثنين في الايمان يبقى التوبه والايمان نمره اثنين الايمان بايه بعمل المسيح العظيم على الصليب ده كتب عنه لوقا في اعمال الرسل اصحاح 4 عدد 12 دي في عظه في كلام الرسول بطرس لما كانوا الجماعه اليهود بيحكمو فقال اع هذا هو الحجر في عدد 11 الذي احتقرتموه الرب يسوع المسيح اللي كله بيحت قره دلوقتي نمره اثنين هذا هو الحجر بعديه هيقول ايه بقى عدد 12 وليس باحد غيره الخلاص لانه ليس اسم اخر تحت السماء قد اعطي بين الناس به ينبغي النخ ليه الروح القدس بشير لوقا اللي كاتب اعمال الرسل ولا لسان الرسول بطرس يقول لنا ليس باحد لانه ليس اسم اخر تكري تكرار النفي لانه عارف ان البشر هيح شروا انوفهم في وسائلهم الطبيعيه العيله الكنيسه الخدمه الدينيه العطاء حاجات كتيره بيقولوها بيقوللك مافيش قفلها على الكل انا لوحدي خلاص يبقى مين اللي الراجل ده بقى بعد التوبه بالمعاني اللي اشرنا ليها والايمان بشقيه ده مضوع مين اللي بيعمله الروح القدس بيدنا من ايد الله الاب يقولنا خذ امنه بالمسيح ده دي تيجي فين في افسوس اين افسوس اين عدد مانيه لانكم بالنعمه مخلصون بالايمان وذلك ليس منكم هو عطيه الله وانا لدي علشان الوقت ما يسرح مننا ثلاث تعريفات لثلاث كلمات جم في الايه دي لانكم بالنعمه مخلصون بالايمان يا روح الله انا متحير ده في افسس اين رساله الرسول بولس لكنيسه افسس هو الخلاص بالنعمه ولا بالايمان الخلاص يتم بتدخل اله انا مش قادر اتخلص يا حضره القسيس انا انسان خاطي ما قدرتش ماقدرش اخدم نفسي ما اقدرش اخلص نفسي لان الكارثه اللي حصلت في اعماقنا بعد السقوط وعلاقتنا ب والجسد والخطيه والشهوات علاقه مريره جدا ماحدش ينفعنا فيها صح راح ربنا ارسل ابنه مولودا من امراه غلاطيه 4 اعه مولودا تحت الناموس ليفتدي الذين هم تحت الناموس لننال التبني مات المسيح على الصليب وقال هو ده الباب وربنا قال ما عنديش طريق تاني غيره نعم ما عنديش طريق تاني غيره ايه الطريق ده اللي قال عن نفسه انا هو الطريق انا هو الحق انا هو الحياه انا هو القيامه وقال لنا انا هو الباب ان دخل بي احد فيخلص ويدخل ويخرج ويجد مرع فالمسيح اللي عمل كده على الناس تخلص بايه المبدا الالهي الذي يتعامل به الله معنا اسمه النعمه النعمه ماهياش ميه ولا كسره خبز ولا وظيفه ولا صحه ولا مركز مركز اجتماعي لا النعمه مبدا الله في تعامله انا الواد ابني اللي انت تعرفه لما كان صغير هاب ان هو اخطا في حقي ولقيته بيحوم حواليا وشافني ان انا متاثر لانه ضايقني وبعدين انا اقول له تعال يا حبيبي مالك يقول انا حاسس انك زعلان يابا مني انا حاسس انك زعلان اقوله لا يا حبيبي انا مش زعلان ولا حاجه ليه يا بابا اقول له علشان انت ابني في مبدا هنا بيخليني انا اسامحه اسامح ابني ضنايا ده لانه المبدا ده اسمه مبدا الابوه والبنوه صح مش زي اي ولد من اولاد الشارع لكن الله بيسامح هنا وبيقبل انا على اي اساس على مبدا النعمه فالنعم هي مبدا مبدا الله في تعامله مع البشر الخطاط والمؤمنين نمره اثنين مخلصون بالايمان يبقى المبدا هو النعمه والايمان هو واسطه نوال انا عطشان ايه اللي يخليني انا اشرب اهو كاس خلاصي اتناول وباسم الرب |
00:24:05 | القس ديفيد عندي يعني سؤال للشخص الخاطي اتفضل بعد ما عدى بالمراحل الجميله دي بعد ما اعترف وتوقف وفكر وتغير وداخل في حاته التقدم ونخس في قلبه وهكذا وبعدين اتكلمنا عن الايمان وعن مبدا النعمه هنا اقدر اقول ان هو نال الخلاص هو هيقبلك لان هو بيحبك هو قابل ضعفك قابل خطيتك قابل بعادك عنه وعايزك يسترد ك من ثاني وعايز يقول لك تعال تريمي في حضني وترجع لنفسك وتبقى ابن ليا بالكامل |
00:27:03 | القس ديفيد العلاقه افضل ونعدي للشخص اللي خلاص بقى اختبر واصبح مؤمن اسمه كتب في سفر الحياه اصبح خليقه جديده وده يكنا بقى العنوان احنا اتكلمنا عن التوبه لكن في جزء تمان والايمان لكن حياه التوبه بقى نعم انه اصبح مؤمن قبل المسيح ما خ شخص لحياته لكن هو عنده رحله وسكه فيها طول الوقت عايش حيات التوبه الاعتراف والايمان والتوبه |
00:27:50 | الاخ سامي افسس 2:1 1وَأَنْتُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَمْوَاتًا بِٱلذُّنُوبِ وَٱلْخَطَايَا دي الاعداء قوى الظلمه المجرمه قوى الظلمه بالترتيب ده بس الناس حتى الوعاظ مش بيرتب الترتيب اللي قاله الكتاب ده هنا بيرتب بطريقه تانيه يقول ايه حسب دهر هذا العالم دي نمره واحد نظام العالم الحاضر الشرير افسوس اين اين حسب دهر هذا العالم اثنين حسب رئيس سلطان الهواء الروح الذي يعمل الان في ابناء المعصيه ثلاثه الذين نحن الذين نحن ايضا جميعا تصرفنا قبلا في شهوات جسدنا عاملين مشيئه الجسد والافكار في قوى ظلاميه ثلاثه مسيطره على العالم واحد نظام العالم الشرير النظام ده بيكره ربنا بيكره المسيح ي عمد المسيح قال في يوحنا 3 16 هكذا احب الله العالم هنا بمعنى السكان وفي مت عه يقول ان ابليس اخذ يسوع واوقفه على جناح الهيكل وقال له انظر هذه ممالك الارض كلها ممالك العالم اعطيها لك ان سجدت لي طبعا دي كانت من التجر كده هنا ممالك العالم العالم كمكان انا احب مصر واحب كل بلاد العالم مكرهش بلد يبقى احب كل الناس كسكان واحب كل البلاد كبلاد نعم لكن العالم كنظام قال عنه ايتين الوحي في يعقوب 4 4 بيقول لهم لان محبه العالم عداوه لله محبه العالم عداوه لله ويوحنا الاولى اثنين من عدد 15 يقول لا تحب العالم ولا الاشياء التي في العالم لانه ان احب احد العالم فليست فيه محبه الاب |
00:30:41 | الاخ سامي لحاجه الثانيه الخطيره اللي موجوده ابليس نعم ابليس بيقود الناس في حمله عصيان وتمرد ضد كل ما هو مقدس وطاهر النهارده صارت زباله العالم مليه الدنيا كلها صح عاييز اقول لحضرتك الجن والشعوذه والشر والخصام والقتل والذبح والتفجير والظلم صور مختلفه للكلام ده اما تشوف مثلا الناس مستعبده انا بسمع عن موضوع الافلام وال الاستقطاب المرير للناس يستخدم ابليس وتر بيعزف عليه اسمه الشهوه يقول لنا عنه في بطرس الثانيه واحد ها من الفساد الذي في العالم بالشهوه ابليس خصم مجرم وشفين ثالت حاجه شهوات جسدنا عايز اعلق عليها دي بسرعه عشان انا عارف الوقت بيجري ورانا انه الانسان الاول كان فيه طبيعه واحده نشرب الاثم كالماء اعمل دي اعمل دي اكره ربنا اكره ربنا اعمل مصيبه اعمل مصيبه لكن بعد الايمان ده جوانا طبيعه ديه ساقطه تميل الى واحد الاستقلال عن الله اثنين فعل الاراده الذاتيه لاثه التعدي على الله اربعه التحدي له خمسه التحدي لهه اتحدى ربنا اه الطبيعه دي رهيبه تميل الى الموت تميل الى الظلمه لو عندك فيلم كذا كذا ولا اجتماع صلاه تميل لانه لو عندك اجتماع ونهضه تروح دي ولا تروح مثلا مش غلط الواحد يبقى عنده ثقافه وعنده رياضه يمارسها وكذا لكن ميول الطبيعه البشريه الساقطه والرغبات اهي دي بتاعه شهوات جسدنا بيستخدمها نحن لدينا ثلاث قوى رهيبه وانا ب نظام العالم وابليس وشهوات الجسد احنا جوانا بقى طبيعتين الطبيعه الاولانيه موروثه زي ما قلنا صفاتها اللي احنا حكينا عنها نعم دي طبيعه قديمه عمرها عمر الراجل الطيب اللي وقع وعصى ربنا اللي هو راس الخليقه الماديه الساقط اللي هو عمنا ادم |
00:33:50 | فيديو عن فحص الذات والنفس |
00:38:15 | القس ديفيد بنحكي عن حياه التوبه واحنا اتكلمنا عن تعريف التوبه لو انت لسه يعني ما شفتش الحاجات دي ارجع لها تعريف التوبه والدوائر او محطات التوبه اللي فيها تفكير وفيها فحص وهكذا ارجع ليها وحكينا عن مبدين مهمين او مبدا النعمه ومبدا الايمان وحكينا عن الطبيعه القديمه وهنكمل مع بعض واحنا بنحكي عن الطبيعه جديده لكن قبل ما ننقل للطبيعه الجديده جالا سؤال كده من حد على صفحتنا اسمه جوني بيقول ازاي اعرف ان انا مقبول وازاي اعرف ان ربنا سامحني على الخطيه بتاعتي |
00:38:47 | الاخ سامي تاكيدات الروح القدس بيعملها نمره واحد محبه للرب محبه يبقى في محبه بس المحبه دي بتبت تدي لما الخاطي ده يبقى مؤمن بتبتدي صغيره لكن بتكبر صح محبه لله الذي يحب الوالد نعم يحب ربنا تحب الرب الهك ده كلام ليه عمق في قلبه نمره اين يحب المولود منه ايضا يبقى عنده محبه لاولاد الرب المؤمنين المؤمنين ليهم طباع احيانا بعضهم صعبه لا تحتمل خلاص يقول لك انا بكرههم واناا بحب الاشرار اكتر منهم لا يراجع نفسه لان الذي يحب الوالد يحب المولود منه ايضا كمان في يوحنا الاولى كمان يقول بهذا نعلم اننا قد انتقلنا من الموت الى الحياه لاننا نحب الاخوه ثلاثه يحب الصلاه شاول الطرسوسي اللي بقى بولس الرسول كان مرعب وكان يعني يرهبه وكان ينفث تهدده وقتلا لما امن والرب التقى في طريق دمشق قبيل الوصول فبعت له حنانيا حنانيا قال له يا رب كان فعل بقديسين ما اقدرش قاله لا لا روح هوذا يصلي من من ثمار العلاقه الحقيقيه الروحيه مع الله ان الواحد يحب الصلاه حتى لو صلى قليل صح محبه الصلاه ثلاثه اربعه يحب كلمه الله ان كان في يوحنا 14 ان كان احد يحبني يسمع وصاياي ومره ثاني يحفظ وصا يحفظ وصي ومره ثاني يحفظ كلامي في يوحنا 14 الكلمه كلمه الله تبقى غالي عليه جدا نمره خمسه يبقى عنده كره للخطيه ولو انه بيميل ليها بسبب سكنه الطبيعه القديمه الساقطه التي تميل الى فعل الشر يحب الرب لكن جواه صراع يكره الخطيه ويحي انا الانسان الشقي من ينقذني يكره الخطيه خلاص يغلب العالم يغلب العالم يوحنا الاولى خمسه هذا هو الايمان اللي عندنا اننا نغلب العالم ان كان لنا علاقه حقيقيه بالربع وحاجات كتيره بتتاكد مع الرح اختبار حقيقي يق يعبر عنه وهكذا في حاجات كتيره بس انا يعني اكتفي طبعا الطبي الجديده نعم الطبيعه الجديده يا حط القسيس بعد اللحظه اللي انا حكيت عنها ديت في موضوع التوبه تجاوب مع تبكيه الروح القدس ونقصه يصرخ الى الرب الروح القدس ياخده روحيا طبعا ويقدمه للمسيح يقول له هو ده اللي يقدر يخدمك المسيح يقول ل مغفوره لك خطاياك ويتمتع بالتوبه في مراحلها او خطواتها الاربعه انه ي يفكر وانه يتوقف وانه يتغير اللي يغيره ربنا يغيره يبطل الكذا بقوه خارقه عظيمه مع الوقت هتبان واخد بالك يعني بعد كده يتقدم في الطريق الجديد الراجل ده يلزمه حاجه ثاني او الاخت دي يلزمها حاجه ثاني الايمان بشخص المسيح كالابن والايمان بعمله اللي عمله على الصليب في اللحظه دي بقى مؤمن ايه اللي حصل بقى عد معايا اللي حصل اتولدت فيه طبيعه روحيه اتولدت فيه طبيعه روحيه جديده اتولدت فين كان في طبيعه روحيه اولا قديمه لا طبيعه روحيه من صفاتها انها جديده طبيعه روحيه جديده بلاش طبيعه روحيه الطبيعه الروحيه ديت سكنت في روحه ايه ده اللي بتقوله الانسان بلغه تسالونيكي الاولى 5 23 بيتكون من روح ونفس وجسد ام الروح مسؤوله عن العلاقه بامور الله الجسد التراب اللي انا اللي شايلني ده يرجع التراب الى التراب لانك تراب والى تراب تعود التراب ده النفس بقى المسؤوله عن الامور المتصله بالحكمه والتعامل الانساني وما شابه ارواحنا لما تحصل الحاجات اللي حكينا عنها التوبه والايمان بمعنى بالاثنين معنى بتوعه يسكن فيا طبيعه جديده الطبيعه الجديده ديت قال عنها في كورنتس الثانيه خسه ان كان احد في المسيح هنا مش في المسيح يعني مسيحي الاي دي بتاع بتاعته او البطاقه الشخصيه انه اسمه مسيحي اسمه مرقص ولا اسمه مينا ولا اسمها فيبي لا في المسيح يعني اللي حصل معاه الحاجتين اللي حاكين عنه التوبه والايمان في المعنى الشامل ده في المسيح فهو خليقه جديده عمليه خلق نعم وعمليه احياء خليقه جديده الاشياء العتيقه قد مرت وذا الكل قد صار جديدا لكن هو ساكن في نفسه حاجه ثاني ام ايه هي نعد مع بعض اول حاجه الطبيعه البشريه الساقطه دي لم تنزع بالتوبه ولم تنزع بالايمان بعض الطوائف تقول لك بتتشال وبعض الطوائف تقول لك لا لكنها تظل موجوده ليه بيسيبها ربنا وما شالها لانه عايز يجيبنا عند ركبتيه عند قدميه عشان نصلي ونقول له ساعدنا الطبيعه دي اتولد بيها داود في مزمور 51 يقول لان ها انا ذا بالاثم صورت وبالطبيعه الخطيه حبلت ب امي وقال عنها الكتاب في مواضع كتيره جدا عن موضوع الطبيعه الساقطه اللي ساكنه فينا كتير خالص الكلام بتاع الحديث عنها الطبيعه دي موجوده |
00:51:50 | القس ديفيدانا قبلت المسيح وقعت ام حصل ل بعض المحطات الاسقاط فيها او سقطت فيها ازاي اقوم وازاي اكمل وهل الاختبار دوقت مختلف عن ان انا احيي حياه التوبه المستمره وحياه النقاء والقداسه مستمره ولا انا كده مش مؤمن |
00:52:22 | الاخ سامي يقول الكتاب في رؤيا اثنين لملاك كنيسه افسوس فاذكر من اين سقط وتب الاعمال الاولى والا فاني اتيك عن قريب وازحزح منارتك هنا مش ازحزح ابديتك لكن ازحزح منارتك مركز الشهاده العلني لربنا نعم ازحزح منارتك من مكانها ان لم تتب فال التوبه يدعى اليها المؤمن عشان يقوم تاني والتوبه كلمه ديناميكيه مستمره مش اقصد اقول ان انا قبل كده ما تبتش انا تبت لكن انا اعيش هذه الحياه باستمرار طيب هب ان انا سقطت ليه سقطت نمره واحد انا طبيعه بشريه ضعيفه ساكنه في روحي في نفسي الحاجات اللي حكينا عنها ديت خلاص المولود من الله اللي جوايا ضعيف وبسيط وخبرته محدوده يغذيه الرب وينميه وينضج عن طريق كلمه الله والروح القدس والتشبه بالمسيح تمام لكن انا عندي قوه ظلاميه مجرمه واقفال بالمرصاد نظام وكلما زاد قرب مجيء الرب كلما قرب مجيء الرب وصرنا كنيسه ايام اخيره هنلقى حرب شديده في مؤامره رهيبه من قوه الظلمه ضد المؤمنين وبيوتهم واولادهم والكنايس والقسوس والخدام احنا قربنا خالص من مجيء الرب فالحرب شديده شديده جدا فنعمل ايه عندنا وعد من كلمه الله لا تشمتي بي يا عدوتي ميخه سبعه اذا سقطت اقوم اذا جلست في الظلمه فالرب نور لي مع مزمور 23 يرد نفسي يهديني الى سبل البر من اجل اسمي انا ادعو كل واحد من المؤمنين اضناه التعب يقوموا من جديد واحنا عندنا الطبيعه الحلوه دي الخراف تنفض نفسها حتى لو كانت في الطين غير تصرفات الخنزير نعم نشكر الله من اجل اولاده وعمله وكلمته وصحه الاختبار المسيحي الحقيقي والعلاقه الحلوه من جوه لبره احنا |
00:55:16 | صلاه الاخ سامي لكل نفس بعيده عن الله |
00:56:52 | القس ديفيد ختام الحلقه |
00:56:57 | تتر |